Ati kort
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Ati kort
Har ett ati radeon HD 2400 Pro , Då jag aktiverade drivisarna ubuntu 9.04 (32 bitars ) ville installera så sket det sig rejält då jag starade om burken . Vad för drivisar ska jag använda =? Hur installerar jag dem =? ati kortet är ett 256 ram (64 Bitars )
- khelben1979
Re: Ati kort
Här: http://support.amd.com/us/gpudownload/l ... ng=English (version 9.5)
Sedan så kan det bli problematiskt när det gäller vissa versioner av ATi:s drivrutiner beroende på vad det är för grafikkort/chip som man har. Vet inte alls själv hur pass bra ovanstående funkar.
Sedan så kan det bli problematiskt när det gäller vissa versioner av ATi:s drivrutiner beroende på vad det är för grafikkort/chip som man har. Vet inte alls själv hur pass bra ovanstående funkar.
Testade den . Då jag kommer till inloggningen blir min skärm alldeles konstig . Har testat envyng med , samma sak . Testade ubuntus egna = samma sak , Verkar snart som det blir en Windows xp på den burken . Och ja, Jag skäms ! Kan ingen göra en guide vad man måste ha för paket installerat från en "ren " ubuntu 9.04 installation =?
När det gäller grafikdrivarna så kan du återgå till den öppna versionen genom att köra följande kommando i recovery mode:DAVVVVE skrev:Kan ingen göra en guide vad man måste ha för paket installerat från en "ren " ubuntu 9.04 installation =?
Kod: Markera allt
apt-get remove --purge fglrx*
Efter att du kört kommandot ovan kolla med:
grep fglrx /etc/X11/xorg.conf
gedit /etc/X11/xorg.conf
Fungerade inte , så nu får hon Windows xp . Byter då Ubuntu blir mer compatibelt med Ati , 

Du kan ju kolla in denna länk där Bryce Harrington skrivit ner en mer komplett beskrivning på hur man återgår till den öppna versionen.
Troubleshooting when -fglrx Interferes with -radeon Driver
Troubleshooting when -fglrx Interferes with -radeon Driver
If you've never had -fglrx installed on your system, there is no chance you have this problem " stod det . Har druckit kaffe från perkulatorn för att vinna över "den där " databoxen !
Du skrev
vilket jag tolkar som att du aktiverade den proprietära drivrutinen. I så fall har du fglrx installerad och det är den du behöver avinstallera.DAVVVVE skrev:Har ett ati radeon HD 2400 Pro , Då jag aktiverade drivisarna ubuntu 9.04 (32 bitars ) ville installera så sket det sig rejält då jag starade om burken . Vad för drivisar ska jag använda =? Hur installerar jag dem =? ati kortet är ett 256 ram (64 Bitars )
Haha , Det skrev jag efter 1:a formateringen
Har formaterat skiten 3 ggr nu
Hatar Dell datorer och ati kort . Att jag fick nöjet att arbeta med båda 2 samma gång är hemskt . Bara att ta fram ett snöre och en racklig pall 

Jag vet inte om jag riktigt förstår ditt problem. Den öppna drivrutinen (radeonhd), den som körs när du installerat Jaunty (9.04) lär fungera enl radeonhd - the X.org X11 driver for AMD GPG r5xx/r6xx chipsets.
Vad är det isf du är ute efter? Saknar du 3D-acceleration?
Om jag sen förstår dig rätt så försöker du aktivera den proprietära AMD/ATI-drivaren via System > Administration > Hårdvarudrivrutiner och då spårar det ur? Före eller först efter omstart?
Har du isf testat att installera ATI version 9.5 och följt den här guiden?
Vad är det isf du är ute efter? Saknar du 3D-acceleration?
Om jag sen förstår dig rätt så försöker du aktivera den proprietära AMD/ATI-drivaren via System > Administration > Hårdvarudrivrutiner och då spårar det ur? Före eller först efter omstart?
Har du isf testat att installera ATI version 9.5 och följt den här guiden?
Så fort jag aktiverat kortet med 3d stöd och ska starta om så skiter det sig . Kommer till inloggningen sen verkar systemet låsa sig . Och det blir skit av grafiken ,
- khelben1979
Funkar det att gå över till en textkonsoll i nuläget? ( ctrl + alt + f1 )
Hmm, undrar om ditt problem har en koppling till denna bugg?
[RV610 hd 2400] black screen at logon screen on 1st boot after install
Frågan är om du gjorde någon omstart innan du aktiverade den proprietära drivrutinen?
Har inte hunnit läsa allt men där fungerar grafiken tills man startar om och inte aktiverat den proprietära drivrutinen. En workaround är att ange drivrutinen radeonhd i xorg.conf. I ditt fall har du fglrx då du hunnit aktivera den.
Vore intressant om du kan kolla i filen /var/log/Xorg.0.log och söka efter rader som börjar med (EE) och (WW).
[RV610 hd 2400] black screen at logon screen on 1st boot after install
Frågan är om du gjorde någon omstart innan du aktiverade den proprietära drivrutinen?
Har inte hunnit läsa allt men där fungerar grafiken tills man startar om och inte aktiverat den proprietära drivrutinen. En workaround är att ange drivrutinen radeonhd i xorg.conf. I ditt fall har du fglrx då du hunnit aktivera den.
Vore intressant om du kan kolla i filen /var/log/Xorg.0.log och söka efter rader som börjar med (EE) och (WW).
- khelben1979
Jag tycker att det vore intressant att se hur din /etc/X11/xorg.conf ser ut just nu (cut and paste).
Testade med Windows xp med . Gör samma sak . Så fort den har får rätt drivrutin installerad så blir skärmen svart , Kan det vara en drivrutin som spökar =? Konflickt =? Kortet är splitt nytt från komplett .
Hmm . Går det att avaktivera det intergreade grafikortet i Linux , för det verkar inte gå i bios . Där går det bara att trycka på auto . ? JAAAAA . I windows xp startade jag i felsäkert läge , avaktiverade det intergrerade kortet och det fungerade , Kan man göra det i Linux med =? Jag vill göra så att den inte laddar det intergrerade kortets drivrutin . Hittar ingen info hur jag ska göra . Men tror att man måste använda nått blacklist commando,
Hmm . Går det att avaktivera det intergreade grafikortet i Linux , för det verkar inte gå i bios . Där går det bara att trycka på auto . ? JAAAAA . I windows xp startade jag i felsäkert läge , avaktiverade det intergrerade kortet och det fungerade , Kan man göra det i Linux med =? Jag vill göra så att den inte laddar det intergrerade kortets drivrutin . Hittar ingen info hur jag ska göra . Men tror att man måste använda nått blacklist commando,
00:02.0 Display controller: Intel Corporation 82865G Integrated Graphics Controller (rev 02) (--- Vill avaktivera den grafikortet . Och nä . Det går inte i bios !
Prova med att starta upp i recovery mode.DAVVVVE skrev:00:02.0 Display controller: Intel Corporation 82865G Integrated Graphics Controller (rev 02) (--- Vill avaktivera den grafikortet . Och nä . Det går inte i bios !
Editera sen filen blacklist.conf med
nano /etc/modprobe.d/blacklist.conf
# blacklist agp module
blacklist intel_agp
Försent . Installerade xp för jag höll på att bli tokig . Men tack för alla råd .