Våga Vägra Mus, Del 2

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
dmz

Våga Vägra Mus, Del 2

Inlägg av dmz »

I november 2008 skrev jag om hur man kan minimera sitt musberoende. Efter att ha använt linux i dryga 3 månader så kände jag inte riktigt till alla möjligheter som finns. Jag känner däremot att jag har fått lite mer humm om saker och ting nu, och tänkte därför presentera en liten uppföljning om det kan tänkas vara intressant.

Jag använder mig inte längre av Awesome WM, av flera anledningar;

» Syntaxen har en tendens att förändras för varje version de pumpar ut, inte särskilt roligt när man hackat lua i flera timmar för att få saker och ting att fungera som man vill.
» Man är relativt låst vid de tilingmodes som erbjuds, det finns inget bra sätt att placera fönster som man vill. T.ex så måste man alltid ha ett 'master window'.
» Det stödjer inte xinerama.

Med detta som grund så letade jag efter en annan tiling wm, och hittade ratpoison. Lagom kaxigt namn tillsammans med plaintext-konfiguration och som sades fungera precis som Gnu Screen fick mig att testa det, använda det, älska det.

Istället för predefinerade tilinglägen byggs allting upp av så kallade frames som kan justeras i storlek precis hur som helst. Dessa frames kan ses som en container som kan lagra ett eller flera fönster, och fönstret anpassas då efter storleken av denna frame. Dessa frames kan flyttas fram och tillbaka och man kan flytta fönster mellan frames, dela in dem i grupper, och mycket mera.
Kort sagt är det en fantastisk fönsterhanterare.

Även om ratpoison fortfarande uppdateras (senaste uppdateringen i slutet på april) så har upphovsmakaren gjort det ganska tydligt att han kommer att satsa det mesta av sin tid på det nya projektet stumpwm som i princip är ratpoison on steroids i clisp.
Fördelar gentemot ratpoison; betydligt mer kraftfull då du kan hacka din wm i realtid och helt enkelt göra en re-evaluation (du behöver inte starta om X).
Nackdelar; En hel drös dependencies, setup med dual screens fungerar inte korrekt än.

Personligen använder jag både ratpoison och stumpwm just nu, mest i väntan på att stump ska bli stabil nog. Jag skulle nog rekommendera er som vill testa att satsa på ratpoison i första hand dock, då det dels är enklare att kompilera, dels enklare att konfiguera (plaintext!).

Kod: Markera allt

$ wget http://download.savannah.nongnu.org/releases/ratpoison/ratpoison-1.4.4.tar.gz; tar xvf ratpoison*.tar.gz; cd ratpoison; sh configure; sh make

# make install

$ echo "exec ratpoison" >> $HOME/.xinitrc
Som vanligt; läs manualsidan samt http://ratpoison.antidesktop.net/wiki/FAQ vid problem.

Även om w3m i kombination med feh, vim och mplayer duger till det mesta så finns det tillfällen dåman helt enkelt behöver en grafisk browser. Lösningen heter givetvis vimperator, ett plugin till firefox som låter oss surfa muslöst med hjälp av vim-keybindings.

För instant messaging och irc rekommenderar jag ii från hjältarna på suckless. Ingen traditionell klient, men en förbannat bra sådan, FIFO-baserad.
När vi ansluter till en server så skapas en filstruktur i stil med $HOME/irc/irc.freenode.org/\#ubuntu-se. Vi skriver och läser till/från in/out i dessa 'mappar'.

Så, för att ansluta;

ii -s irc.freenode.org
Joina en kanal, skriv något fyndigt...

echo '/j #ubuntu-se' >> $HOME/irc/irc.freenode.org/in

echo 'Hej!' >> $HOME/irc./irc.freenode.org/\#ubuntu-se/in
För att läsa vad som skrivs;

tail -f $HOME/irc/irc.freenode.org/\#ubuntu-se/out
Givetvis kan man göra detta smidigare; ett simpelt alias till exempel;

alias c='echo "$1" >> $HOME/irc/irc.freenode.org/\#ubuntu-se/in'
Alias för att vissa outputten, perl används för simpel hilighting av ditt nick;

alias chatlog='tail -f $HOME/irc/irc.freenode.org/\#ubuntu-se/out|perl -pe "s/nick:/\e[16;15;31m$&\e[0m/g"'
Finns hur mycket möjligheter som helst. Du kan använda regexp och grepa efter önskade förekomster av strängar som du sedan kan skicka vidare.
Kan verka onödigt krångligt att chatta via echo och tail -f, men tänk på vad du kan åstadkomma genom att scripta gentemot in/out-filerna...

Eftersom vi vet att vim är den bästa editorn som existerar så vore det väl t.ex trevligt att kunna chatta direkt ifrån vim, utan att behöva byta fönster? Jajamen, tryck in detta i din .vimrc;

map i1 :.w >> $HOME/irc/irc.freenode.org/\#ubuntu-se/in<cr>dd
map w1 :.w >> $HOME/irc/irc.freenode.org/\#ubuntu-se/in<cr>dd
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Våga Vägra Mus, Del 2

Inlägg av webaake »

OT:

Bild

(Kunde inte låta bli)
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Skämt åsido, jag kollar nu också på ratpoison. Det blir mer och mer terminal!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Naxiey
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Naxiey »

Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

savannah.nongnu.org verkar vara nere för tillfället. Här är den senaste versionen, 1.4.4.
Användarvisningsbild
Dimi
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dimi »

Hej,

Kul att du fortsätter att skriva trådar i muslöshet. Jag är grymt nöjd vad som skrivits i den gamla tråden och hoppas att uppföljningen blir lika bra. Jag verkligen älskar det muslösa livet. Grymt skönt att få hålla händerna på ett och samma ställe. Hoppas att denna tråd inte blir infekterad med en massa kommentarer som inte tillför tråden någonting alls.

