Mystik kring WiFi-uppkoppling
Mystik kring WiFi-uppkoppling
Hej,
Håller på att sätt ihop ett lättviktssytem till en uråldrig laptop. Har installerat 9.04 MinmalCD och sedan lagt in LXDE skrivbordsmiljö.
Men nu har jag problem med att koppla upp mot min trådlösa router. Jag har ett Netgear WG111v3 (RTL8187-chip). Jag har WPA2-PSK med AES-kryptering som säkerhet. Jag har installerat WPA-supplicant.
Kan inte logga in i terminalen med iwconfig, lyckas inte heller genom att ändra i etc/network/interfaces. Men jag är inte så hemma i Linux ännu, så jag kan gjort något fel. Jag har bara gått på gammla forum trådar där man löst det.
Med LXnm kommer lyckas jag inte logga in.
Med Wicd lyckas jag inte loga in.
Fast med Network Manager går det tydligen bra. (Dock påstår den att hastigheten är 1mbit och det är ju ett 54mbit-kort)
Eftersom jag vill ha det så resurssnålt som möjligt hade jag viljat lösa det utan några mangers, annars med en så lättviktig som möjligt.
Varför går det i Network Manager men inte på något annat sätt?
Om det kan vara så att det endast går i NM hur får man systemtray-ikonen att visas automatiskt i Lxde? Nu måste jag gå in i autostartkatalogen under openbox och stara den varje gång?
Håller på att sätt ihop ett lättviktssytem till en uråldrig laptop. Har installerat 9.04 MinmalCD och sedan lagt in LXDE skrivbordsmiljö.
Men nu har jag problem med att koppla upp mot min trådlösa router. Jag har ett Netgear WG111v3 (RTL8187-chip). Jag har WPA2-PSK med AES-kryptering som säkerhet. Jag har installerat WPA-supplicant.
Kan inte logga in i terminalen med iwconfig, lyckas inte heller genom att ändra i etc/network/interfaces. Men jag är inte så hemma i Linux ännu, så jag kan gjort något fel. Jag har bara gått på gammla forum trådar där man löst det.
Med LXnm kommer lyckas jag inte logga in.
Med Wicd lyckas jag inte loga in.
Fast med Network Manager går det tydligen bra. (Dock påstår den att hastigheten är 1mbit och det är ju ett 54mbit-kort)
Eftersom jag vill ha det så resurssnålt som möjligt hade jag viljat lösa det utan några mangers, annars med en så lättviktig som möjligt.
Varför går det i Network Manager men inte på något annat sätt?
Om det kan vara så att det endast går i NM hur får man systemtray-ikonen att visas automatiskt i Lxde? Nu måste jag gå in i autostartkatalogen under openbox och stara den varje gång?
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
Laptop - Windows XP, Netbook - Windows 7
PDA - Windows Mobile 2003 SE , Mobil - Android , Wii -
???

- janne-5011
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Mystik kring WiFi-uppkoppling
problemet med fel hastighet kan du kanske lösa med
(har du wlan0 är det bara byta ut mot ra0)
Kod: Markera allt
sudo iwconfig ra0 rate auto
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Har nästan löst det nu!
Jag fick aldrig Wicd eller Lxnm att fungera, men nära jag testade installera Network Manager för andra gången (efter att testat de två först nämnda ännu en gång) fick jag full hastighet, dvs 54Mbit.
Men sen hittade jag följande: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=318539
och se, mitt kort fungerade utan några manegers...
Det som kvarstår nu är att få upp hastigheten. Med ovanstående guid får jag bara 1Mbit.
Har testat köra iwconfig kommandot fler gånger men det gör ingen skillnad. Kan ju berätta att jag aldrig lyckats få igång nätverket med iwconfig kommandot, hur jag än gjort. Kan det var någon bugg i drivrutinen till mitt kort? Just r8187-modulen har ju varit buggig tidigare, och inte nog med det för jag har rtl8187B-chipet, som inte har haft något stöd i den modulen tidigare. Och med ndiswrapper har det bara fungerat sporadiskt. Har läst på andra forum för andra linuxdistar att mångar har väldiga problem med detta kort!
Kan man lägga till någon rad i etc/network/interfaces där man "tvingar" upp hastigheten?
Jag fick aldrig Wicd eller Lxnm att fungera, men nära jag testade installera Network Manager för andra gången (efter att testat de två först nämnda ännu en gång) fick jag full hastighet, dvs 54Mbit.
Men sen hittade jag följande: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=318539
och se, mitt kort fungerade utan några manegers...

