är det svårare att göra spel till linux?
är det svårare att göra spel till linux?
är det svårare att göra spel till linux , eller är det att ingen vill göra spel till linux för att ingen använder det?
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: är det svårare att göra spel till linux?
Mycket beror på att vi är för några användare, dem spel som görs säljs dåligt.
Men visst är det även "svårare" att göra spel då gcc är ganska dåligt, spelen kommer flyta på sämre. Detta kräver i sin tur bättre optimering från spelbolagens sida.
Dem måste även börja jobba med OpenGL istället för DirectX, kanske kan vara jobbigt det med.
Men visst är det även "svårare" att göra spel då gcc är ganska dåligt, spelen kommer flyta på sämre. Detta kräver i sin tur bättre optimering från spelbolagens sida.
Dem måste även börja jobba med OpenGL istället för DirectX, kanske kan vara jobbigt det med.
VA?!Rasmus skrev: [...]då gcc är ganska dåligt, spelen kommer flyta på sämre.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
okej...Rasmus skrev:Mycket beror på att vi är för några användare, dem spel som görs säljs dåligt.

tack
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
GCC är inte den enda kompilatorn för GNU/Linux. Intels kompilator genererar snabbare kod har jag för mig. LLVM är relativt ny så jag vet inte hur den ligger till i förhållande till de andra.Rasmus skrev:Men visst är det även "svårare" att göra spel då gcc är ganska dåligt
Och som Rasmus säger så är marknaden nog för liten än så länge. Det gör att det inte läggs så mycket krut på att optimera grafikdrivrutinerna heller, tyvärr.
- Rasmus
Firefox är tex. snabbare under wine än i linux versionendmz skrev:VA?!Rasmus skrev: [...]då gcc är ganska dåligt, spelen kommer flyta på sämre.

Lars: Det visste jag inte. Tackar

Ursäkta, men GCC är väl ingen kompilator överhuvudtaget, utan snarare en samling sådana?Lars skrev: GCC är inte den enda kompilatorn för GNU/Linux.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Äh, märk inte orddmz skrev:Ursäkta, men GCC är väl ingen kompilator överhuvudtaget, utan snarare en samling sådana?

- Zeadar
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Man måste väll inte skriva spel i c? 

- Rasmus
c++ är väl det valigaste. Men visst går det att skriva med andra språk...Zeadar skrev:Man måste väll inte skriva spel i c?
- philip5
- HC-IRCare
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Det som de lite större spelen för native linux använt som grund är ju SDL, openal och opengl och visst finns det en del möjligheter i det men med microsofts directx så har spelutvecklarna en större verktygslåda att börja leka med. Tror det är lite av boven att så få spel portas till linux också. Det fanns ju vissa spel (t ex neverwinter nights, unreal tournament)som kom för både linux och windows och de hade ju det gemensamt att de baserades på de tre nämnda ovan och kunde enklare portas. I exemplen neverwinter nights och unreal tournament så kom ju deras uppföljare av spelen utvecklade med directx istället och då kom de aldrig till native linux... 

-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se