Bredbandsanslutning

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
algy

Bredbandsanslutning

Inlägg av algy »

Tänkte ta "det stora språnget" och installera Ubuntu på min dator. Men hur gör jag för att installera min bredbansanslutning (telia). ??? Har skrivit till Telia och fått svaret "vi har ingen support för linux."

Vore tacksam för en "lathund"
Användarvisningsbild
serialsniffer
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Bredbandsanslutning

Inlägg av serialsniffer »

Är det vanligt ADSL med modem och router är det bara att plugga in nätverkskabel och köra som i windows, är det trådlöst till router bara ansluta upp som i windows och köra. Är det mobiltbredband stoppa in ditt trådlösa modem i usbporten så skall nätverkshanteraren identifiera den och du loggas in. Är det en ppp anslutning så har nätverkshanteraren möjligheter för sånt också.
------------------------
Serial Sniffer

Linux Ubuntu 9.10 Karmic Koala Gnome.

Jag är fadder. Läs om mighttp://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 60#p323784
algy

Inlägg av algy »

Jag har ADSL. Ska jag tolka svaret som att om jag har på modemet under installationen så ska bredbandsanslutningen konfigureras automatiskt??? :-\
algy

Inlägg av algy »

serialsniffer skrev:Är det vanligt ADSL med modem och router är det bara att plugga in nätverkskabel och köra som i windows, är det trådlöst till router bara ansluta upp som i windows och köra. Är det mobiltbredband stoppa in ditt trådlösa modem i usbporten så skall nätverkshanteraren identifiera den och du loggas in. Är det en ppp anslutning så har nätverkshanteraren möjligheter för sånt också.
Jag har ADSL. Ska jag tolka svaret som att om jag har på modemet under installationen så ska bredbandsanslutningen konfigureras automatiskt??? :-\
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

algy skrev:
serialsniffer skrev:Är det vanligt ADSL med modem och router är det bara att plugga in nätverkskabel och köra som i windows, är det trådlöst till router bara ansluta upp som i windows och köra. Är det mobiltbredband stoppa in ditt trådlösa modem i usbporten så skall nätverkshanteraren identifiera den och du loggas in. Är det en ppp anslutning så har nätverkshanteraren möjligheter för sånt också.
Ja det brukar sällan vara några problem... Kör på... :)
algy

Inlägg av algy »

Nu har jag "kastat ut" windows. Installerade 9.04, vilket inte gick helt "smärtfritt". Fick en del felmeddelanden och språkstödet installerades inte direkt. Sedan kommer det upp ett felmeddelande när jag loggar in som "klagar" på bredbandsanslutningen, men det försvinner lika snabbt.

Men kontentan är att att det nu verkar fungera "klockrent". Nu ska jag försöka att bidra till spridningen av detta suveräna operativsystem!

Tack för hjälpen! :D
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

algy skrev:Nu har jag "kastat ut" windows. Installerade 9.04, vilket inte gick helt "smärtfritt". Fick en del felmeddelanden och språkstödet installerades inte direkt. Sedan kommer det upp ett felmeddelande när jag loggar in som "klagar" på bredbandsanslutningen, men det försvinner lika snabbt.

Men kontentan är att att det nu verkar fungera "klockrent". Nu ska jag försöka att bidra till spridningen av detta suveräna operativsystem!

Det är rätta takter... :)
Felmeddelandet som kommer upp, är det "Identifiering av nätverkstjänster avaktiverat...."
Har du ett vanligt hemmanätverk, så kan du bortse från detta meddelande.

Vill du få bort varningen så:
Program->Tillbehör->Terminal
sudo gedit /etc/default/avahi-daemon
AVAHI_DAEMON_DETECT_LOCAL=0
Byt 1 --> 0
Spara...

Eller via GUI (Kör utforskaren med fulla rättigheter):
Högerklicka på skrivbordet->Skapa programstartare->
Namn: Admin
Kommando: gksu nautilus
Välj lämplig ikon (peka på ikonen till vänster): Dator symbol
OK

Klicka på "Admin" ->Filsystem->etc->default->klicka på filen AVAHI_DAEMON
ändra AVAHI_DAEMON_DETECT_LOCAL=1 -> AVAHI_DAEMON_DETECT_LOCAL=0
Spara...

-Lycka till-
AJxn
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av AJxn »

bbauto skrev:
algy skrev:Nu har jag "kastat ut" windows. Installerade 9.04, vilket inte gick helt "smärtfritt". Fick en del felmeddelanden och språkstödet installerades inte direkt. Sedan kommer det upp ett felmeddelande när jag loggar in som "klagar" på bredbandsanslutningen, men det försvinner lika snabbt.

Det är rätta takter... :)
Det är det :)

Det kan vara lättare att sprida till MS Windows-användare om du installera med wubi från Ubuntu-skivan istället.
Då installeras Ubuntu som ett MS Windows-program (dvs använder en stor fil på C: istf hårddisken).
Sedan är det bara att starta om (boota) och välja Linux eller MS Windows ur en meny.

Om man senare vill ta bort Ubuntu, startar man bara om i MS Windows och avinstallerar som vanligt program.
Då försvinner Ubuntu, startfrågan OCH ALL DATA SOM MAN SPARAR I UBUNTU om man inte gjort en säkerhetskopiering
av datat.

Det brukar vara lättare att övertyga folk om att prova om de får reda på detta...

Angående felmeddelandet:
Felmeddelandet som kommer upp, är det "Identifiering av nätverkstjänster avaktiverat...."
Detta beror på en "bugg" eller felkonfigurering av telias DNS-servrar.
De har nämligen konfigurerat domänen "local.", vilket man inte skall/får göra.
De skall låta den vara, eftersom de inte äger den domänen.

Men eftersom de nu har gjort så, så kan inte Avahi (tekniken kallas Zeroconf eller mDNS) automatiskt lägga upp
nya maskiner i domänen .local (om min maskin heter "kalle", så kan andra i samma nätverk komma åt den med "kalle.local"
när maskinen startar).

Så en icketemporär lösning är någon av:
1) Få Telia att ta bort den felaktiga domänen från deras DNS-servrar
2) Använda DNS-servrar från någon som kan DNS, exempelvis http://OpenDNS.COM/ , i bredbandsdelaren (Routern) istället för de DNS-servrar som man får från Telia.

Korrekta lösningen är 1. Tills Telia gör rätt så gäller 2).

Att stänga av Avahi fungerar, men är inte den korrekta lösningen.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"