Inte världens bästa ämnesnamn, men jag vet inte riktit vad jag ska kalla det. En liten förklaring.
Vad jag vill åstadkomma är att starta gufw när jag loggar in utan att behöva fylla i lösenordet manuellt. Frågan är alltså om det går att göra ett bash-script som startar gufw och samtidigt levererar admin-lösenordet så att jag slipper göra det manuellt. Jag har experimenterat lite utan att lyckas.
Fånig grej kanske, men det är vad jag försöker få till. Någon som vet om det är möjligt?
/Thomas
Startscript med "inbakat lösenord"[LÖST]
- omnius
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Startscript med "inbakat lösenord"[LÖST]
Senast redigerad av 1 omnius, redigerad totalt 10 gånger.
Strength in the arm, truth in the heart, honesty in speech
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Startscript med "inbakat lösenord"
Du kan fixa det genom att lägga till en rad i /etc/sudoers. Kör kommandot sudo visudo och lägg till följande rad längst ner i filen:
Det medför att användaren omnius får köra kommandot gksu /usr/bin/gufw utan att ange lösenord.
Kod: Markera allt
omnius ALL=(ALL) ALL, NOPASSWD:/usr/bin/gufw
- omnius
Ska testa.
Lars, you the man!
Lars, you the man!
- omnius
Det går bra. Men om jag vill komma undan med fler grejjer, t.ex köra ett script för att dra igång apache och mysql (som jag inte låter gå igång vid uppstart utan endast startar vid behov för webbutveckling), kan jag separera de olika delarna på något sätt typ:
?
/Thomas
Kod: Markera allt
omnius ALL=(ALL) ALL, NOPASSWD:/usr/bin/gufw, /etc/init.d/apache2, /etc/init.d/mysql
/Thomas
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jo, det ska fungera det också. Se man sudoers för mer information och lite exempel.
- omnius
Ja, roligt det där. Det både fungerade och fungerade inte, hände lite skumma saker. Jag blev tvungen att ändra startkommandot för gufw, i menyn pekar den inte på /usr/bin/gufw utan på en plats i /usr/share, med lite roliga variabler.
Hursomhaver, nu har jag fått det att fungera, men vad jag inte kan göra är att pricka för 'starta med sessionen' under egenskaper på gufw. Det kunde jag tidigare, men inte nu. Vet inte vad det är jag ändrat som sabbat. Testade att dra igång en virtuell ubuntu som jag brukar för diverse specialprojekt, och installerade gufw för att få grundinställningarna, men kunde inte markera den lilla rutan där heller.
Vad jag är ute efter är att få tag på den kodsnutten som gufw genererar till uppstartsprogram(sessioner) för att få gufw att starta i läget vid notifieringsytan på panelen istället för att poppa upp. Det var något med --preserve-????? och i slutet --quiet. Någon som kan installera gufw, markera 'automatisk start med session', öppna sessioner (inställningar/uppstartprogram) och kolla kodsnutten på den inlagda delen för brandväggen.
/Thomas
Hursomhaver, nu har jag fått det att fungera, men vad jag inte kan göra är att pricka för 'starta med sessionen' under egenskaper på gufw. Det kunde jag tidigare, men inte nu. Vet inte vad det är jag ändrat som sabbat. Testade att dra igång en virtuell ubuntu som jag brukar för diverse specialprojekt, och installerade gufw för att få grundinställningarna, men kunde inte markera den lilla rutan där heller.
Vad jag är ute efter är att få tag på den kodsnutten som gufw genererar till uppstartsprogram(sessioner) för att få gufw att starta i läget vid notifieringsytan på panelen istället för att poppa upp. Det var något med --preserve-????? och i slutet --quiet. Någon som kan installera gufw, markera 'automatisk start med session', öppna sessioner (inställningar/uppstartprogram) och kolla kodsnutten på den inlagda delen för brandväggen.
/Thomas
- omnius
Bortse från föregående. Jag löste det genom att kolla upp .desktop-filen för att få fram originalsökvägen. Lade in hela den sökvägen istället för /usr/bin/ugw i /etc/sudoers.