Det som kvarstår nu är att få upp hastigheten. Med ovanstående guid får jag bara 1Mbit.
Har testat köra iwconfig kommandot fler gånger men det gör ingen skillnad. Kan ju berätta att jag aldrig lyckats få igång nätverket med iwconfig kommandot, hur jag än gjort. Kan det var någon bugg i drivrutinen till mitt kort? Just r8187-modulen har ju varit buggig tidigare, och inte nog med det för jag har rtl8187B-chipet, som inte har haft något stöd i den modulen tidigare. Och med ndiswrapper har det bara fungerat sporadiskt. Har läst på andra forum för andra linuxdistar att mångar har väldiga problem med detta kort!
Kan man lägga till någon rad i etc/network/interfaces där man "tvingar" upp hastigheten?
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
???

- janne-5011
prova
vad jagvet går det inte fixa hastigheten i etc/interfaces
sudo iwconfig ra0 rate 54M auto
Hjälper inte!!!
Men jag hittade precis lösningnen själv (ja jag vet jag är lat, frågar före jag söker själv. Tog 2 minuter att hitta läsningen i en annan tråd här på forumet)
Lösningen var att lägga till:
i etc/network/interfaces och det fungerade direkt.
Måste vara någon bugg i modulen, för inget verkar bita när jag kör iwconfig...
Men jag hittade precis lösningnen själv (ja jag vet jag är lat, frågar före jag söker själv. Tog 2 minuter att hitta läsningen i en annan tråd här på forumet)

Lösningen var att lägga till:
wireless-rate 54M
Måste vara någon bugg i modulen, för inget verkar bita när jag kör iwconfig...

???

- janne-5011
ok bra att det löste sig
och jag lärde mig en ny sak.

och jag lärde mig en ny sak.
Nehe, nu var jag för snabb!!!
Efter omstart var det tillbaks till 1Mbit... Otrolgit mystiskt.
Det enda sättet jag kan få upp hastigheten är alltså att efter jag startat datorn och loggat in, så måste jag köra:
Nätverket startas ju innan man loggar in. Händer något efter man loggat in som gör att det blir skillnad när man startar om det efter man loggat in?

Efter omstart var det tillbaks till 1Mbit... Otrolgit mystiskt.
Det enda sättet jag kan få upp hastigheten är alltså att efter jag startat datorn och loggat in, så måste jag köra:
/etc/init.d/networking restart
???

- janne-5011
strixx hur vet du att det ligger på 1 mbit?
med vilket kommando tar du reda på det?
ibland kan det variera nämligen.
kolla flera gånger
har du auto som val på routern/AP:n testa det med.
en sak till: kanske onödig fråga menn du glömmer inte sudo före iwconfig-kommandot?
edit: förmodar du har dom är två modulerna, stämmer det?
rtl8187 (b?)
mac80211
om du lägger till dom i /etc/modules och startar om?
med vilket kommando tar du reda på det?
ibland kan det variera nämligen.
kolla flera gånger
har du auto som val på routern/AP:n testa det med.
en sak till: kanske onödig fråga menn du glömmer inte sudo före iwconfig-kommandot?
edit: förmodar du har dom är två modulerna, stämmer det?
rtl8187 (b?)
mac80211
om du lägger till dom i /etc/modules och startar om?
Jag kör iwconfig för att se bitraten, och jag har testat ett tiotal gånger nu med samma resultat varje gång. Endast om jag loggar in och kör en restart på networking får jag svaret 54Mbit annars får jag 1Mbit varje gång.
Modulerna är mycket riktigt mac80211 och rtl8187 (deta är samma modul för båda versionerna av chipet)
Och jag kör sudo för....
Vad menar du med auto på routern?
Modulerna är mycket riktigt mac80211 och rtl8187 (deta är samma modul för båda versionerna av chipet)
Och jag kör sudo för....

Vad menar du med auto på routern?
???

