oprativsustem

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: oprativsustem

Inlägg av Osprey »

Xcore skrev:Som komplement till sitt vanliga OS är det bra. :)
Håller med till 100, även om eller specillt om "vanliga OS" är Windows... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Xcore

Inlägg av Xcore »

Osprey skrev:
Xcore skrev:Som komplement till sitt vanliga OS är det bra. :)
Håller med till 100, även om eller specillt om "vanliga OS" är Windows... :)
Som i mitt fall. XP/Puppy Linux

Funkar riktigt bra. :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Kör också XP, men ihop med Ubuntu och 7:an och lite alla möjliga Linux-distar... :)

[Edit] Dock 99% av tiden inom Ubunt/linux för att jag tycker att det är bäst, resten för att hålla mig informerad och för att "det andra" inte är helt dåligt...
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

dmz skrev:
nixy skrev:en vanlig installation av Arch skapar en separat /boot partition
Arch skapar ingenting. Du väljer själv hur du vill göra.
Och jag väljer vanligtvis Archs automatiska partitioneringsfunktion, och den skapar en separat /boot. Några fler hårstrån vi kan klyva? ;D
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

nixy skrev:
dmz skrev:
Och jag väljer vanligtvis Archs automatiska partitioneringsfunktion, och den skapar en separat /boot. Några fler hårstrån vi kan klyva? ;D
Finns det en automatiskt partitioneringsfunktion? Det fanns det inte sist jag installerade det.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

dmz skrev:
nixy skrev:
dmz skrev:
Finns det en automatiskt partitioneringsfunktion? Det fanns det inte sist jag installerade det.
Nu har jag aldrig installerat Arch på det sättet, men det borde väl vara "Skriv över/ersätt"...?
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Har installerat arch flera gånger på en eeepc och använder då versionen som heter ftp 2008.06 och installerar från en usbsticka. När jag kommer till partitioneringen kan jag välja att partitionera manuellt eller automatiskt. Nu om jag installerar på min arbetsdator som har ubuntu antar jag att jag ska välja manuell partitionering, och då endast välja att placera / på en egen partition. Frågan är om arch då kommer att kunna använda befintlig swap och /home? Ska jag även redigera grub?
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av revoltism »

Puppy är bäst från en USB-sticka... inte som sitt ordinarie. Om jag skulle köra från USB-sticka hade jag troligen dock valt en Qemu installation med Xubuntu/Xfce.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

revoltism skrev:Puppy är bäst från en USB-sticka... inte som sitt ordinarie. Om jag skulle köra från USB-sticka hade jag troligen dock valt en Qemu installation med Xubuntu/Xfce.
Varför? Jag har kört en komplett ubuntu installation sedan 7.10 på USB-Sticka (nu 9.04). Fungerar i alla väder och portabelt dessutom, visst man behöver 8-16GB men billigt ju... :)
revoltism

Inlägg av revoltism »

bbauto skrev:
revoltism skrev:Puppy är bäst från en USB-sticka... inte som sitt ordinarie. Om jag skulle köra från USB-sticka hade jag troligen dock valt en Qemu installation med Xubuntu/Xfce.
Varför? Jag har kört en komplett ubuntu installation sedan 7.10 på USB-Sticka (nu 9.04). Fungerar i alla väder och portabelt dessutom, visst man behöver 8-16GB men billigt ju... :)

Eftersom det går mycket segare...
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

revoltism skrev:
bbauto skrev:

Eftersom det går mycket segare...
Det går att trimma rätt bra! Numera är ubuntu på USB-stickan snabbare än på hårddisken (minimalt swap) :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag kör Ubuntu 9.04 på 8 GB USB-sticka och det är fullt jämförbart med hårddisken, fast med den fördelen att jag lätt kan ta med mig det till vilken modern dator som helst (nästan)... :)
revoltism

Inlägg av revoltism »

