[LÖST]Program stänger ner sig

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

[LÖST]Program stänger ner sig

Inlägg av xtr3m3 »

Har ett lite irriterande problem. Är väl inte hela världen men som sagt irriterande.

När jag t.ex. kör totem och lyssnar på musik så kan det helt plötsligt stänga ner sig när den byter låt. Samma sak med firefox. Startade ett flash-spel och precis när spelet laddat klart så stängde firefox ner sig. Har inte tänkt på om det händer med andra program.

Installerade nyligen tema-motorn ubuntulooks om det har nått med det att göra? Kommer inte ihåg om det var så innan eller inte.

Nån som vet vad det kan vara?
Senast redigerad av 1 xtr3m3, redigerad totalt 20 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
khelben1979

Re: Program stänger ner sig

Inlägg av khelben1979 »

orr3bo skrev:Nån som vet vad det kan vara?
Nej, inte än. Vad som är intressant här kan vara valet av flash-motor (Adobe Flash eller Gnash spelaren?) och att det kanske är den som ställer till det?
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Har laddat ner nyaste adobe flash till 64-bits processor. Allt annat funkar som det ska annars i firefox.
Bild
Användarvisningsbild
khelben1979

Inlägg av khelben1979 »

orr3bo skrev:Har laddat ner nyaste adobe flash till 64-bits processor. Allt annat funkar som det ska annars i firefox.
Är det beta, alfa eller stabil version av flash-spelaren som du kör (samt versions-nummer) ?
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Bild
Användarvisningsbild
khelben1979

Inlägg av khelben1979 »

Kolla här: https://bugs.adobe.com/jira/secure/IssueNavigator.jspa?

Det ser ut som att problemet är att du kör en 64 bitars version av flash spelaren, vilket gör den instabil. (har läst om detta förut på Ubuntu.org där jag också finns registrerad.)
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

khelben1979 skrev:Kolla här: https://bugs.adobe.com/jira/secure/IssueNavigator.jspa?

Det ser ut som att problemet är att du kör en 64 bitars version av flash spelaren, vilket gör den instabil. (har läst om detta förut på Ubuntu.org där jag också finns registrerad.)

Ok. Var in men det var ju bara en tom sida med en meny på vänster sida där man kunde välja en massa. Kör 64-bitars versinen eftersom jag har en dator med 64-bitars processor och kör ubuntu 64.
Har läst på forumet att dom rekomenderat den för dom som kör 64-bitars.

Kan ju ta bort den och gå in i synaptic och installera den andra som är för 32-bitars.

Men kan det göra så att totem stänger ner sig när den byter låt?
Bild
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Eventuellt kan man se felmeddelanden i ~/.xsession-errors från grafiska program som krashat. Annar om du kan starta programmet i terminalen om det blir felmeddelanden i terminalen när det krashar.
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Ok. Tittade där och det stod en massa så jag sökte efter det jag haft problem med.

Det enda som det stod om när det gäller firefox är:

Kod: Markera allt

firefox: pcm_pulse.c:361: pulse_write: Försäkran "pcm->stream" falsk.

När det gäller totem så:

Kod: Markera allt

(totem:11347): GStreamer-CRITICAL **: gst_caps_is_fixed: assertion `GST_IS_CAPS (caps)' failed

(totem:11347): GStreamer-CRITICAL **: gst_caps_is_any: assertion `GST_IS_CAPS (caps)' failed

(totem:11347): GStreamer-CRITICAL **: gst_caps_is_empty: assertion `GST_IS_CAPS (caps)' failed

(totem:11347): GStreamer-CRITICAL **: gst_caps_is_any: assertion `GST_IS_CAPS (caps)' failed

(totem:11347): GStreamer-CRITICAL **: gst_caps_is_empty: assertion `GST_IS_CAPS (caps)' failed

(totem:11347): GStreamer-CRITICAL **: gst_structure_get_name_id: assertion `structure != NULL' failed

(totem:11347): GStreamer-CRITICAL **: gst_structure_get_name_id: assertion `structure != NULL' failed

Bild
Användarvisningsbild
khelben1979

Inlägg av khelben1979 »

orr3bo skrev:
khelben1979 skrev:Kolla här: https://bugs.adobe.com/jira/secure/IssueNavigator.jspa?

Ok. Var in men det var ju bara en tom sida med en meny på vänster sida där man kunde välja en massa.
Okej, jag förstod inte att den inte kunde spara ner dom alternativ som jag prickat i. Välj följande: project = flashplayer och issue type = bug och sedan klickar du i view and hide längst ner på vänster sida. Då kommer du att få se lite intressant information. Ditt problem finns där.
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Såg det nu. Det verkar vara lite problem med 64-bitsversionen. Ska jag ta bort den och lägga in det som finns i förråden istället och vänta tills det kommer en stabilare version?
Bild
Användarvisningsbild
khelben1979

Inlägg av khelben1979 »

Då 64 bitars versionen anses buggig så kan du ta dig en titt här: http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... h+tutorial

om du skulle vara intresserad av lite ytterligare information huruvida du ska behålla den i systemet eller inte. Går du över till 32 bitars versionen så måste du ha vissa systembibliotek installerade för att detta ska fungera. Rekommenderar den här sidan: http://www.debian-administration.org/ar ... _GNU/Linux för ytterligare information om hur det hela fungerar.
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Ok. Tycker firefox har funkat hyffsat nu ett tag. Har inte stängt ner sig nå mer. Hur det är med totem har jag inte provat just nått.
Bild
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"