- janne-5011
med auto i routerinställningana menar jag att det brukar finnas bitrate inställningar på routern oxå.
jag har tror jag minst 15 st varav ett heter "best"
i allra värsta fall kunde ju göra ett enkelt script som startar efter allt är laddat
ngt i stil med
så är ju problemet löst men det kanske finns en mer ok lösning utan det.
jag har tror jag minst 15 st varav ett heter "best"

i allra värsta fall kunde ju göra ett enkelt script som startar efter allt är laddat
ngt i stil med
sleep 3 (vänta 3 sekunder)
/etc/init.d/networking restart
exit0
Det med scriptet är min nödlösning också, men det tar ju lite tid att köra en restart, uppskattningsvis 30-60 sekunder. Vill inte göra uppstarten av min uråldriga laptop långsammare än nödvändig.
Kan föresten passa på att fråga hur man tar bort eth0. Anledningen till att restarten tar lång tid är att den försöker starta om eth0 också, men jag har inget eth0. Har tagit bort dom raderna i interfaces men den försöker ändå...
Kan föresten passa på att fråga hur man tar bort eth0. Anledningen till att restarten tar lång tid är att den försöker starta om eth0 också, men jag har inget eth0. Har tagit bort dom raderna i interfaces men den försöker ändå...

???

- janne-5011
system/adminsttation/nätverk du har ju nm installerat.
ifdown eth0 funkar ju annars
men inaktivera kortet i bios är väl bäst?
ifdown eth0 funkar ju annars
men inaktivera kortet i bios är väl bäst?
Jag har inget fysiskt eth0 i datorn över huvudtaget!
Jag hade ett när jag installerade Ubuntu, men jag fick för mig att jag tog bort raderna i /interaces och att den försökte få kontakt med routern ändå. Men just nu upptäkte jag att jag inte hade tagit bort det...
Men nu är det fixat.
Så nu återstår det bara att få upp hastigheten, jag provar och provar men kan inte få det till att fungera. För att sammanfatta vad som händer:
När jag startar datorn har jag bara 1 Mbit.
Det fungerar inte att ändra hastigheten med iwconfig.
Om jag startar om nätverket, "/networking restart", så får jag 54 Mbit.
Så här är det varje gång, och jag har testat minst 20 gånger nu.
Finns det någon som kan förklara varför?
Jag hade ett när jag installerade Ubuntu, men jag fick för mig att jag tog bort raderna i /interaces och att den försökte få kontakt med routern ändå. Men just nu upptäkte jag att jag inte hade tagit bort det...

Så nu återstår det bara att få upp hastigheten, jag provar och provar men kan inte få det till att fungera. För att sammanfatta vad som händer:
När jag startar datorn har jag bara 1 Mbit.
Det fungerar inte att ändra hastigheten med iwconfig.
Om jag startar om nätverket, "/networking restart", så får jag 54 Mbit.
Så här är det varje gång, och jag har testat minst 20 gånger nu.
Finns det någon som kan förklara varför?
???

- janne-5011
om du skulle prova med iwpriv kommando o se om det fungerar med kortet?
googlade lite och det verkar som iwconfig inte fungerar med en del ralinkkort.
http://linux.about.com/library/cmd/blcmdl8_iwpriv.htm
aldrig provat det själv, men har du tur kanske ngt kommando för bitrate inställning listas.
googlade lite och det verkar som iwconfig inte fungerar med en del ralinkkort.
http://linux.about.com/library/cmd/blcmdl8_iwpriv.htm
aldrig provat det själv, men har du tur kanske ngt kommando för bitrate inställning listas.
Jag har försökt få hjälp med detta på ubuntuforums.org också utan framgång.
Men så igår så kom jag nog på vad som spökar. Denna supergammla dator som jag meckar med har ju bara USB1.0 eller USB 1.1. Om jag har rätt för mig är max överföringshastighet 12Mbit för 1.1. Så mer än det kan jag inte hoppas på.
Kan det vara så att det är här det spökar?
Men trots det borde kortet få rätt hastighet redan vid uppstart, och jag borde ju kunna nåde 12Mbit, men jag maxar ju på 4Mbit
Men så igår så kom jag nog på vad som spökar. Denna supergammla dator som jag meckar med har ju bara USB1.0 eller USB 1.1. Om jag har rätt för mig är max överföringshastighet 12Mbit för 1.1. Så mer än det kan jag inte hoppas på.
Kan det vara så att det är här det spökar?
Men trots det borde kortet få rätt hastighet redan vid uppstart, och jag borde ju kunna nåde 12Mbit, men jag maxar ju på 4Mbit
???