Jo, det har släppts en del snabbare USB-stickor nu än när jag körde det.... jag lade ner det då jag insåg att jag inte hade behovet. Det var väl ett år sedan eller mer nu. Kör ni en Qemu-installation eller något annat?
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

revoltism skrev:Jo, det har släppts en del snabbare USB-stickor nu än när jag körde det.... jag lade ner det då jag insåg att jag inte hade behovet. Det var väl ett år sedan eller mer nu. Kör ni en Qemu-installation eller något annat?
Nä jag kör en standard installation med lite handpåläggning, man kan i princip följa samma guider som för optimering av SSD-diskar och Firefox, så att man utnyttjar RAM-minnet till fullo, och swappar minimalt. 8GB duger, men 16GB att föredra om man vill ha separat /home. :)

PS! Jag prövade qemu och casper-rw varianten för något år sedan, men var inte nöjd med vare sig prestanda eller stabilitet.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Osprey skrev:Jag kör Ubuntu 9.04 på 8 GB USB-sticka och det är fullt jämförbart med hårddisken, fast med den fördelen att jag lätt kan ta med mig det till vilken modern dator som helst (nästan)... :)
Precis!! Många arbetskamrater har blivit rejält impade, så får installera/hjälpa till på löpande band nu... ;D
revoltism

Inlägg av revoltism »

bbauto skrev:
revoltism skrev:Jo, det har släppts en del snabbare USB-stickor nu än när jag körde det.... jag lade ner det då jag insåg att jag inte hade behovet. Det var väl ett år sedan eller mer nu. Kör ni en Qemu-installation eller något annat?
Nä jag kör en standard installation med lite handpåläggning, man kan i princip följa samma guider som för optimering av SSD-diskar och Firefox, så att man utnyttjar RAM-minnet till fullo, och swappar minimalt. 8GB duger, men 16GB att föredra om man vill ha separat /home. :)

PS! Jag prövade qemu och casper-rw varianten för något år sedan, men var inte nöjd med vare sig prestanda eller stabilitet.
Jag gjorde en normal installation en gång... blev dock aldrig att jag använde det. Jag ville ha något som jag kunde använda på jobbdatorn som jag kunde växla till medans jag jobbade. Jag körde dock min qemu-installation några gånger men lade ner det efter ett tag. Men som du säger så var prestandan lite dålig. Hade dock varit intressant att prova på någon av de lite snabbare USB-minnen som finns nu för tiden. Jag tror det skulle funka fint när USB 3 kommer på stor front. Stabiliteten var aldrig något problem för mig.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

SanDisk Cruzer Contour 8GB är nog det snabbaste jag prövat hittils (från 320:-)
m!rage

Inlägg av m!rage »

Osprey, hur har du det med starthanterare för alla dina OS? Kör du en separat grub-partition som håller reda på allt? Jag tänkte prova opensuse och fedora någon gång men vill helst inte råka skriva över ubuntu eller win xp-bootloadersarna ;)
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

m!rage skrev:Osprey, hur har du det med starthanterare för alla dina OS? Kör du en separat grub-partition som håller reda på allt? Jag tänkte prova opensuse och fedora någon gång men vill helst inte råka skriva över ubuntu eller win xp-bootloadersarna ;)
Skriv över bara, sen kopierar du raderna som pekar på ubuntu/win från /boot/menu/grub.lst och stoppar in i din nya.
Annars borde du alltid kunna installera grub på bara den partitionen du installerar suse på, sen pekar du bara ubuntus grub på partitionen.
revoltism

Inlägg av revoltism »

m!rage skrev:Osprey, hur har du det med starthanterare för alla dina OS? Kör du en separat grub-partition som håller reda på allt? Jag tänkte prova opensuse och fedora någon gång men vill helst inte råka skriva över ubuntu eller win xp-bootloadersarna ;)
Vill du bara prova så skulle jag rekommendera Virtualbox och installera det från deras repo som du hittar på deras sida http://www.virtualbox.org. Kör du från en USB-sticka funkar det annars lite på samma sätt som en live-cd med skillnaden att du kan spara.
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"