Fedora 11 släppt!
-
Re: Fedora 11 släppt!
Tack för infon,Harlekin33 skrev:Fedora 11 finns ute i skarp ver. nu för dom som vill testa.
Jag tänker testa Fedora 11...
- Osprey
- Kontakt:
Tackar, då är det dags att uppgradera "den gamla 10:an"... 
Förutom Ubuntu och andra Debianbaserade distributioner så är Fedora en av de mest kompletta och trevliga...

Förutom Ubuntu och andra Debianbaserade distributioner så är Fedora en av de mest kompletta och trevliga...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
-
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Lyckas inte få igång den i VirtualBox, det var ju synd. Jag som hade 2 timmar över för lite lekfulla tester. Nåja, en annan gång.
-
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kör det på en Vistaburk så nej, det har jag icke. Min Ubuntudedikerade dator har bara 1 GB i ram så den klarar inte VirtualBox dessvärre. Denna har 4 GB så här går det lite bättre. Men jag ska gräva i det mer, eller så får jag helt enkelt smeta in en ordentlig installation med linux på denna burken med ett tag (Kör Ubuntu virtuellt på denna för tillfället)
Tack dock!
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Och?Hund skrev:Ubuntu 9.04 vs. Fedora 11 Performance.
Varför inte skriva lite mer om vad du själv läst ut av jämförelsen mellan Fedora 11 och Ubuntu

Naturligtvis är Ubuntu bäst

Det är klart Ubuntu är bästRune.K skrev:Och?Hund skrev:Ubuntu 9.04 vs. Fedora 11 Performance.
Varför inte skriva lite mer om vad du själv läst ut av jämförelsen mellan Fedora 11 och Ubuntu
Naturligtvis är Ubuntu bäst

In a number of the benchmarks the results were close, but in a few areas there are some major performance differences. In particular, with the test profiles that stress the system disk, Fedora 11 generally did much better -- in part due to the EXT4 file-system and newer Linux kernel. Fedora also did much better with the database tests like SQLite and PostgreSQL. Ubuntu 9.04 though had done a better job with the Apache Benchmark and C-Ray.
Jag har alldeles nyss installerat Fedora 11 KDE, och hitintills verkar det vara en komplett och trevlig distribution.Osprey skrev:Tackar, då är det dags att uppgradera "den gamla 10:an"...
En nackdel vid installationen var att det krävdes en separat "/boot"-partition.
Och att det bara gick att välja ext4 för " / "- rootpartionen, jag förutsätter att RedHat/Fedora har koll på att att ext4 är ett "färdigt" filsystem för att användas i Fedora 11.
Utseendet vad det gäller bakgrund , fönsterramar och ikoner ligger ljusår före Ubuntu 9.04
Jag återkommer med fler synpunkter...
-
Eftersom ext4 är släppt som skarpt så borde dom väl ha koll på det...annars skulle dom väl inte släppt det vad jag fattar det som.Rune.K skrev:Jag har alldeles nyss installerat Fedora 11 KDE, och hitintills verkar det vara en komplett och trevlig distribution.Osprey skrev:Tackar, då är det dags att uppgradera "den gamla 10:an"...
Och att det bara gick att välja ext4 för " / "- rootpartionen, jag förutsätter att RedHat/Fedora har koll på att att ext4 är ett "färdigt" filsystem för att användas i Fedora 11.
Utseendet vad det gäller bakgrund , fönsterramar och ikoner ligger ljusår före Ubuntu 9.04
Jag tror han tänkte på buggen om dataförlust. Minns inte riktigt vilken version av Linux det ska vara löst?Harlekin33 skrev:Eftersom ext4 är släppt som skarpt så borde dom väl ha koll på det...annars skulle dom väl inte släppt det vad jag fattar det som.Rune.K skrev:Jag har alldeles nyss installerat Fedora 11 KDE, och hitintills verkar det vara en komplett och trevlig distribution.Osprey skrev:Tackar, då är det dags att uppgradera "den gamla 10:an"...
-
Jag vet inte varför men jag litar faktiskt på Red Hat att dom vet vad dom gör.
Vad jag läst i deras forum så verkar ingen gnällt på nån mer dataförlust. (inte vad jag sett i.a.f)
Vad jag läst i deras forum så verkar ingen gnällt på nån mer dataförlust. (inte vad jag sett i.a.f)
Angående filsystemet ext4, så litar jag på det i Fedora 11, eftersom det är standard i Fedora 11.
ext4 i Ubuntu 9.04 är inte standard det är bara ett tillval...resten får ni ni själva räkna ut
ext4 i Ubuntu 9.04 är inte standard det är bara ett tillval...resten får ni ni själva räkna ut

Är du säker på att detta är ett generellt krav, och inte bara ett resultat utav Fedora som default nyttjar LVM?Rune.K skrev:En nackdel vid installationen var att det krävdes en separat "/boot"-partition.
Just det där resonemanget säger egentligen ingenting, då Fedora överlag är mera edgy än vad Ubuntu är.Rune.K skrev:Angående filsystemet ext4, så litar jag på det i Fedora 11, eftersom det är standard i Fedora 11.
ext4 i Ubuntu 9.04 är inte standard det är bara ett tillval...resten får ni ni själva räkna ut ;D
Utanför ämnet: Möjligtvis då med undantag för Ubuntu 6.10 :)
Skillnaden på Ext4 i Fedora och Ext4 i Ubuntu är?Rune.K skrev:Angående filsystemet ext4, så litar jag på det i Fedora 11, eftersom det är standard i Fedora 11.

Fedora 11 använder version 2.6.29 av kärnan. Det är i version 2.6.30 (Kollade precis upp det) som problemet ska vara löst. Väldigt vågat att slänga med Ext4 nu enligt mig.
Jag tänker mest på samarbetet mellan filsystemet och den distribution du använder.andol skrev:Just det där resonemanget säger egentligen ingenting, då Fedora överlag är mera edgy än vad Ubuntu är.Rune.K skrev:Angående filsystemet ext4, så litar jag på det i Fedora 11, eftersom det är standard i Fedora 11.
Utanför ämnet: Möjligtvis då med undantag för Ubuntu 6.10
Vad jag vet så är det som är det intressanta, du kan ha världens bästa filsystem på din hårddisk men klarar ditt OS inte av att sköta skrivning/läsning till filsystemet på ett hundraprocentigt sätt så sitter du där med dina borttappade filer.
Nu menar jag naturligtvis inte att det är alltid är så i Ubuntu men risken verkar finnas där...
Och varför blandar du in Ubuntu 6.10, då i oktober år 2006 fanns väl inte ext4 som ett alternativt filsystem att välja...