- janne-5011
ok det här är ett longshot. testa utan kryptering,testa med tkip istället för aes.
Verkar som den bugg som är filead både på kernel.org och i ubuntus bugrapportering.
Det rör dels den öppna ath5k drivern samt källkoden i både 2.6.28-11-generic & 2.6.28-13-generic kärnorna. Det skulle om inte det vore för implicit dubbeldeklarering i power.c gå att kompilera upp en egen madwifi driver som skulle kunna lösa problemet tills dess ubuntu kommit i kapp. Fram tills dess kan man göra på ett av 1000 sätt för att gå runt problemet som nämts ovan med scrit för hand o.s.v.
Innebörden är den samma.
Kolla med iwconfig om det verkar va 1Mbit problematiken.
Kolla vad din ap klarar för hastigheter med:
sudo iwlist <ditt interface typ wlan0> scan
Stäng ner ditt interface ( erfarenheten ger att det biter dåligt om det är uppe vid förändring)
sudo ifconfig wlan0 down
Ställ in interfacet men nån lmplig fart din ap klarar enligt vad iwlist rapporterar.
sudo iwconfig wlan0 rate 11M
Ta upp eländet
sudo ifconfig wlan0 up
starta om
sudo /etc/init.d/networking restart
När det gäller rate funkar auto sådär på en Asus eeePC G4 med 13-kärnan och Atheros AR5BXB63, men det kommer säkert en patch som löser detta vad det lider.
Trådbundet och med 3Gkort går allt klockrent och skiftet mellan dem utan boot.
Även med wifi om man meckat enligt ovan efter varje boot på ett eller annat sätt med script eller för hand. interfaces filen biter dåligt känns det som verkar som network manager använder nått annat sätt.
Nån som vet?
Det rör dels den öppna ath5k drivern samt källkoden i både 2.6.28-11-generic & 2.6.28-13-generic kärnorna. Det skulle om inte det vore för implicit dubbeldeklarering i power.c gå att kompilera upp en egen madwifi driver som skulle kunna lösa problemet tills dess ubuntu kommit i kapp. Fram tills dess kan man göra på ett av 1000 sätt för att gå runt problemet som nämts ovan med scrit för hand o.s.v.
Innebörden är den samma.
Kolla med iwconfig om det verkar va 1Mbit problematiken.
Kolla vad din ap klarar för hastigheter med:
sudo iwlist <ditt interface typ wlan0> scan
Stäng ner ditt interface ( erfarenheten ger att det biter dåligt om det är uppe vid förändring)
sudo ifconfig wlan0 down
Ställ in interfacet men nån lmplig fart din ap klarar enligt vad iwlist rapporterar.
sudo iwconfig wlan0 rate 11M
Ta upp eländet
sudo ifconfig wlan0 up
starta om
sudo /etc/init.d/networking restart
När det gäller rate funkar auto sådär på en Asus eeePC G4 med 13-kärnan och Atheros AR5BXB63, men det kommer säkert en patch som löser detta vad det lider.
Trådbundet och med 3Gkort går allt klockrent och skiftet mellan dem utan boot.
Även med wifi om man meckat enligt ovan efter varje boot på ett eller annat sätt med script eller för hand. interfaces filen biter dåligt känns det som verkar som network manager använder nått annat sätt.
Nån som vet?
- janne-5011
IceDizzy TS skriver att iwconfig inte fungerar för honom, om NetworkManager verkar vara ett problem så installera wicd.
http://wicd.sourceforge.net/download.php
scrolla ner lite och läs under rubriken
"Installing Wicd in Ubuntu"
wicd inaktiverar NM , så ta inte bort NM, så blir det inget bättre eller sämre med wicd är det bara ta bort wicd.
wicd är klassen bättre än NM.
(vet inte om jag har besvarat din fråga eg).
http://wicd.sourceforge.net/download.php
scrolla ner lite och läs under rubriken
"Installing Wicd in Ubuntu"
wicd inaktiverar NM , så ta inte bort NM, så blir det inget bättre eller sämre med wicd är det bara ta bort wicd.
wicd är klassen bättre än NM.
(vet inte om jag har besvarat din fråga eg).
Visst funkar det toppen med wicd hade precis glömt bort den då allt funkade by the book i 8.04. sudo apt-get install wicd löste problemet.
Tack för en bra kom i hågare, ser pinsamt nog att den omnämndes tidigare i tråden.
Man var väl slak i hjärnbarken.
/Ice
Tack för en bra kom i hågare, ser pinsamt nog att den omnämndes tidigare i tråden.
Man var väl slak i hjärnbarken.

/Ice
- janne-5011
kul att det funkar

IceDizzy skrev:Visst funkar det toppen med wicd hade precis glömt bort den då allt funkade by the book i 8.04. sudo apt-get install wicd löste problemet.
Man var väl slak i hjärnbarken.![]()
/Ice