Firefox dampar...
Firefox dampar...
Hola!
Nu är det så att jag inte har vart inne på den här datan på ett tag (ca 2 veckor) och innan jag försvann så funkade Firefox helt normalt, dock idag så har den börjat dampa. Med det menar jag:
Man kan inte trycka på framåt eller bakåt pilarna. Ingenstans då.
Alla mina bokmärken har försvunnit (detta är extremt irriterande, men jag förväntar mig inte att de ska komma tillbaka) och man kan inte lägga till nya bokmärken. Detta kanske ni förstår, är extremt irriterande och jag skulle inte klara mig om inte min mus hade en bakåtknapp på sig.
Någon som kanske vet vad som har hänt och kanske kan hjälpa mig?
Jag har startat om datan och så men det funkar inte...
Nu är det så att jag inte har vart inne på den här datan på ett tag (ca 2 veckor) och innan jag försvann så funkade Firefox helt normalt, dock idag så har den börjat dampa. Med det menar jag:
Man kan inte trycka på framåt eller bakåt pilarna. Ingenstans då.
Alla mina bokmärken har försvunnit (detta är extremt irriterande, men jag förväntar mig inte att de ska komma tillbaka) och man kan inte lägga till nya bokmärken. Detta kanske ni förstår, är extremt irriterande och jag skulle inte klara mig om inte min mus hade en bakåtknapp på sig.
Någon som kanske vet vad som har hänt och kanske kan hjälpa mig?
Jag har startat om datan och så men det funkar inte...
Re: Firefox dampar...
Kolla i filhanteraren efter den osynliga mappen .mozilla. Tryck ctrl+h så ser du alla osynliga filer. Högerklicka på den och kolla rättigheterna på den - du skall vara ägare och den skall vara skrivbar för dig (din användare).
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Ja du, problemet är väl bara att firefox stänger ner sig varje gång jag försöker få upp filhanteraren. Så när jag försökte spara en bild från nätet (att den skulle komma upp) då hände ingenting...
Jamen den vanliga Nautilusfilhanteraren! Eller kör i terminalen;
ls -la
så ser du alla osynliga mappar och deras ägare och rättigheter. Står det typ
drwx------ 4 user user 4,0K 2008-05-27 18:48 .mozilla
Där 'user' skall vara din användare så är denna delen OK och problemet får hittas på annat ställe.
EDIT: när du ändå har terminalen uppe kan du testa att starta Firefox därifrån med kommandot;
firefox
Om det då finns några andra fel med Firefox så kan det visa sig i terminalen och du kan kopiera in det hit.
Terminalen är din vän.
ls -la
så ser du alla osynliga mappar och deras ägare och rättigheter. Står det typ
drwx------ 4 user user 4,0K 2008-05-27 18:48 .mozilla
Där 'user' skall vara din användare så är denna delen OK och problemet får hittas på annat ställe.
EDIT: när du ändå har terminalen uppe kan du testa att starta Firefox därifrån med kommandot;
firefox
Om det då finns några andra fel med Firefox så kan det visa sig i terminalen och du kan kopiera in det hit.
Terminalen är din vän.
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Du menar inte Filhämtaren?Tetris skrev:Ja du, problemet är väl bara att firefox stänger ner sig varje gång jag försöker få upp filhanteraren. Så när jag försökte spara en bild från nätet (att den skulle komma upp) då hände ingenting...
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Jo, han menar 'Filhämtaren'. Det finns ingen 'Filhanteraren' i Firefox.
Ursprungligen är det mitt fel eftersom jag inte skrev 'Nautilus'.
Jo, jag menade filhämtaren, sry xD
Men när jag öppnar terminalen och skriver in firefox, då startas firefox men problemen återstår fortfarande och terminalen "skriver":
ICEDTEAPLUGIN_DEBUG = (null)
Sedan (som jag förstod det) så skrev jag in Is -la men det kommer inte upp något alls då....
och vad är nautilus??
Förlåt, men jag är verkligen jätte dålig på datorer...
Men när jag öppnar terminalen och skriver in firefox, då startas firefox men problemen återstår fortfarande och terminalen "skriver":
Sedan (som jag förstod det) så skrev jag in Is -la men det kommer inte upp något alls då....

och vad är nautilus??

- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
nautilus är filbläddraren (den får du upp genom att klicka på platser -> HemmappTetris skrev:Jo, jag menade filhämtaren, sry xD
Sedan (som jag förstod det) så skrev jag in Is -la men det kommer inte upp något alls då....![]()
och vad är nautilus??
När su skriver in ls -la måste du ha en körbar terminal, det ska stå ditt-användarnamn@ditt-datornamn:nuvarande-mapp$ exempel
Kod: Markera allt
rasmus@rasmus-desktop:~/xfce47$
Eftersom din profil säger att du kör Ubuntu utgår jag från att du har Gnome som skrivbordsmiljö, vilket betyder att du har Nautilus som filhanterare. Öppnar du 'Hem' i platser (Home) med filhanteraren Nautilus så kan du du trycka på ctrl+h, så får du se de osynliga filerna, varav .mozilla är en. Punkten först i namnet, gör filer och mappar osynliga. Min tanke var att kolla om du själv hade nödvändiga rättigheter till den mappen.
Men, jag ser nu att det kan vara så att du installerat IcedTea (Java) och att just det strular. Just nu kanske det bästa är att döpa om mappen .mozilla till nåt annat och starta Firefox igen. Alla dina inställningar samt bokmärlen finns kvar i mappen och du kan sedan kopiera tillbaka det viktigaste till den nya .mozilla.
EDIT: Ahh, Rasmus hann före.
Men, jag ser nu att det kan vara så att du installerat IcedTea (Java) och att just det strular. Just nu kanske det bästa är att döpa om mappen .mozilla till nåt annat och starta Firefox igen. Alla dina inställningar samt bokmärlen finns kvar i mappen och du kan sedan kopiera tillbaka det viktigaste till den nya .mozilla.
EDIT: Ahh, Rasmus hann före.