Tyvärr så får jag inte till installationen av ratpoison. Blir så jävla sne. Fattar inte varför jag aldrig ska kunna installera något mha make joxandet.

En sak jag undrar över är navigationen i w3m. Finns det något sätt liknande vimperators länkar bunda till siffror som man kan använda sig av ? Då menar jag inte länklistan (M-l) som jag tycker är intetsägande och svår samarbeta med. Eller sitter ni Haxxors och använder h-j-k-l och tab för att komma fram till den önskade länken?

Mvh
Användarvisningsbild
Dimi

Inlägg av Dimi »

jag kommer verkligen inte i gång med ratpoison. När jag har gjort installationen och återstartat X. Är det inte bara att som vanligt välja session och klicka på ratpoison? Rat poison finns inte med som ett alternativ i den listan jag har att välja på.

Hjälp please!
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Jag vet inte var *DM får sin information ifrån då jag inte använder någon av dessa. Om du vet det borde det inte vara svårare än att peta ditt sökvägen till ratpoison...

Edit:
Om du föredrar att ta detta via jabber så kan du skicka ett pm med din adress.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

webaake skrev:Skämt åsido, jag kollar nu också på ratpoison. Det blir mer och mer terminal!
Hur går det? Dags att byta ut din fula avatar snart tycker jag. :)
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Det vet jag som sagt inte. Testa att ändra;

Exec=ratpoison 
till;

Exec=/usr/bin/ratpoison
(Eller där du lagt binären, <which ratpoison>).

Helst skulle jag råda dig att ta bort *DM helt och helt enkelt använda dig av .xinitrc... betydligt enklare och smidigare.
Användarvisningsbild
Dimi

Inlägg av Dimi »

dmz skrev:Det vet jag som sagt inte. Testa att ändra;

Exec=ratpoison 
till;

Exec=/usr/bin/ratpoison
(Eller där du lagt binären, <which ratpoison>).

Helst skulle jag råda dig att ta bort *DM helt och helt enkelt använda dig av .xinitrc... betydligt enklare och smidigare.
Du var för snabb med ditt svar. Jag han få igång ratpoison och radera mitt inlägg som hör till det svar du skriver om ovan, innan jag såg ditt svar. Ser lite knasigt och o sammanhängande ut i tråden nu. Hoppas ingen tar illa upp.
Användarvisningsbild
Dimi

Inlägg av Dimi »

Att använda .xinitrc var verkligen nice. kul att kunna konfigurera lite själv. Även om jag bara stapplar fram lite vinglande. Vilken resa det känns som man gör. Från att enbart ha velat sluta använda musen till att hålla på och pilla med allt det här. Spännande tillvaro man fått. :-)
Användarvisningsbild
Dimi

Inlägg av Dimi »

Sitter och filar lite på ratpoison konfigen.

I terminalen så brukar jag skriva kolla batteriet med acpi. Kan man få fram den informationen på samma sätt som man får fram tiden genom att trycka C-t a?
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Nu kör jag ju inte ratpoison längre så kan inte testa, men...

ratpoison -c "echo $(cat /proc/acpi/info)"
Användarvisningsbild
Dimi

Inlägg av Dimi »

För säkert miljonte gången så räddar du mig i nöden :-). Måste säga att ibland så är du aningen kryptisk för att jag ska förstå direkt vad jag ska göra med informationen. Men hittills så har det bara varit positivt, det är ju kul om man får klura lite själv också.

Den lilla justering som krävdes för att det skulle bli som jag tänkt mig var:

bind d exec ratpoison -c "echo $(acpi -V)" 

Tack så mycket!
Användarvisningsbild
Dimi

Inlägg av Dimi »

Ett problem jag har med ratpoison är att ljudet inte alltid fungerar. Jag måste då logga in i en gnomesession, öppna ljudkontrollen där, sedan kan jag logga ut och logga in i rp igen. Då fungerar ljudet igen. Någon som vet vad för typ av räv som kan tänkas ligga bakom?

Mvh
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Har du provat alsamixer?
Användarvisningsbild
Dimi

Inlägg av Dimi »

Japp, lite skamset så måste jag erkänna att det var där skon klämde. Får väl skylla på att jag inte är van vid layouten på alsamixer. Missade totalt att båda kanalerna var muteade. :-S
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Om du vill behålla volymnivån på samma nivå varje gång du startar datorn så kan du se till att starta demonen alsa automatiskt (ingen aning hur man gör i ubuntu dock).
Eller, om du vill vara lite mer lightweight, putta in detta i rc.local;

amixer set Master 100% &> /dev/null &
Skriv svar

Återgå till "Guider"