iPhone syns ingenstans [LÖST]

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
gnorph
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

iPhone syns ingenstans [LÖST]

Inlägg av gnorph »

Hej
Fick för några veckor sedan min iPhone och är rätt nöjd med den.. Jag har dock inte lyckats föra över någon av min musik till den. Som det är nu lånar jag tjejens mac men hon har tyvärr inte min excelenta musiksmak så det hade varit skönt att hitta en lösning på detta. Jag har testat Songbird, Amarok och rhytmbox och läst ett gäng beskrivningar men inget fungerar alltså.. Jag får den heller inte att dyka upp i filblädraren vilket jag tycker är rätt märkligt. Är det någon som har löst detta problem? Tack på förhand!

EDIT: Det fungerar att synka med en vanlig ipod nano och rhythmbox, är det rättighetsproblem med nya apple-grejer?
Senast redigerad av 1 gnorph, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: iPhone syns ingenstans

Inlägg av Hund »

Har du jailbreaka din iPhone? Om inte lär du göra det. Jag vet inget så mycket om det men.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Vill man använda Iphone direkt med Ubuntu (eller alla andra program än Itunes för den delen) måste man Jailbreaka den. Jag vet inte mer än att det inte är så svårt, och att Apple försökte göra det olagligt (typ i USA iaf).

Ett annat alternativ är annars att köra tex Windows virtuellt med Virtualbox, och däri köra Itunes. Man kan dela mappar mellan värddatorn och den virtuella datorn, så man kommer åt all musik i datorn.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
tweeek

Inlägg av tweeek »

gnorph skrev:EDIT: Det fungerar att synka med en vanlig ipod nano och rhythmbox, är det rättighetsproblem med nya apple-grejer?
Apple har lagt till extra skydd på de senaste ipodarna och iphone. Allt för att folk endast ska kunna använda itunes för att synka till sina "poddar". Ruskigt dåligt! Jag blir arg bara av att tänka på det.

Jag använder gtkpod för att synka min ipod mini med min Ubuntudator.

http://www.gtkpod.org/about.html
På förstasidan står: "There's also preliminary support for the iPhone and the iPod Touch but they must be jailbroken to work. You'll find more details in the NEWS file."

Så det verkar alltså vara pågång, men bara för jailbreakade iphones.

EDIT: Det verkar som att det är QuickPWN som man ska använda för att jailbreaka iphone. OBS! Jag är ganska säker på Apple hävdar att garantin ryker om du jailbreakar iphonen! Jag har dock svårt att tro att du inte skulle kunna reklamera ett hårdvaruproblem för att du har jailbreakat. Det ska gå att återställa telefonen i itunes så att den blir som vanligt igen, vilket man skulle kunna göra innan reklamation.

Länk till QuickPWN: http://www.quickpwn.com/
Länk till deras forum: http://www.quickpwn.com/forums/

EDIT2: Jag kan tillägga en sak angående det jag skrev om att Apple har lagt till "extra skydd" på de nyaste ipodarna. De gamla ipodarna har skydd för att stoppa folk från att använda andra program än itunes för att synka. Med de nya ipodarna har de lagt till ytterligare skydd för att stopppa detta. Apple jobbar aktivt för att stoppa synkning mellan ipod och Linuxdatorer, då itunes inte existerar till Linux. Fy fan!
gnorph

Inlägg av gnorph »

Jag lade in Virtualbox och XP med itunes och det fungerar klockrent.. Får bara inte virtualbox att mounta mina diskar så.. tillbaka på ruta ett :(
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Du kan använda dig av "Shared Folders": https://help.ubuntu.com/community/Virtu ... redFolders
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
gnorph

Inlägg av gnorph »

Jo det var precis vad jag gjorde men det kom inte upp några mappar i XP-miljön.. Har spenderat en hel dag med att fram och tillbaka konfigurera virtualbox i olika varianter men får det helt enkelt inte att funka.. Är det någon som fått iTunes att funka i Wine?
tweeek

Inlägg av tweeek »

På WineHQ finns en databas över olika program och hur de fungerar i wine. iTunes finns här: http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... n&iId=1347

iTunes 8.1 här: http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... n&iId=1347

Det verkar inte som att iTunes 8.1 fungerar särskilt bra i wine. Vissa verkar inte ens få igång installationen.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Jag gjorde dessa steg i Virtualbox.

Innan man startar den virtuella datorn så högerklicka på den i Virtualbox → Inställningar → USB bocka i Aktivera USB-styrkort, sen i vänsterspalten → Delade mappar högerklicka i fältet till vänster och välj Lägg till ny mappdelning, här kan du välja att dela hela din hemmapp, eller bara din musikmapp. Man kan ju lägga till flera mappdelningar, tex musik och video. Klicka på OK och fönstret stängs, starta den virtuella datorn. I XP så kan du trycka på Windowstangenten + E så öppnas filbläddraren, i vänsterspalten så väl "Hela nätverket" eller vad det heter, så tror jag du ser "Virtualbox shared folders där". Syns det där så starta iTunes och kolla så att du hittar filerna där också.

Klicka på Enheter (menyraden i överkant av fönstret) i virtualboxfönstret där xp körs och välj USB-enheter → din iPhone så borde den hittas av iTunes sen.

Ett annat Virtualbox-tips, installera guest-additions om du inte har gjort det. Då behöver man inte trycka på vänstra trl för att växla om musen ska styra Ubuntu eller XP, copy-paste med text funkar också. Och så kan man ändra storlek på fönstret och upplösningen i XP ändras automatiskt.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
gnorph

Inlägg av gnorph »

Försöker fortfarande få detta att fungera och virtualbox funkar bra med ljud, internet och så men jag hittar ingen virtualbox shared folder.. jag har kört det där kommandot net use x: \\ osv. men får då bara meddelandet systemfel 53 har uppstått.. Hur gör jag nu? Jag har inte heller något USB som alternativ att välja att montera under enheter.. Har jag missat något? Jag har senaste versionen och guest intallerat.
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Installerade du den fria eller ofria versionen av Virtualbox?

Den fria versionen, Open Source Edition, har inte stöd för USB eller delade mappar. För det behöver man versionen för "Personal Use and Evaluation": http://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads

Så ifall det skulle råka vara så, och du ska installera en annan version av Virtualbox, så koppla först loss den virtuella disken med XP, så kan du lägga till den senare i rätt Virtualboxversion (och därmed slippa installera Windows en gång till).
gnorph

Inlägg av gnorph »

Yes! Jag installerade Sun's version av Virtualbox och nu har jag äntligen lyckats synka min iPhone :) Tack för all hjälp!
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"