Problemet är att ledning och detta måste hänga ihop om vi inte ska förvandla detta till något slags diktatur. Starkare grupper och starkare ledning måste gå hand i hand. Annars går det åt skogen. Rättare sagt, de starkare grupperna måste komma först. Nu har vi chansen att styra upp Ubuntu Sverige och ge det ordentlig styrfart, men då är fokusen på hur själva verksamheten ska organiseras det viktigaste. Ledningen är en skitsak i sammanhanget om vi bara får vettiga spelregler för verksamheten.Kattskrället skrev:+1Bowmore skrev:Detta verkar vara en "the never ending story"![]()
Jag vet vad huvud- och stödprocesser är men ser inget behov i att implementera detta här.
Jag föreslår istället att vi ger den nya ledningen i uppdrag att se om processorienterat arbetssätt är något som tillför vårt LoCo något. Urban, du har haft tid på dig att driva denna fråga så låt nu den nya ledningen ta ställning till detta.
motioner arbetsgrupper, processer mm
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: motioner arbetsgrupper, processer mm
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Snitsiga formuleringar, dålig verklighetsanknytning.Urban Anjar skrev:Problemet är att ledning och detta måste hänga ihop om vi inte ska förvandla detta till något slags diktatur. Starkare grupper och starkare ledning måste gå hand i hand. Annars går det åt skogen. Rättare sagt, de starkare grupperna måste komma först. Nu har vi chansen att styra upp Ubuntu Sverige och ge det ordentlig styrfart, men då är fokusen på hur själva verksamheten ska organiseras det viktigaste. Ledningen är en skitsak i sammanhanget om vi bara får vettiga spelregler för verksamheten.Kattskrället skrev:+1Bowmore skrev:Detta verkar vara en "the never ending story"![]()
Jag vet vad huvud- och stödprocesser är men ser inget behov i att implementera detta här.
Jag föreslår istället att vi ger den nya ledningen i uppdrag att se om processorienterat arbetssätt är något som tillför vårt LoCo något. Urban, du har haft tid på dig att driva denna fråga så låt nu den nya ledningen ta ställning till detta.
Du har förmodligen inte ens fundrerat på hur du skulle kunna inspirera gnällspikarna till att börja arbeta eller? Nä, vi har förstått rätt bra vilken typ av bidrag som är värt nåt för LoCot i dina ögon, du behöver inte argumentera mer för det.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Jodå, det vi kan erbjuda är gemenskap och inflytande. Förutom det där vanliga med blod, svett och tårarupnorth skrev:Snitsiga formuleringar, dålig verklighetsanknytning.Urban Anjar skrev:Problemet är att ledning och detta måste hänga ihop om vi inte ska förvandla detta till något slags diktatur. Starkare grupper och starkare ledning måste gå hand i hand. Annars går det åt skogen. Rättare sagt, de starkare grupperna måste komma först. Nu har vi chansen att styra upp Ubuntu Sverige och ge det ordentlig styrfart, men då är fokusen på hur själva verksamheten ska organiseras det viktigaste. Ledningen är en skitsak i sammanhanget om vi bara får vettiga spelregler för verksamheten.Kattskrället skrev:+1Bowmore skrev:Detta verkar vara en "the never ending story"![]()
Du har förmodligen inte ens fundrerat på hur du skulle kunna inspirera gnällspikarna till att börja arbeta eller? Nä, vi har förstått rätt bra vilken typ av bidrag som är värt nåt för LoCot i dina ögon, du behöver inte argumentera mer för det.

Sen har jag kanske inte jättestort hopp om alla "gnällspikarna". En del dyker upp här när det blir lite gruff och dunstar blixtsnabbt när det blir snack om att göra något konkret. Jag hoppas förstås fortfarande, men de får bevisa sig värdiga det hoppet.
Men visst, chansen ökar ju om vi inte bara tjatar om support. Det finns gott om fullvärdiga uppgifter, som är precis lika viktiga.
Är debatten som lett till de nuvarande undersökningarna något av värde för gemenskapen och dess framtid?
Jag menar, du nedvärderar "tyckande" genom att likställa det med att twittra eller att skriva vad man har för sig på Facebook. Du inser verkligen inte tankeverksamheten och arbetet bakom de förslag som det nu ska väljas mellan?
Visst, det som blir beslutas måste genomföras, och så klart bör vi värdera genomförandet högt. Men du förolämpar väldigt många när du nedvärderar allt utom wikiskrivande, forumsupport och kodknackande mm.
Jag menar, du nedvärderar "tyckande" genom att likställa det med att twittra eller att skriva vad man har för sig på Facebook. Du inser verkligen inte tankeverksamheten och arbetet bakom de förslag som det nu ska väljas mellan?
