optimera partitionering - vad ska man tänka på?
optimera partitionering - vad ska man tänka på?
Jag har en del funderingar kring partitioneringen. För det första, spelar ordningen någon roll när man partionerar? T ex gör det någon skillnad (prestandamässigt) att ha ordningen /, /home, swap jämfört med /, swap, /home? Jag kör enligt det andra mönstret eftersom det blir lite enklare.
För det andra, gör det någon skillnad (prestandamässigt) att bara använda primära partitioner jämfört med att använda primära- och logiska partitioner?
För det andra, gör det någon skillnad (prestandamässigt) att bara använda primära partitioner jämfört med att använda primära- och logiska partitioner?
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: optimera partitionering - vad ska man tänka på?
Nej det spelar ingen som helst roll, det enda du behöver tänka på att eventuell Windows måste ligga först som en primär partition, du kan ha max 4st primära partitionen. Gör du däremot en utökad partition så kan du ha hur många logiska partitioner + swap, inom denna utökade partition som helst. Linux gör ingen åtskillnad på primär eller logisk partition, ordningen spelar heller ingen roll...Hylas skrev:Jag har en del funderingar kring partitioneringen. För det första, spelar ordningen någon roll när man partionerar? T ex gör det någon skillnad (prestandamässigt) att ha ordningen /, /home, swap jämfört med /, swap, /home? Jag kör enligt det andra mönstret eftersom det blir lite enklare.
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Jag börjar tro att detdär är en gammal skrönabbauto skrev:Nej det spelar ingen som helst roll, det enda du behöver tänka på att eventuell Windows måste ligga först som en primär partition
http://yfrog.com/egskrmbild4p
windows / ligger på sdb3
Normalt när man kommer från Windowsvärlden så ligger Windows som första primära partition. Det finns dock inget krav på att det måste vara den första primära partitionen på en disk. Det enda kravet är att det måste vara en primär partition på den disk som bootas upp. Den pekas sen ut av bootflaggan i MBRs partitionstabell som listar de primära partitionerna på disken.bbauto skrev:Nej det spelar ingen som helst roll, det enda du behöver tänka på att eventuell Windows måste ligga först som en primär partition, du kan ha max 4st primära partitionen.
Faktum är att Windows även kan ligga som en logisk partition men det förutsätter då att man har en boot manager som ligger i en primär partition som pekas ut av bootflaggan i MBR.
- bbauto
Vill man göra det väldigt svårt för sig, så går det mesta med lite handpåläggning.Bowmore skrev:Normalt när man kommer från Windowsvärlden så ligger Windows som första primära partition. Det finns dock inget krav på att det måste vara den första primära partitionen på en disk. Det enda kravet är att det måste vara en primär partition på den disk som bootas upp. Den pekas sen ut av bootflaggan i MBRs partitionstabell som listar de primära partitionerna på disken.bbauto skrev:Nej det spelar ingen som helst roll, det enda du behöver tänka på att eventuell Windows måste ligga först som en primär partition, du kan ha max 4st primära partitionen.
Faktum är att Windows även kan ligga som en logisk partition men det förutsätter då att man har en boot manager som ligger i en primär partition som pekas ut av bootflaggan i MBR.
- Rasmus
Som du ser i min shot ovan ligger windows på tredje eller sista platsen (beroende å hur man ser det). Den är installerad så och bootar utan någon spec. handpåläggning.
- bbauto
Ja och Recovery CD, OEM CD funkar perfekt va!? Jag har också min NTFS som andra partition, men det är inget jag skulle rekommendera till nybörjare.Rasmus skrev:Som du ser i min shot ovan ligger windows på tredje eller sista platsen (beroende å hur man ser det). Den är installerad så och bootar utan någon spec. handpåläggning.
Vari ligger problemet med t.ex en OEM CD?
- bbauto
Vet inte, min recoveryCD vägrar hitta giltigt medium överhuvudtaget, om jag inte har en Läsbar vfat/ntfs inom dom första 1024 sektorerna.Bowmore skrev:Vari ligger problemet med t.ex en OEM CD?
Ja, detta med RevoceryCD har jag ingen erfarenhet av mer är att jag skapad dem, dock aldrig använt dem för ominstallation.bbauto skrev:Vet inte, min recoveryCD vägrar hitta giltigt medium överhuvudtaget, om jag inte har en Läsbar vfat/ntfs inom dom första 1024 sectorerna.Bowmore skrev:Vari ligger problemet med t.ex en OEM CD?
OEM versionen har jag däremot installerat på andra primära partitioner,dvs skapat en partition på ett ledigt utrymme under installationen. Gränsen 1024 sektorer fanns tidigare innan man iom LBA modifierade MBR. Möjligen (troligen) kan det vara en begränsning för installation av äldre Windowsversioner, typ Win95.
Ok. Tack för svaret.bbauto skrev: Nej det spelar ingen som helst roll, det enda du behöver tänka på att eventuell Windows måste ligga först som en primär partition, du kan ha max 4st primära partitionen. Gör du däremot en utökad partition så kan du ha hur många logiska partitioner + swap, inom denna utökade partition som helst. Linux gör ingen åtskillnad på primär eller logisk partition, ordningen spelar heller ingen roll...
- Rasmus
Jag brukar boota med install-cd och välja reparera (minns ej vad det kallas på eng. inte recovery iaf.) utan problem. Dock måste jag ställa om i bioset så det blir första hårdisken.bbauto skrev:Ja och Recovery CD, OEM CD funkar perfekt va!? Jag har också min NTFS som andra partition, men det är inget jag skulle rekommendera till nybörjare.
OEM har jag aldrig rört, bygger alltid mina datorer själv.
EDIT: Jag menar inte att vara otrevlig, om det nu låter så

