Inget ljud efter installation av Ubuntu 9.04 LÖST
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Inget ljud efter installation av Ubuntu 9.04
Jag har kvar den gamla installationen som jag nu har loggat in på.
På den nya inloggningen verkar jag inte kunna ändra eller spara något.
Jag valde att logga in utan lösenord vid installationen, betyder det att jag inte har rättigheter att ändra något?
Hur ändrar jag i så fall det?
Jörgen
På den nya inloggningen verkar jag inte kunna ändra eller spara något.
Jag valde att logga in utan lösenord vid installationen, betyder det att jag inte har rättigheter att ändra något?
Hur ändrar jag i så fall det?
Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
-
Kan jag ha valt tokiga storlekar på partitioner som då gör att det inte finns plats för ändringar i den nya installationen?
Jag kan få ljudet att låta med vilket ljudkort jag vill med den nya installationen, kan jag kopiera ljudinställningarna till denna och därmed få lika bra ljud här?
Så här ser det ut!

Jag gissar att min nya installation ligger på 2,5GB media
163,9 GB-media är Windowsdisken
Nu har jag fått problem att öppna den nya installeringen, hur ökar jag partitionen?
Jörgen
Jag kan få ljudet att låta med vilket ljudkort jag vill med den nya installationen, kan jag kopiera ljudinställningarna till denna och därmed få lika bra ljud här?
Så här ser det ut!

Jag gissar att min nya installation ligger på 2,5GB media
163,9 GB-media är Windowsdisken
Nu har jag fått problem att öppna den nya installeringen, hur ökar jag partitionen?
Jörgen
-
Nu tänkte jag att om jag tar bort den partition där den nya installationen ligger kan jag ominstallera igen och denna gång skapa en partition som är större än 2,5GB så att det inte börjar kångla direkt.
Jörgen
Jörgen
Nu har jag inte läst hela tråden eftersom den lång...krassegrand skrev:Nu tänkte jag att om jag tar bort den partition där den nya installationen ligger kan jag ominstallera igen och denna gång skapa en partition som är större än 2,5GB så att det inte börjar kångla direkt.
Jörgen
Vad som är väldigt viktigt är att när du en gör nyinstallation av Ubuntu är att du väljer manuell partitionering, när frågan om partitioner kommer upp.
Här är en hjälp från wikin vad gäller manuell partitionering:
http://ubuntu-se.org/wiki/Installera_Ub ... itionering
Kanske det kan hjälpa dig att få till det.

