LÖST! Placering av mountade diskar

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
basudan

LÖST! Placering av mountade diskar

Inlägg av basudan »

Hej Jag kör Ubuntu 8.10 och har egentligen bara en liten detalj som stör mig som jag inte lyckas lösa. När jag mountar en disk så plaserar den sig uppe i högra hörnet, där har jag en screenlet, så disken blir under screenletsen. Går det någonstans att fixa så att den automatiskt plaserar sig dit som jag vill ha den?
Senast redigerad av 1 basudan, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Placering av mountade diskar

Inlägg av bbauto »

Det finns väl många sätta att lösa det på, ett är att välja Program->Systemverktyg->Konfigurationsredigerare
Eller från terminal:
Program->Tillbehör->Terminalen->gconf-editor->Apps->Nautilus->Desktop
Bocka av "volumes_visible" ->Avsluta
Sen kan du köra
gksu nautilus->Filsystem->Högerklicka på media->Skapa länk
Högerklicka på länken->Egenskaper->Rättigheter->Grupp->Din grupp->Läs och skriv->Avsluta
Högerklicka på länken->Klipp ut
Navigera till ditt skrivbord->Högerklicka->Klistra in

Andra sätt är att använda sig av dockor, awn, cairo etc...
basudan

Inlägg av basudan »

Fatta Noll... Går det inte på något enkelt sätt typ. drag and drop (som jag alltid gör) och sen låsa den till den plattsen att vid nästa uppstart skulle den bli där som jag vill ha den.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

basudan skrev:Fatta Noll... Går det inte på något enkelt sätt typ. drag and drop (som jag alltid gör) och sen låsa den till den plattsen att vid nästa uppstart skulle den bli där som jag vill ha den.
Ok kanske missuppfattade... Jag trodde du hade problem med att Flyttbara enheter poppade upp bakom screenlet... Normalt uppenbarar den sig där den var sist ju, men har du monterat många enheter, kameror, usb-minnen etc så kan dom ju inte lägga sig ovanpå varandra, då glider dom iväg... Nåja stäng screenlet, montera alla dina enheter... flytta dina enheter dit du vill ha dom, och starta screenleten igen. :)
PS! Sen beror det ju hur du ställt in screenlet, keep above eller keep below...
basudan

Inlägg av basudan »

Jag installerade disk manager, efter det så får jag disken automountad vid uppstart och den blir där jag vill ha den.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"