Trasig hårddisk ?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Trasig hårddisk ?

Inlägg av toxic76 »

När jag startar datorn så dyker Grub upp precis som vanligt.Men sen tar det stop allting stannar då det står
Boot from (hd0.0,0) ext3
Starting up...

Anledningen till att jag misstänker hårddisk är pga failsafe inte heller fungerar
och live cd vägrar starta den stannar på precis samma punkt som då när jag försöker
starta från hårddisken..Jag har till och med rotat fram den gamla xp skivan och startat installations programet för jag
tänkte att om hårddisken är trasig så bör det inte heller fungera..Och precis som jag misstänkte så
gick det inte att ens formatera från installations programet.. Har iaf plocka ut hårddisken nu och ska ersätta den med en ny
så fort jag har köpt en..
Bild
Bild
Bild
Bild
cosw

Re: Trasig hårddisk ?

Inlägg av cosw »

live cd vägrar starta den stannar på precis samma punkt som då när jag försöker
starta från hårddisken..
Tyder inte på hårddisk fel, som jag förstår det. Du skall kunna använda live cd helt utan hårddisk. Har du ändrat bootordningen i BIOS, så du startar från cd:nförst och inte hårddisken?
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Jag tror ändå att det är hårddisken för lys dioden som normalt blinkar när hårddisken laddar är stendöd hela tiden..
Uppstarten av datorn innan den börjar boota från skivan tar också mycket längre tid än normalt..
och dom bios inställningar jag har ska det inte vara något fel på..
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Om både vanlig boot och boot från live-cd hänger sig på samma sätt, så verkar det helt klart vara något annat än hårddisken som är skyldigt. Det bör alltså vara något som både hårddisken och cd:n använder sig av som hänger sig. Det enklaste som de överhuvudtaget använder båda två är grafikkortet, så det kanske är där du ska söka felet...

Sedan finns det ju en massa andra saker i burken som kan vara orsak, men det här skulle du kanske kunna kolla genom att prova med en Ubuntu-Alternativ-cd, som är mycket snällare mot grafikkortet...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag skulle tipppa på moderkoret. Har du möjlighet att testa med ett annat moderkort eller ev testa delarna i en dator så vore det ju smidigt.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Osprey skrev:Om både vanlig boot och boot från live-cd hänger sig på samma sätt, så verkar det helt klart vara något annat än hårddisken som är skyldigt. Det bör alltså vara något som både hårddisken och cd:n använder sig av som hänger sig. Det enklaste som de överhuvudtaget använder båda två är grafikkortet, så det kanske är där du ska söka felet...

Sedan finns det ju en massa andra saker i burken som kan vara orsak, men det här skulle du kanske kunna kolla genom att prova med en Ubuntu-Alternativ-cd, som är mycket snällare mot grafikkortet...
Grafikkort? RAM? :P
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Anon
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Anon »

koppla ur disken testa sen att boota på live cd
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Vad felet nu än må vara så blir jag inte mycket klokare. I datorn så sitter det 2 st ram minnes kort och jag har liksom testat ett och ett
med samma resultat. Jag lyckades även formattera den nya hårddisken som jag stoppade in i datorn..Men så fort installations programet
ska skriva filer på hårddisken så står det att filen inte kunde kopieras (testade med windosws xp installations skiva)
Båda hårddiskar hittas av bios men något verkar hindra läsning och skrivning till disk
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Av egen erfarenhet så skulle jag tippa på att det är moderkortet, men annars är det enklaste att kolla grafikkortet först - som nån redan tipsat om.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Jag är väldigt nyfiken till hur ni egentligen kopplar ihop grafikkortet med att han inte kan skriva till disk?!
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Vad hände med den gamla goda tiden då datorn använde olika ljudsignaler i form av pip för att signalera eventuella hårdvaru fel ;D
Om jag ska byta ut moderkortet så får jag nog byta låda också.. Jag använder hårddiskar av sata typ undrar om det kanske inte
skulle hjälpa med att köpa ett kontrollerkort med sata.. Eller i värsta fall så har jag ett antal ide hårddiskar liggandes ett kontrollerkort
med ide
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"