Hur justerar man skärmen...

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Hur justerar man skärmen...

Inlägg av Osprey »

Ok, skärmen hamnar lite till höger och till vänster beroende på sync. Jag har Windows (7) på den här burken också, där det inte går att justera, men i alla Linuxvaranter (däribland Ubuntu) som har /etc/X11/xorg.conf så kan man ju justera det med "ModeLine", men hur gör man i alla andra... Fedora hamnar t.ex en halvtum utanför skärmen.......
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Exry
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hur justerar man skärmen...

Inlägg av Exry »

Det brukar väl vara en inställning på själva skärmen och inte i något program? ::) I alla fall på CRT-skärmar. Aldrig vart med om att bilden har hamnat "utanför" på en LCD-skärm... Men kanske jag som missförstod dig.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Exry skrev:Det brukar väl vara en inställning på själva skärmen och inte i något program? ::) I alla fall på CRT-skärmar. Aldrig vart med om att bilden har hamnat "utanför" på en LCD-skärm... Men kanske jag som missförstod dig.
Jodå, det är en gammal CRT jag har och inställningen direkt på skärmen finns ju också, men där måste jag ju ställa in en form av medelvärde för alla operativsystemen. Sedan hamnar bilden utifrån det antringen mitt i prick, eller förskjuten åt höger eller vänster i de olika OS:en.

För de OS som har den "gamla vanliga" typen av X11 med xorg.conf, som t.ex Ubuntu, Chakra och Mandriva så funkar det bra att justera detta med en "ModeLine" i xorg.conf. Men i de som inte har detta, t.ex Fedora och openSUSE, så har jag ingen aning om hur jag ska göra. Problemet är också att de som inte har detta, förskjuter skärmen i motsatt riktning mot Windows, som inte heller har någon justeringsmöjlighet vad jag vet.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Många skärmar har en knapp för automatisk inställning, det är kanske det enklaste.

Men du kan alltid lägga in ModeLine i xorg.conf, även i nyare versioner av X.org. De har gjort det så att det ska krävas så få rader som möjligt i xorg.conf, det mesta ställs in automatiskt. Men vill man finjustera så kan man fortfarande göra det.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Lars skrev:Många skärmar har en knapp för automatisk inställning, det är kanske det enklaste.

Men du kan alltid lägga in ModeLine i xorg.conf, även i nyare versioner av X.org. De har gjort det så att det ska krävas så få rader som möjligt i xorg.conf, det mesta ställs in automatiskt. Men vill man finjustera så kan man fortfarande göra det.
Automatisk inställning finns inte på den här gamla gengasskärmen... :)

Men du menar alltså då att man kan lägga in en xorg.conf även för system som inte har den filen alls och att de då läser den och gör vad som står där..?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Osprey skrev:Men du menar alltså då att man kan lägga in en xorg.conf även för system som inte har den filen alls och att de då läser den och gör vad som står där..?
Japp, det ska fungera :)
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"