(och jag kommer med största sannolikhet upprepa mig - jag har inte orkat läsa igenom det jag skrev sisst, för det var ju skitlågt och tråkigt

Jag tänkte fortsätta min tidigare tradition: posta länkar, och sedan vidareutveckla innehållet så att jag låter smart. Den här är drygt 6 år gammal, så vissa delar låter utdaterade (t ex det där med att omdefiniera vad en hacker gör - men det har inte förändrat könsfördelningen). Länken, innan jag glömmer det, är http://freshmeat.net/articles/view/145/
En dator är ett arbetsredskap, och den är någonting man kan gräva ner sig i. Att använda en dator räcker - det där att gräva ner sig i den är någonting som mestadels är kul.
Som jag läser den där artikeln är hacking/nördning ungefär som ett dataspel - och jag kan köpa den liknelsen. Då anser jag det rimligt att påstå att när vi får gamer-tjejer får vi också nördtjejer - hackers är "coola gamers" som spelar spelet Dator, och om vi antar att andelen "gamers" som spelar Dator är ungefär 1/100, så bör det på 100 gamertjejer gå en hacker. Typ. Förstår någon vart jag vill komma?
Så svaret på "varför finns det inga tjejnördar?" bör vara samma som "varför finns det inga tjejgamers?". Svaret? Mjadu...
Jag påstår (fortfarande? Jag tror jag tagit upp det) att bristen på tjejer orsakar färre tjejer, i en ond cirkel. Jag påstår också att antalet tjejgamers växer för ett år sedan kände jag till 0 - nu känner jag till 1. Oändligt mycket fler!

(Minst) Tre problem kvarstår: hur får vi ännu fler tjejer (2% tjejer, som ändå inte är lika bra som killarna, är inte en lösning), hur behåller vi tjejerna, och hur lurar vi tjejerna att bli geeks istället för gamers?
Det första: kanske alla tjejturneringar i alla spel hjälper? "Var tjej, och du kan vara grymt mycket sämre än killarna, och ändå kamma hem 30 000 i prispengar" måste ju låta lockande för de tjejer som eventuellt skulle kunna vara lite intresserade. Men då är de eventuelt fast i sina spelturneringar, och det kan bli som i folkrace, där flera tjejer ställer upp, men alla har pappas, någon kompis, eller någon som bara gick med på dets bil. (vilken FUL mening! Alltså, de tar någon annans bil) Man ställer upp i spelturneringar, men när datorn går sönder gråter man fortfarande för sin lokala datanörd.
Det andra: ett gott mottagande. Någon som sett någon som har nakna tjejer som skrivbordsbakgrund, eller som sett "överdrivna" tjejer i spel (*host* Lara Croft *host*), eller som använder alla sina hundratals gigabyte utrymme till porr, eller liknande? Visst, det är inget JÄTTEHEMSKT i sig - helt ok enligt min åsikt - men feministrörelsen har tvättat bort allt sådan från platser där tjejer "normalt" hänger, och är det det första som möter en tjej riskerar reaktionen att bli tack, men nej tack. Så fort LadyFrost visar sig på IRC får hon skamliga förslag. Visst, i all välmening, men om Någon Annan sitter där, och nickar under något könsneutralt, hur reagerar hon? Eventuellt kommer hon inte till den första svenska ubuntukonventionen (visst ska vi ha en sådan!), utan fortsätter sitta ensam hemma tills hon hittar något annat att göra där hon kan berätta att hon är en hon utan att folk ska vara JOBBIGA - låter det helt orimligt? Jag vill inte förbjuda att killar är killar, men kanske vore det i vissa fall bättre att tona ner det lite? Med lite tur kan ni få göra de sakerna ni snackar om då

Det tredje: här tror jag stenhårt på att se till att de blir geeks Innan de blir gamers, och för att uppnå det behövs nog det som artikeln jag länkade till rekomenderar: adoption. LadyFrost: utan din pappa, storebror och mig, hade du suttit här då? Jag är tveksam. Att växa upp i ett tekniskt hem gör det GRYMT mycket enklare. Själv har jag ingen datorintresserad pappa, men nog tvingade han på mig en massa bilar (vilket ledde till teknikintresse vilket ledde till datorintresse). Jag minns inte han gjorde samma sak med min syster, och hon är idag ridgalen. Jag har i alla fall lyckats lura i henne lite vett, så hon är inte HELT datorointresserad, om än en smula inkompetent.
Så, nu får du analysera sönder det här, DeepThought.