Heps!
Ska börja med att säga att jag är helt ny på linux och har aldrig använt det förut.
Jag vill fjärrstyra min stationär (xubuntu 9.04) med min laptop (vista business).
Förut när jag hade xp installerat på den stationära använde jag mig av real vnc
men mina kunskaper räcker inte till för att få det att fungera i linux? Så kort och
gott vill jag ha en guide hur jag ska gå till väga. Har inte ens hittat var jag kollar
IP adressen i Linux ännu.
Kan ju nämna att den stationära är kopplad till en tv (ingen annan skärm) och används
för att se på film och lyssna på musik och emellanåt ladda ner till.
Tackar på förhand för svar eller länkar till svar.
Styra linux burken med vista laptoppen (Remote desktop)
Re: Styra linux burken med vista laptoppen (Remote desktop)
Kika på det här, http://www.nomachine.com/. Vet ej om det är lösningen på ditt problem.
Prova med ifconfig(i terminalen) för att reda ut vilken ip-adress du har.
Prova med ifconfig(i terminalen) för att reda ut vilken ip-adress du har.
Den här guiden använde jag för att kunna fjärrstyra min ubuntudator:
http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/VNC
Senare gick jag över till x11vnc som är snabbare än vnc.
http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/VNC
Senare gick jag över till x11vnc som är snabbare än vnc.
Tackar för svaren men:
-Var hittar jag System/inställningar/fjärrskrivbord, hittar ingen flik för inställningar i system.
-Dessutom klarar inte min router av att forwarda portar, vilket inte heller behövdes föut eftersom jag endast
kräver att kunna fjärrstyra när jag är inkopplad på samma nätverk.
Så mera råd tack, skulle ju vara synd att vara tvungen att gå tillbaka till windows redan första veckan
-Var hittar jag System/inställningar/fjärrskrivbord, hittar ingen flik för inställningar i system.
-Dessutom klarar inte min router av att forwarda portar, vilket inte heller behövdes föut eftersom jag endast
kräver att kunna fjärrstyra när jag är inkopplad på samma nätverk.
Så mera råd tack, skulle ju vara synd att vara tvungen att gå tillbaka till windows redan första veckan

har det ordnat sig?
Nope, försökte en stund sen orkade jag inte lägga mera tid på det och sen det har den stått, lutar nog mot att xp hittar tillbaka snart. Vill ju inte köra dubbla operativsystem för då måste jag ju välja vid uppstart och tangenbordet ligger gömt inne i hyllan under tv:n normalt.
Fick du inte Putty att funka på din Vistadator? Eller är problemet på Xubuntudatorn?
Det slog mig att din fråga inte handlar om Xubuntu i första hand utan om Vista, eller ett fjärrstyrningsprogram som funkar på din Vistalaptop, och med vilket du kan styra din Xubuntudator. Så om du inte får tillräckligt bra svar här kan du prova posta den under sektionen "Proprietära operativsystem".
Det slog mig att din fråga inte handlar om Xubuntu i första hand utan om Vista, eller ett fjärrstyrningsprogram som funkar på din Vistalaptop, och med vilket du kan styra din Xubuntudator. Så om du inte får tillräckligt bra svar här kan du prova posta den under sektionen "Proprietära operativsystem".