Installera modemLöst
Installera modemLöst
Eftersom jag inte fick igång det trådlösa modemet tänkte jag installera det gamla modemet, om det går. Det är i mitt sommarhus som jag har uppringt internet och ett modem som heter:Agere PCI Soft modem. Jag har installerat Ubuntu vid sidan av XP och vågar inte helinstallera det förrän jag vet att jag får igång Internet. På min hemdator med ADSL var det inga problem. Jag skulle så gärna gå över till Ubuntu helt och hållet även i sommarvistet. Det är ju ett Kanonalternativ. Någon därute som fortfarande kommer ihåg hur man gör med sådana här gamla grejer??
Senast redigerad av 1 alfeva, redigerad totalt 4 gånger.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Installera modem
Möjligtvis fungerar det via system->administration->hårdvarudrivrutiner
I annat fall så får du kika på http://linmodems.org/ och använda scanmodem för att identifiera ditt modem. Jag har för mig att scanmodem ger ganska utförliga instruktioner för hur du ska installera de drivrutiner som krävs. Men skriptet är inte Ubuntu-specifikt så man kan behöva "översätta" instruktionerna lite.
I annat fall så får du kika på http://linmodems.org/ och använda scanmodem för att identifiera ditt modem. Jag har för mig att scanmodem ger ganska utförliga instruktioner för hur du ska installera de drivrutiner som krävs. Men skriptet är inte Ubuntu-specifikt så man kan behöva "översätta" instruktionerna lite.
-
Om du har sparat scanModem.gz på skrivbordet så får du först packa upp den. Dubbelklicka och lägg scanModem.2009053101 på skrivbordet, och byt sedan namn på filen till bara scanModem.
Starta ett terminalfönster från program->tillbehör->terminal och kör kommandot bash Skrivbord/scanModem
I katalogen "Modem" i din hemkatalog finns det nu ett gäng filer med väldigt mycket text i. Någonstans där finns information om hur man installerar rätt drivrutin
Du kan skicka över filerna till mig om du vill ha hjälp att tolka dem.
Starta ett terminalfönster från program->tillbehör->terminal och kör kommandot bash Skrivbord/scanModem
I katalogen "Modem" i din hemkatalog finns det nu ett gäng filer med väldigt mycket text i. Någonstans där finns information om hur man installerar rätt drivrutin

Hej.
Det var en väldig massa text. Jag är inte så bra på Engelska, så jag kan inte tolka den. Hur gör jag om jag vill skicka över den till Dig
Det var en väldig massa text. Jag är inte så bra på Engelska, så jag kan inte tolka den. Hur gör jag om jag vill skicka över den till Dig

-
Filen Modem/YourSystem.txt innehöll bl.a. följande rader:
Jag googlade lite på det och hittade bl.a. http://linmodems.technion.ac.il/package ... /11c11040/. För Ubuntu 8.04 så borde agrsm-2.6.27-9-generic_2.6.27-9.14a_i386.deb fungera.
Kod: Markera allt
For candidate card in slot 05:04.0, firmware information and bootup diagnostics are:
PCI slot PCI ID SubsystemID Name
---------- --------- --------- --------------
05:04.0 11c1:048c 11c1:044c Communication controller: Agere Systems V.92 56K WinModem
Har hämtat hem dessa länkar och skickar Dig en bild av hur det ser ut när jag öppnar min folder och klickar på Modem.
MVH Alf.
MVH Alf.
Re: Installera modem Löst
Egentligen inte, men jag fixar inte detta så jag får försöka på annat sätt. Har förmodligen lite för dåliga grejor plus att jag måste lära mig mer om hur det funkar i Ubuntu.
Tack i alla fall.
Alf.
Tack i alla fall.
Alf.