Nedkoppling av WLAN vid internetbankanvändning

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
brannma
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Nedkoppling av WLAN vid internetbankanvändning

Inlägg av brannma »

Jag har ett intressant problem. Generellt fungerar mitt WLAN utmärkt, på vilket jag kör WPA Personal kryptering. Det enda bekymret jag har är vid internetbankanslutning. Jag använder SEB, med koddosa. Här har jag i regel minst en nedkoppling (!) per besök. Då information skall skickas (med bankens extra kryptering) upphör min anslutning. Jag kan inte se ett system utöver detta i problemet. Dock är jag tvungen att starta om min trådlösa router för att åter kunna ansluta till den.

Hur tror ni att jag kommer till rätta med detta? (Ganska dryg procedur vid de timmar efter arbetet man skall betala sina räkningar, och så blir man utkastad och måste koda sig in igen för att finna att routern "slocknar" igen, och så vidare.)

Jag har en Netgear trådlös router som aldrig vållar mig problem på MS XP. Datorn jag använder är en laptop (IBM T40), där jag inte varit tvungen att installera "Proprietary software", som på min stationära, för att nå WLANet. Såedes ren Ubuntu-mjukvara.

Hoppas ni har receptet!
R8N

Re: Nedkoppling av WLAN vid internetbankanvändning

Inlägg av R8N »

Hej,
tyvärr har jag ingen lösning på ditt problem. Däremot så kan mitt WLAN koppla ner sig lite nu och då om man inte är aktiv. Sitter man en stund och jobbar med en sidan, tex web mail eller så så kopplar det ner sig. Den enda lösning jag hittat på det hittills är att starta en spellista på YouTube i en annan flik och låta den gå för då håller uppkopplingen sig aktiv. Vet inte om det skulle hjälpa dig men för mig funkade det även om det inte löser grundproblemet.

Jag har också med en Netgear router.
brannma

Re: Nedkoppling av WLAN vid internetbankanvändning

Inlägg av brannma »

Tack för kommentaren. Det har inte alltid fungerat, men jag har upplevt samma sak, nämligen att om jag har ytterligare fönster öppna minskar nedkopplingsrisken. Jag är dock inte alltid inaktiv länge, ibland kopplar den ned sig när jag skickar inloggningskoden.
Skriv svar

Återgå till "Internet"