-
Hylas skrev:Här är en hjälp från wikin vad gäller manuell partitionering:
Den var bra!
Detta ska jag prova imorgon bitti när min fru sover och jag är pigg och vaken.
Jag har läst igenom avsnittet om partitioneringen och jag tror att jag har kläm på det hela nu.
Sedan kan jag experimentera med 2-3 olika /home.
-
Info på denna länken stämmer inte med min installation. När jag väljer ange partitioner manuellt och klickar framåt får jag upp en bild som liknar bild 904540 istället för en som liknar 904515.krassegrand skrev:Hylas skrev:Här är en hjälp från wikin vad gäller manuell partitionering:
Den var bra!
Jag har läst igenom avsnittet om partitioneringen och jag tror att jag har kläm på det hela nu.
När jag försöker tänka mig vad dessa instruktioner skulle motsvara om jag startar gpartition när jag har startat med CDn kan jag inte välja logisk utan bara primär. Om jag väljer primär för de nya partitioneringarna antar jag att antalet val snart tryter.
kan jag kolla om de olika partitionerna är logiska eller primära?
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Du kan max ha 4 primära partitioner, om det tryter!? så skapar du en Utökad (Extended) på resterande utrymme, sen skapar du logiska partitioner (hur många du vill) + swap INOM denna utökade partition. Linux bryr sig inte om det är primära eller logiska partitioner. Har man dual-boot med Windows måste man dock ha denna på en Primär i början på hårddisken. (Normalt lägger man då Windows på 1a Primära, ubuntu-root system på 2a primära, en utökad på resterande, en /home inuti den utökade och en swap inom den utökade) eller så lägger du allt med Linux där.krassegrand skrev:Info på denna länken stämmer inte med min installation. När jag väljer ange partitioner manuellt och klickar framåt får jag upp en bild som liknar bild 904540 istället för en som liknar 904515.krassegrand skrev:Hylas skrev:Här är en hjälp från wikin vad gäller manuell partitionering:
Den var bra!
När jag försöker tänka mig vad dessa instruktioner skulle motsvara om jag startar gpartition när jag har startat med CDn kan jag inte välja logisk utan bara primär. Om jag väljer primär för de nya partitioneringarna antar jag att antalet val snart tryter.
kan jag kolla om de olika partitionerna är logiska eller primära?
-
Jag har Windows på en helt annan hårddisk så det lär inte vara något problem.
Jag hade tänkt att jag skulle installera så att jag har en /home partition som skulle göra det lättare att installera om i framtiden.
Men om jag i stället väljer installera sida vid sida och delar "den stora" patritionen i lika delar kommer Ubuntu då att installera /home på samma partition som allt annat. Jag fattar inte riktigt hur det är "normalt" och hur det är om jag har en särskild partition för /home.
Jag hade tänkt att jag skulle installera så att jag har en /home partition som skulle göra det lättare att installera om i framtiden.
Men om jag i stället väljer installera sida vid sida och delar "den stora" patritionen i lika delar kommer Ubuntu då att installera /home på samma partition som allt annat. Jag fattar inte riktigt hur det är "normalt" och hur det är om jag har en särskild partition för /home.
- bbauto
Om du inte anger monteringspunkt /home för en annan partition än den du väljer att installera root-systemet på, så hamnar allt i en och samma partition, för att dirigera om /home så väljer du manuell partitionering vid installation. Det går att flytta i efterhand men inte lika smidigt. Om du är osäker så förbered dina partitioner med System->Administration->Partitionsredigeraren innan du väljer installera, när du kommer till partitionering väljer du manuell; då får du en lista med alla partitioner, välj Redigera... Se till att Windows partitionen -> "Används ej" för Root partitionen anger du monteringspunkt "/", och för home partitionen "/home"krassegrand skrev:Jag har Windows på en helt annan hårddisk så det lär inte vara något problem.
Är det nyinstallation kan du välja att formatera båda, om det är ominstallation och du vill behålla home, så ska du bara formatera "/".
PS! Allt ger sig nog av sig självt, när du väl kommer fram till Manuell partitionering!? Glöm inte att du ska ha en swap partition förutom "/" och "/home"
swap ca. 0,5-2GB (beroende på hur mycket RAM du har).
-
Varför har denna partition en max-storlek? Det finns ju outnytjad plats!

