Gitarrprogram [LÖST]
Gitarrprogram [LÖST]
Jag har ett reggat vindås-program som heter gitarr PRO, som jag provat installera under Ubuntu. Tyvärr så verkar det inte funka, dvs allt funkar ,men inget ljud. När jag kikar på Wines hemsida och användarsnacket omkring gitarr PRO, så verkar det funka för andra. Noterade dock att de tyckte att programmet fungerade segt och rekommenderade TUXgitarr för ubuntu, vilken jag laddade ned. Men där uppstod samma problem: allt funkar men inget ljud !
Misstänker att man ska välja rätt ljuddrivis, men vilken är det ? Jag klickade på högtalar-ikonen där verkar det finnas en del att välja på, provade men inget hände. Nägra tips ?
Misstänker att man ska välja rätt ljuddrivis, men vilken är det ? Jag klickade på högtalar-ikonen där verkar det finnas en del att välja på, provade men inget hände. Nägra tips ?
Senast redigerad av 1 Avos, redigerad totalt 15 gånger.
- philip5
- HC-IRCare
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: Gitarrprogram
Om du har ljud annars så kan du testa att skriva "winecfg" i en terminal som startar ett konfigurationsfönster för wine. Klicka på fliken "Audio" och bocka sedan i ALSA som är den ljuddrivis för wine som du 99 gånger 100 troligen ska använda. Det är möjligt att du redan har de inställningarna men det är i alla fall någonstans att börja. Använder man något specialprogram så kanske det skulle kunna vara JACK som ska användas men det skulle jag inte tro och det kanske kan behöva konfigureras separat också i så fall.
Om du gillar gitarrprogram så får du inte missa att installera
fretsonfire som är en Guitar hero klon för linux. Kanske inte riktig lika bra men kul ändå.. 
Om du gillar gitarrprogram så får du inte missa att installera

-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Jag minns att det var ett jäkla göra att försöka få ljud i tuxguitar, du kan ju testa detta tips http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=255089
Jag testade flera men kan dock inte minnas vilken guide det var som tillslut funkade.
Jag testade flera men kan dock inte minnas vilken guide det var som tillslut funkade.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Här kör vi Tuxguitar. Kanske du måste installera nån midispelare också för att få ljudet att funka. Jag installerade timidity och sen får jag gå in på Verktyg > Inställningar > Ljud och i rullisten välja någon av timidityalternativen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Jag har provat lite under inställningar/ ljud, men vet inte vad som passar.Funkade inte. Något tips ?vulfgar skrev:Här kör vi Tuxguitar. Kanske du måste installera nån midispelare också för att få ljudet att funka. Jag installerade timidity och sen får jag gå in på Verktyg > Inställningar > Ljud och i rullisten välja någon av timidityalternativen.
- vulfgar
- ung forumnörd
Har du testat med att installera timidity? Den finns i förråden.Avos skrev:Jag har provat lite under inställningar/ ljud, men vet inte vad som passar.Funkade inte. Något tips ?vulfgar skrev:Här kör vi Tuxguitar. Kanske du måste installera nån midispelare också för att få ljudet att funka. Jag installerade timidity och sen får jag gå in på Verktyg > Inställningar > Ljud och i rullisten välja någon av timidityalternativen.

- Rasmus

Jo jag har den. Måste jag installera soundbank-deluxe.gm.zip också?Rasmus skrev:timidity För den late
Den ville ha passord,antagligen måste detta göras i terminalen då ?
- Rasmus
Hmm, jag tror det var den jag använde för att få igång ljudet i tuxguitar faktiskt.
Installera
alsa-oss kör sedan (i en terminal) (den kommer fråga om password, detta skriver du bara in även fast det inte syns att du skriver något)
sedan kör du (i en terminal)
Installera

Kod: Markera allt
sudo modprobe snd_seq
sedan kör du (i en terminal)
aoss tuxguitar
nix: måste jag ha soundbank-deluxe.gm.zip också ?Rasmus skrev:Hmm, jag tror det var den jag använde för att få igång ljudet i tuxguitar faktiskt.
Installeraalsa-oss kör sedan (i en terminal)
(den kommer fråga om password, detta skriver du bara in även fast det inte syns att du skriver något)Kod: Markera allt
sudo modprobe snd_seq
sedan kör du (i en terminal)Kod: Markera allt
aoss tuxguitar
- Rasmus
Han tar ju upp det av en anledning, kan dock inte komma på vad man ska göra med den.Avos skrev: nix: måste jag ha soundbank-deluxe.gm.zip också ?
Vad jag minns behövde jag den inte.
EDIT: Kolla in sidan två, den känns som den ska funka. (jag har dock inte testat)
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=255089&page=2
Nej det funkar inte.Råden som "artinvent" verkar inte riktigt stämma in, exempelvis kommandot "$" före timidity provade utan detta, och då startade timidity i terminalen. LIte märkligt efersom ljudet funkar när den spelar jinglemelodin på guitarpro, men inget ljud när jag tar in ljudfiler där. Har TUX guitar en jinglemelodi ?Rasmus skrev:Han tar ju upp det av en anledning, kan dock inte komma på vad man ska göra med den.Avos skrev: nix: måste jag ha soundbank-deluxe.gm.zip också ?
Vad jag minns behövde jag den inte.
EDIT: Kolla in sidan två, den känns som den ska funka. (jag har dock inte testat)
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=255089&page=2
- Rasmus

