Skrivbordsikoner

Ulla-bella

Skrivbordsikoner

Inlägg av Ulla-bella »

Har installerat xubuntu och hittils har allt funkat fint och snabbt dessutom men nu till gnället jag saknar skrivbordsikoner går det att fixa ? Tacksam för hjälp
voidoom

Skrivbordsikoner

Inlägg av voidoom »

Hmm... vilka ikoner förväntar du dig ska finnas på skrivbordet?

Skapa egna genvägar etc bör fungera mha högerklick och Create/Skapa eller använda Thunar för att t.ex. skapa genvägar till filer, mappar, etc.
Ulla-bella

Skrivbordsikoner

Inlägg av Ulla-bella »

Tack för hjälp med ikonerna Tyvärr hann jag inte pröva din tips då min installation kraschade då jag höll på och installerade java datorn hängde sig under installationen och grafiken försvann
Nikke
Kontakt:

SV: Skrivbordsikoner

Inlägg av Nikke »

Du kan köra gconf-editor i terminalen, välj sedan Apps > Nautilus > Desktop
Där kan du välja ett par ikoner du kan ha på skrivbordet.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Naik0 skrev: Du kan köra gconf-editor i terminalen, välj sedan Apps > Nautilus > Desktop
Tyvärr är detta lite svårt under Xubuntu tror jag (varken Nautilus eller gconf-editor finns) ;)

I vilket fall som helst, det kan vara intressant att ta en titt under Inställningshaterare -> Skrivbord -> Beteende. Här kan du ändra inställningarna för ikoner på skrivbordet. Se till att rutan vid "Tillåt Xfce att hantera ditt skrivbord" är ifylld också!

Jag hade vid något tillfälle problem med skrivbordet, och då hjälpte det att manuellt köra xfdesktop. (Se bara till att spara session vid utloggning!)

Lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
bernt
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av bernt »

Högerklicka på skrivbordet, välj skapa programstartare.

Ge den ett namn tex Firefox.
Skriv i kommandot tex firefox.
Klicka på ikon och leta upp tex firefox.png.

Klart
Nikke
Kontakt:

Inlägg av Nikke »

DeepThought skrev:
Naik0 skrev: Du kan köra gconf-editor i terminalen, välj sedan Apps > Nautilus > Desktop
Tyvärr är detta lite svårt under Xubuntu tror jag (varken Nautilus eller gconf-editor finns) ;)

I vilket fall som helst, det kan vara intressant att ta en titt under Inställningshaterare -> Skrivbord -> Beteende. Här kan du ändra inställningarna för ikoner på skrivbordet. Se till att rutan vid "Tillåt Xfce att hantera ditt skrivbord" är ifylld också!

Jag hade vid något tillfälle problem med skrivbordet, och då hjälpte det att manuellt köra xfdesktop. (Se bara till att spara session vid utloggning!)

Lycka till!
Ojoj förlåt, my bad läste inte så noga
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Detta har slutat att fungera för mig (spelar inte någon roll vad jag kryssar i, det blir ändå inga förändringar på skrivbordet). Finns det några temporära filer som man kan gå in och radera så att det startar på friskt nybörjarvis?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

axel112 skrev:
Detta har slutat att fungera för mig (spelar inte någon roll vad jag kryssar i, det blir ändå inga förändringar på skrivbordet). Finns det några temporära filer som man kan gå in och radera så att det startar på friskt nybörjarvis?
Prova att _byta namn_ på .config katalogen... kör mv ~/.config ~/.config_old
Xfce brukade spara alla sina inställningar där, och det kan finnas andra skojiga inställningar där, därför rekommenderas den inte att ta bort på en gång, men är väl värd att flytta för att se om det funkar utan den...
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Nope, det hade ingen effekt. Provade även att ändra namn på .nautilus, tänkte att kanske där låg saker där. Vart lägger sig alla sparade sessioner? Kanske man kan rensa där så att nautilus startar på en ny?

/axel
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Eureka!

Satt och funderade... Jo, faktiskt ;-)

Kod: Markera allt

sudo gconf-editor
det blir inga ändringar för användaren som är jag, utan för root.

Kod: Markera allt

gconf-editor
fixar ändringar till mitt skrivbord bland annat. Jag hade naturligtvis skrivit sudo... :P

Ha det gott alla /axel
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet - inaktuell"