-
Det finns 3 alternativ men det är bara Primär som är aktiv, jag kan inte skapa logisk eller utökad.bbauto skrev:Du kan max ha 4 primära partitioner, om det tryter!? så skapar du en Utökad (Extended) på resterande utrymme, sen skapar du logiska partitioner (hur många du vill) + swap INOM denna utökade partition.
Jag kan inte ta en skärmdump på det för när jag klickar på program stänger alternativen med primär, logisk och utökad.
Jörgen
-
Om Ni tittar på bilden så syns det 6 partitioner. De är, den som jag använder nu, en på 11GB för home, den är "monterad" med "/" en som ska vara för den nya installationen av 9.04 en som innehåller den senaste installationen av 9.04 och så är där lite fritt som skulle vara till en Swap-fil.krassegrand skrev:Varför har denna partition en max-storlek? Det finns ju outnytjad plats!
Dessutom är där 2 små swap-filer. Kan jag göra så att jag slår ihop de 2 med varandra och utökar dem med det lediga området?
Sedan skulle jag kunna installera igen och ha en särskild partition för /home och förmodligen ljud på Soundblastern.
Jörgen
Var vänlig och skicka en ny skärmdump på /dev/sda i Gparted, där vi kan se alla dina partitioner.
Då blir det lättare att ge korrekta svar.
-
För att kunna förstora den utökade partitionen gick jag till Windows och kund utöka den men sdan kom jag inte längre med den och min GRUB-fil har skadats så jag kan bara starta Ubuntu med CD.
Nu har jag gjort logiska partitioner enligt http://ubuntu-se.org/wiki/Installera_Ub ... itionering Och skulle bara vilja fråga innan jag ominstallerar, hur Ubuntu vet att den ska använda de nya / (root) och /home partitioneringarna?
Jörgen
Nu har jag gjort logiska partitioner enligt http://ubuntu-se.org/wiki/Installera_Ub ... itionering Och skulle bara vilja fråga innan jag ominstallerar, hur Ubuntu vet att den ska använda de nya / (root) och /home partitioneringarna?
Jörgen
- bbauto
Hmm... Blir det inte lite jobbigt att skriva parallellt i 3 olika trådar? Repris:krassegrand skrev:För att kunna förstora den utökade partitionen gick jag till Windows och kund utöka den men sdan kom jag inte längre med den och min GRUB-fil har skadats så jag kan bara starta Ubuntu med CD.
Jörgen
Om du inte anger monteringspunkt /home för en annan partition än den du väljer att installera root-systemet på, så hamnar allt i en och samma partition, för att dirigera om /home så väljer du manuell partitionering vid installation. Det går att flytta i efterhand men inte lika smidigt. Om du är osäker så förbered dina partitioner med System->Administration->Partitionsredigeraren innan du väljer installera, när du kommer till partitionering väljer du manuell; då får du en lista med alla partitioner, välj Redigera... Se till att Windows partitionen -> "Används ej" för Root partitionen anger du monteringspunkt "/", och för home partitionen "/home"krassegrand skrev:Jag har Windows på en helt annan hårddisk så det lär inte vara något problem.
Är det nyinstallation kan du välja att formatera båda, om det är ominstallation och du vill behålla home, så ska du bara formatera "/".
PS! Allt ger sig nog av sig självt, när du väl kommer fram till Manuell partitionering!? Glöm inte att du ska ha en swap partition förutom "/" och "/home"
swap ca. 0,5-2GB (beroende på hur mycket RAM du har).
-
Jag kan inte minska storleken på bilden jag har på http://s111.photobucket.com/albums/n128 ... shot-1.pngRune.K skrev:Var vänlig och skicka en ny skärmdump på /dev/sda i Gparted, där vi kan se alla dina partitioner.
-
Hmm... Blir det inte lite jobbigt att skriva parallellt i 3 olika trådar? Repris:
Jo men det har också påpekats att man ska hålla sig till det ämna som avdelningen gäller!
Jörgen
Jo men det har också påpekats att man ska hålla sig till det ämna som avdelningen gäller!
Jörgen
- bbauto
Ok! Bara undrade...krassegrand skrev:Hmm... Blir det inte lite jobbigt att skriva parallellt i 3 olika trådar? Repris:
Jörgen

-
Det är helt OK!bbauto skrev:Ok! Bara undrade...krassegrand skrev:Hmm... Blir det inte lite jobbigt att skriva parallellt i 3 olika trådar? Repris:
JörgenHar du fått svar eller är du fortfarande undrande till något?
Jag är inte helt klar över hur jag ska gå till väga när jag nu har förberett partitionerna för den kommande installationen med en "/" och en "/home" och minst en swap-fil. Ska jag fortfarande välja partiotionera manuellt? Sedan bara stega igenom? Vilken partition ska jag välja, när jag har lämnat partitioneringen, att intsallera 9.04 på?
Det verkar som att jag inte kan vara inloggad särskilt länge när jag startar med CD.
Jörgen