Jag har precis brännt skivan men nu läste jag att man kanske ska vänta med UBUNTU 9.04,
Fungerar Ubuntu 8 felfritt?
*Jag såg inte mitt tidigare inlägg så jag skriver om det igen*
Till er som vet..
-Bör man formatera datorn helt (har ändå inget sparat av värde) innan man installerar Ubuntu? Om inte,gör Xp då någon nytta?
- Finns det någon manual för konfigurering av nätverksinställningar så att Mozilla eller vad det nu kan finnas för webbläsare?
- Fungerar det att flytta filer mellan USB och datorn med UBUNTU o vice versa?
UBUNTU 9.04 inget servicepack?
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Re: UBUNTU 9.04 inget servicepack?
Du kan ladda hem den nuvarande versionen. Service packs kommer inte ut till de flesta Linuxdistrosen på samma sätt som de kommer till Win. Istället får man mer fortlöpande uppdateringar (och gratis). Skälet till att vissa väntar ibland är att man kan inkludera alla uppdateringar i senaste versionen av Ubuntu, som är 9.04, redan i ISO:n du laddar hem.MBIT skrev:Jag har precis brännt skivan men nu läste jag att man kanske ska vänta med UBUNTU 9.04,
Fungerar Ubuntu 8 felfritt?
Prova kör LiveCD:n. Det som fungerar när du kör den kommer fungera när du installerar det.
Det skadar inte att formatera den men det är å andra sidan inte till stor nytta heller eftersom du i samband med installationen av Ubuntu kan välja att göra det och/eller göra det i samband med skapandet av nya partitioner. Innan du installerar Ubuntu eller böärjar formatera uppmanar jag dig att göra backup av allt som är viktigt, för det kommer raderas. Lägg även märke till att om du formaterar från Windowsskivan eller DOS kommer du formatera till FAT eller NTFS eller ett annat filsystem som Ubuntu i regel inte bör ligga på. Linux använder oftast ext2 eller ext3, och således är det ingen idé att du formaterar från annan plats än Ubuntus Liveskiva eller i samband med installationen.[/quote]MBIT skrev: Bör man formatera datorn helt (har ändå inget sparat av värde) innan man installerar Ubuntu? Om inte,gör Xp då någon nytta?
Mozilla är inget program. Om du däremot menar FireFox så ser det likadant ut som i Windows, så de inställningar du kan göra där kan du även göra i FF i Ubuntu.MBIT skrev: - Finns det någon manual för konfigurering av nätverksinställningar så att Mozilla eller vad det nu kan finnas för webbläsare?
Givetvis. Linux ligger dessutom före - USB 3.0 kommer t.ex. att släppas till Linux först. Har själv aldrig stött på ett USB-minne som inte fungerat utmärkt. Återigen kan det vara bra (men ej nödvändigt) att byta filsystem på dem, och även behålla en FAT partition på dem så man kan köra dem på Win-maskiner om man behöver.MBIT skrev:Fungerar det att flytta filer mellan USB och datorn med UBUNTU o vice versa?