Öka Partition
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Öka Partition
Skulle vilja öka en partition på min dator utan att installera om allt. Finns det något bra program till detta?
Re: Öka Partition
Jag skulle tro att liveCD:n har stöd för detta. Ett annat smidigt verktyg är gparted (jag tror iofs det i grunden är samma program som på liveCD:n). Ladda ner och bränn: http://gparted.sourceforge.net/.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag kan (med Gpartition) välja att minska en stor partition på min hårddisk men den som jag vill öka har max och min som ligger väldigt nära varandra.
Måste jag verkställa ändringen an den första partitionen för att det ska finnas plats för att utöka den som jag vill göra större?
Jörgen
Måste jag verkställa ändringen an den första partitionen för att det ska finnas plats för att utöka den som jag vill göra större?
Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ja det är lämpligt... Högerklicka på partitionen->Avmontera(Umount)->Ändra storlek(Resize)->Dra i linjalen eller skriv ny storlek->Verkställ(Apply) Sen högerklickar du på partitionen du ska förstora->Avmontera->Ändra storlek->Dra i linjalen så att den fyller upp det frigjorda området->Verkställ...krassegrand skrev:Jag kan (med Gpartition) välja att minska en stor partition på min hårddisk men den som jag vill öka har max och min som ligger väldigt nära varandra.
Jörgen
-
Det går inte för det!

Den har en max-storlek trots att det finns plats kvar!
Jörgen

Den har en max-storlek trots att det finns plats kvar!
Jörgen
Du kan inte utöka sda6 utan att först utöka sda2 till vänster, dvs den som är omgärdad av en turkos ram.
Sda2 är en utökad partition (behållare) där sda6, sda7 och sda5 ligger så
1) utöka sda2
2) utöka sda6
Sda2 är en utökad partition (behållare) där sda6, sda7 och sda5 ligger så
1) utöka sda2
2) utöka sda6
-
OK nu tror jag att jag fattar, i alla fall lite.
Jörgen
Jörgen
-
Men denutökade går inte heller att göra större!
Kandet vara för att jag använder en del av den?
Jag startar med CDn så fär vi se.

Kandet vara för att jag använder en del av den?
Jag startar med CDn så fär vi se.

-
Nej!
Det blev likadant

Valet för resize är inte aktivt !
Det blev likadant

Valet för resize är inte aktivt !
Det beror på att att båda swap (sda5,7) är monterade, de med nycklar i bilden och då alltså även sda2. Antagligen är det LiveCD som tjuvhåller på dem. Prova med att avmontera dem i GParted.
Annars får du ladda ner GParted LiveCD från nätet, bränna en CD och testa den vägen.
GParted LiveCD
Annars får du ladda ner GParted LiveCD från nätet, bränna en CD och testa den vägen.
GParted LiveCD
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Håller med Bowmore...
Högerklicka på swap->Avaktivera växling (Tror jag) Högerklicka på dom andra->Avmontera innan du försöker ändra storlek...
Om det av någon outgrundlig anledning inte vill funka så Program->Tillbehör->Terminal
sudo swapoff /dev/sda5
sudo swapoff /dev/sda7
Du kan radera den ena swap'en...
EDIT: Ibland kan det bli ett litet outnyttjat område på hårddisken (beroende på avrundning och sånt) dock inte större än 8MB.
Högerklicka på swap->Avaktivera växling (Tror jag) Högerklicka på dom andra->Avmontera innan du försöker ändra storlek...
Om det av någon outgrundlig anledning inte vill funka så Program->Tillbehör->Terminal
sudo swapoff /dev/sda5
sudo swapoff /dev/sda7
Du kan radera den ena swap'en...
EDIT: Ibland kan det bli ett litet outnyttjat område på hårddisken (beroende på avrundning och sånt) dock inte större än 8MB.

Senast redigerad av 1 bbauto, redigerad totalt 13 gånger.
Testade just.
Högerklicka och välj swapoff i menyn för de swap som är monterade (nycklar), sen ska det funka
Högerklicka och välj swapoff i menyn för de swap som är monterade (nycklar), sen ska det funka