Sen kör du timidity
timidity -iA -Os &
Fortsätt sedan från punkt 6
6. Start TuxGuitar. In Settings | Configure Tuxguitar | Sound you will be using the default soundbank, which should be set already.
7. Go to Plugins | Tuxguitar-alsa Plugin and look in the dropdown box. Select the 'Timidity port 0' and make sure 'Active Plugin' is checked.
8. That should be it. You can hit the play button and hear something, assuming your sound is hooked up and functioning. It will probably sound like a piano. To change the instrument to the guitar of your choice, go to Track | Properties and you will see a dropdown box with all the available midi sound instruments.
Jag installerade alsa oss, som rekommenderades tidigare i tråden,sedan timidity. tucgutar alsa verkar vara ett trasigt paket, fick ett felmeddelande på den. "Kan inte installera "tuxguitar-alsa" (E:Kunde inte korrigera problemen, du har hållt tillbaka trasiga paket.)".Rasmus skrev:tuxguitar-alsa
Sen kör du timidity($ Brukar man använda för att markera att det är ett kommando)Kod: Markera allt
timidity -iA -Os &
6. Start TuxGuitar. In Settings | Configure Tuxguitar | Sound you will be using the default soundbank, which should be set already.
7. Go to Plugins | Tuxguitar-alsa Plugin and look in the dropdown box. Select the 'Timidity port 0' and make sure 'Active Plugin' is checked.
8. That should be it. You can hit the play button and hear something, assuming your sound is hooked up and functioning. It will probably sound like a piano. To change the instrument to the guitar of your choice, go to Track | Properties and you will see a dropdown box with all the available midi sound instruments.
Tuxguitar har jag redan installerat, tuxguitar alsa är väl isf drivisar till tuxguitar ?Timidity också installerat:
avos@avos-laptop:~$ timidity -iA -Os &
[1] 4225
avos@avos-laptop:~$ Requested buffer size 32768, fragment size 8192
ALSA pcm 'default' set buffer size 32768, period size 8192 bytes
TiMidity starting in ALSA server mode
Opening sequencer port: 131:0 131:1 131:2 131:3
Konfiggarna i tuxguitar har jag kollat, möjligt att jag glömt något där.Timidity port 0, var hittar man "active plugin checked" ?
- vulfgar
- ung forumnörd
När jag kollar i verktygsmenyn i mitt tuxguitar så har jag ibockat samtliga alternativ vid Insticksmoduler. Dom som rör ljud är väl Alsa output plugin, OSS output plugin och Midi file format import-export plugin.Avos skrev:Jag installerade alsa oss, som rekommenderades tidigare i tråden,sedan timidity. tucgutar alsa verkar vara ett trasigt paket, fick ett felmeddelande på den. "Kan inte installera "tuxguitar-alsa" (E:Kunde inte korrigera problemen, du har hållt tillbaka trasiga paket.)".Rasmus skrev:tuxguitar-alsa
Sen kör du timidity($ Brukar man använda för att markera att det är ett kommando)Kod: Markera allt
timidity -iA -Os &
Tuxguitar har jag redan installerat, tuxguitar alsa är väl isf drivisar till tuxguitar ?Timidity också installerat:
[1] 4225
Konfiggarna i tuxguitar har jag kollat, möjligt att jag glömt något där.Timidity port 0, var hittar man "active plugin checked" ?
En koll i Verktyg > Inställningar > Ljud har för inställningen av MIDI-sequencer: TuxgGuitar sequencer
och för MIDI-port: TIMidity port 0 [128]
För dej borde väl MIDI-porten bli TIMidity port 0 [131]
Möjligt är ju att ditt problem har med det trasiga paketet att göra. Hos mej är tuxguitar-alsa är korrekt installerat.

NU gick den igång !!! Efter att jag ställde om till TuxgGuitar sequencer. Jag hade däremot ingen OSS output plugin, men det verka funka ändå!vulfgar skrev:När jag kollar i verktygsmenyn i mitt tuxguitar så har jag ibockat samtliga alternativ vid Insticksmoduler. Dom som rör ljud är väl Alsa output plugin, OSS output plugin och Midi file format import-export plugin.Avos skrev:Jag installerade alsa oss, som rekommenderades tidigare i tråden,sedan timidity. tucgutar alsa verkar vara ett trasigt paket, fick ett felmeddelande på den. "Kan inte installera "tuxguitar-alsa" (E:Kunde inte korrigera problemen, du har hållt tillbaka trasiga paket.)".Rasmus skrev:tuxguitar-alsa
timidity -iA -Os &
[1] 4225
En koll i Verktyg > Inställningar > Ljud har för inställningen av MIDI-sequencer: TuxgGuitar sequencer
och för MIDI-port: TIMidity port 0 [128]
För dej borde väl MIDI-porten bli TIMidity port 0 [131]
Möjligt är ju att ditt problem har med det trasiga paketet att göra. Hos mej är tuxguitar-alsa är korrekt installerat.
Stort tack iaf till er alla !!
- Rasmus
Avos: OSS är en annat sätt att spela upp ljud i linux, dock används det inte så ofta. Jag skulle gissa på att 95% av fallen används alsa/pulse audio istället.
(Bara för information, du har ej gjort något fel)
Ps. Märk gärna tråden med löst. Det gör du genom att ändra första inlägget och lägga till [LÖST] i rubriken.
(Bara för information, du har ej gjort något fel)
Ps. Märk gärna tråden med löst. Det gör du genom att ändra första inlägget och lägga till [LÖST] i rubriken.

- vulfgar
- ung forumnörd
Underbart härligt!Avos skrev:
NU gick den igång !!! Efter att jag ställde om till TuxgGuitar sequencer. Jag hade däremot ingen OSS output plugin, men det verka funka ändå!
Stort tack iaf till er alla !!