- bbauto
Nja detta är en 4år gammal compaq med XP. Prövade precis att disabla interna HDn och la en 3GB ext3 först, och ntfs på resten av en extern HD. RecoveryCDn hittade inte HDn... Sen prövade jag med ntfs först och en 3GB ext3 i slutet... Det gick utmärkt, fullföljde inte installationen men HDn hittades iaf.Bowmore skrev:Ja, detta med RevoceryCD har jag ingen erfarenhet av mer är att jag skapad dem, dock aldrig använt dem för ominstallation.bbauto skrev:Vet inte, min recoveryCD vägrar hitta giltigt medium överhuvudtaget, om jag inte har en Läsbar vfat/ntfs inom dom första 1024 sectorerna.Bowmore skrev:Vari ligger problemet med t.ex en OEM CD?
OEM versionen har jag däremot installerat på andra primära partitioner,dvs skapat en partition på ett ledigt utrymme under installationen. Gränsen 1024 sektorer fanns tidigare innan man iom LBA modifierade MBR. Möjligen (troligen) kan det vara en begränsning för installation av äldre Windowsversioner, typ Win95.
- bbauto
Inga problem, jag hade blivit jävligt glad om det hade fungerat... jag har lite andra problem rörande DOS6.22 + WinXP, men jag har löst det genom att boota DOS/Program från en USB-Sticka och sen en FAT16 Datapartition i början på HDn innan NTFS partitionen.Rasmus skrev:Jag brukar boota med install-cd och välja reparera (minns ej vad det kallas på eng. inte recovery iaf.) utan problem. Dock måste jag ställa om i bioset så det blir första hårdisken.bbauto skrev:Ja och Recovery CD, OEM CD funkar perfekt va!? Jag har också min NTFS som andra partition, men det är inget jag skulle rekommendera till nybörjare.
OEM har jag aldrig rört, bygger alltid mina datorer själv.
EDIT: Jag menar inte att vara otrevlig, om det nu låter så
Hoppsan stavfel ser jag, ska vara 1024 cylindrar inget annatbbauto skrev:Nja detta är en 4år gammal compaq med XP. Prövade precis att disabla interna HDn och la en 3GB ext3 först, och ntfs på resten av en extern HD. RecoveryCDn hittade inte HDn... Sen prövade jag med ntfs först och en 3GB ext3 i slutet... Det gick utmärkt, fullföljde inte installationen men HDn hittades iaf.Bowmore skrev:Ja, detta med RevoceryCD har jag ingen erfarenhet av mer är att jag skapad dem, dock aldrig använt dem för ominstallation.bbauto skrev:Vet inte, min recoveryCD vägrar hitta giltigt medium överhuvudtaget, om jag inte har en Läsbar vfat/ntfs inom dom första 1024 sectorerna.Bowmore skrev:Vari ligger problemet med t.ex en OEM CD?

Det gamla CHS (cylinder,header,sector) hade just 1024 cylindrar som gräns och om det används för RecoverCD vet jag inte men det har inte med datorn eller disken att göra utan vilken version av MBR som installeras. Ditt problem kan också ha att göra med att recovery- eller utilitypartitionen måste ligga med start inom första 1024 cylindrarna. Men som sagt har ingen direkt kunskap om RecoveryCD och hur det fungerar.
- bbauto
Nä RecoveryCD är ett aber, och compaq är väl kända för sina specialare... Hursom helst det är familjens speldator, så bryr mig inte så mycket... Kör en image och servar den några gånger per år... Jag får tyvärr inte lägga in Ubuntu förs min sambo kan köra SIMS, hon tycker dessutom att det räcker med ubuntu-datorer som det är...Hoppsan stavfel ser jag, ska vara 1024 cylindrar inget annat
Det gamla CHS (cylinder,header,sector) hade just 1024 cylindrar som gräns och om det används för RecoverCD vet jag inte men det har inte med datorn eller disken att göra utan vilken version av MBR som installeras. Ditt problem kan också ha att göra med att recovery- eller utilitypartitionen måste ligga med start inom första 1024 cylindrarna. Men som sagt har ingen direkt kunskap om RecoveryCD och hur det fungerar.

Lite OT från tråden men ...
Sitter också med en ca 4 år gammal Compaq
Äh, så farligt är det inte, den har standardpryttlar i sig.
Såg att man kan köra bl.a SIMS från Linux också via nätet för några kronor per år så öppna plånboken så är det kanske fixat
Sitter också med en ca 4 år gammal Compaq

Såg att man kan köra bl.a SIMS från Linux också via nätet för några kronor per år så öppna plånboken så är det kanske fixat

- bbauto
Såg att Cedega certifierat SIMS nu, ska kolla det där med SIMS över nätet... Nä dom får hålla sig till XP-datorn, så får jag ha mina ifredBowmore skrev:Lite OT från tråden men ...
Sitter också med en ca 4 år gammal Compaq![]()