Visst, det som blir beslutas måste genomföras, och så klart bör vi värdera genomförandet högt. Men du förolämpar väldigt många när du nedvärderar allt utom wikiskrivande, forumsupport och kodknackande mm.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Folk som sansat och civilicerat lägger fram goda och genomtänkta förslag och lyssnar på andra är värda respekt.upnorth skrev:Är debatten som lett till de nuvarande undersökningarna något av värde för gemenskapen och dess framtid?
De bör ingå in en arbetsgrupp som passar dem.
Det vi sett exempel på är mer att jämföra med en korsning mellan en lynchmobb och en hord ouppfostrade ungar
som just passerar godishyllan på ICA. Mammaaaa, jag skaaaa haaaaa iiiiiiii, ööööööööö. Sånt har vi ingen användning
av.
Kunde inte fått ett mer talande svar, I rest my case.Urban Anjar skrev:Folk som sansat och civilicerat lägger fram goda och genomtänkta förslag och lyssnar på andra är värda respekt.upnorth skrev:Är debatten som lett till de nuvarande undersökningarna något av värde för gemenskapen och dess framtid?
Det vi sett exempel på är mer att jämföra med en korsning mellan en lynchmobb och en hord ouppfostrade ungar
som just passerar godishyllan på ICA. Mammaaaa, jag skaaaa haaaaa iiiiiiii, ööööööööö. Sånt har vi ingen användning
av.
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Du är väl inte den störste lyssnaren till andras förslag precis?Urban Anjar skrev:Folk som sansat och civilicerat lägger fram goda och genomtänkta förslag och lyssnar på andra är värda respekt.upnorth skrev:Är debatten som lett till de nuvarande undersökningarna något av värde för gemenskapen och dess framtid?
av.
Sedan kan man ju diskutera hur väl locot och dess förtroendevalda agerade när det blåste som hårdast i FUSE tråden, då var det till och med en kontaktperson som slöt upp med lynchmobben och gav dem sitt stöd i jakten på Ulsak och de övriga inom föreningen. En utomstående förening som varken kontaktpersoner eller förtroenderådsmedlemmar inte hade ett dyft att göra med, än mindre lägga sig i deras interna angelägenheter.
Därefter kom ju Förtroenderådets beslut i djkmmo/Farmfield härvan där FR mer eller mindre begick harakiri då de försökte värna Förtroenderådets egen intigritet före medlemmarnas.
En sådan ledning och förtroenderåd, är det nåt vi har använding av?
- Urban Anjar
- Kontakt:
Utanför ämnet: Föreningen skapade Ubuntu Sverige för att hantera pengar vilket LoCot inte har några strukturer för att göra. Vi har ingen kassör, inga revisorer osv. Föreningen är därför i högsta grad en angelägenhet för Ubuntu Sverige -- i synnerhet när det ifrågasätts om föreningen klarar av att utföra sin enda uppgift.
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Jo, och det vore ju jättebra att köra igång föreningen igen. Och det gäller alla parter som vill använda sig av föreningen.
Jag hoppas att nya krafter kan hjälpa till.
LJ
Jag hoppas att nya krafter kan hjälpa till.
LJ
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Angelägenhet ja, men inte ansvar eller möjlighet att påverka eller styra.Urban Anjar skrev:Utanför ämnet: Föreningen skapade Ubuntu Sverige för att hantera pengar vilket LoCot inte har några strukturer för att göra. Vi har ingen kassör, inga revisorer osv. Föreningen är därför i högsta grad en angelägenhet för Ubuntu Sverige -- i synnerhet när det ifrågasätts om föreningen klarar av att utföra sin enda uppgift.
Föreningen är helt avskild ifrån ubuntu sverige och har sin egen styrelse som är ansvarig för FUSE och sina medlemmar.
Vill man kunna vara med och påverka dess verksamhet och beslut så är alla välkomna att betala medlemsavgiften och bli medlem i FUSE.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ett exempel på ett vitalt projekt som Förening har stöttat är Dreamhackprojektet som slog göteborgsprojektet med hästlängder. Ändå tyckte jag att det var ett helt OK projekt. mer info på ubuntu.se och föreningens hemsida.
-
- Global Moderator
Föreningen är inte ämnet för denna tråd.
Åter till ämnet.
Åter till ämnet.
- Ulsak
Ulsak skrev:Ett exempel på ett vitalt projekt som Förening har stöttat är Dreamhackprojektet som slog göteborgsprojektet med hästlängder. Ändå tyckte jag att det var ett helt OK projekt. mer info på ubuntu.se och föreningens hemsida.
Förlåt, det är LJ:s fel, han dazzlade migFöreningen är inte ämnet för denna tråd.
Åter till ämnet.
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Kontakt:
Jag vet inte, men jag ser samarbetet med föreningen som en process.
LJ
LJ
- Ulsak
Du och J ag kanske, men det är lite dåligt av den varan från ledningen här..jag vet inte, men jag ser samarbetet med föreningen som en process.
LJ