Motion ang ledarstruktur

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Motion ang ledarstruktur

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:
upnorth skrev:... en TeamLeader ska ha mandat att besluta om vad som helst när som helst utan ett möte eller liknande för att snabba upp saker och ting.

Detta motvägs genom möjlighet att ifrågasätta beslutet och eventuellt överklaga det. Här är det upp till ledaren att vara lyhörd, och bör vika sig om t.ex. en av medlemmar startad omröstning ger en majoritet mot förslaget.
Jag finner detta resonemang motsägelsefullt. Du vill ha en TL med diktatorisk makt, men som måste göra som medlemmarna tycker.
Det var en av dom tyngre poängerna jag hört på länge...

För visst blir det lite av ett problem med en TL... Tittar man på det rekommenderade upplägget i ubuntu-wikin så är en TL tänk att vägas upp av ett LoCoCouncil, det har det inte varit snack om i förslagen här... En TL blir per automatik en diktator - även om det inte per automatik betyder att personen skulle missbruka makt eller dylikt, men det blir ju lurigare med kritik jämfört med en styrelse där det finns ett gäng som står bakom ett beslut...

Skulle det vara så att idén med en TL vinner så får nog den personen förvänta sig att kontinurligt ta mycket kritik från enskilda användare & mindre grupper - se bara på hur mycket jag (m.fl.) varit på Urban nu... :-\
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

HakanS skrev:
upnorth skrev:Den enskilde personen som får mandat att ta slutgiltiga beslut i situationer där det behövs (ingen detaljstyrning alltså) blir vald på de premisserna av oss, medlemmarna.

Jag har redan sagt att jag vill ha en webbredaktör, webbdesigner och en webbutvecklare för beslut/utveckling av de bitarna.
Men var kommer Team Leadern in i detta sammanhang?
TeamLeadern får ta över förtroenderådets nuvarande roll plus att staka ut en övergripande plan för LoCot.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Hmm, vet inte om det är bra eller dåligt. Nu diskuteras väsentligheter, alltså vad vi ska göra och hur, men i fel tråd, vad jag förstår. Den här tråden handlar om den högsta ledningen för LoCot, en ledning som jag hoppas får rätt lata dagar om vi organiserar resten rätt...

@FF min tanke är att TL får kort mandatperiod, till exempel 6 mån. Det gör det lätt att byta om man är missnöjd. Är man nöjd kan man alltid välja om TL. Tror egentligen att det är bra om TL sitter rätt länge eftersom det tar tid att bygga kontaktnät.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:Hmm, vet inte om det är bra eller dåligt. Nu diskuteras väsentligheter, alltså vad vi ska göra och hur, men i fel tråd, vad jag förstår. Den här tråden handlar om den högsta ledningen för LoCot, en ledning som jag hoppas får rätt lata dagar om vi organiserar resten rätt...

@FF min tanke är att TL får kort mandatperiod, till exempel 6 mån. Det gör det lätt att byta om man är missnöjd. Är man nöjd kan man alltid välja om TL. Tror egentligen att det är bra om TL sitter rätt länge eftersom det tar tid att bygga kontaktnät.
Hur ska jag kunna motivera mitt förslag om ledningsstruktur utan att skriva om dess mandat och ansvar i samma tråd?

Vad för kontaktnät pratar du om? Marknadsföring är knappast ett fokusområde och de interna frågorna finns det ju redan kontaktnät för?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:
Urban Anjar skrev:Hmm, vet inte om det är bra eller dåligt. Nu diskuteras väsentligheter, alltså vad vi ska göra och hur, men i fel tråd, vad jag förstår. Den här tråden handlar om den högsta ledningen för LoCot, en ledning som jag hoppas får rätt lata dagar om vi organiserar resten rätt...

Hur ska jag kunna motivera mitt förslag om ledningsstruktur utan att skriva om dess mandat och ansvar i samma tråd?

Vad för kontaktnät pratar du om? Marknadsföring är knappast ett fokusområde och de interna frågorna finns det ju redan kontaktnät för?
Marknadsföring är solklart ett av våra fokusområden och tror du något annat kan du ju läsa https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamHowto .
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Bowmore skrev:Kruxet är att TL har en styrgrupp så alltså inte helt solo. Så det argumentet köper jag inte ;)
Dax att nanna, återkommer imorgon kväll.
Vilken styrgrupp? Det är inte snack om nån styrgrupp i nåt förslag.

Jag skulle gärna vilja ha din input, för du kan det där med föreningar har jag förstått.

Vår tanke var ju att skapa en fluid grupp i toppen, en grupp där gruppen själva väljer en ledare delvis utifrån gruppdynamiken. Tanken är dessutom att gruppen skulle ta över förtroenderådets uppgifter, någonting som ingen annan tagit upp alls.

Men hur hade du velat lägga upp det? Du som kan...

Det här med TL tror jag inte på av flera anledningar...
  • Det är ont om den kompetens som behövs och chansen att 'rätt' medlem väljs som TL känns minst sagt tveksam.

Sen har vi det där med kritik som jag skrev i tråden nyss - tänk dig vad en sån medlem skulle få ta för skit av dom som inte håller med om beslut o.s.v...

Den sista problematiken är det där med mandattider... En ny TL behöver tid att sätta sig in i rollen. Sen blir det nyval efter 6 månader. Då kan det ev. bli en ny TL igen - som skall sätta sig in i allt...
Men vad är då alternativen?

För har du en lösning som är vettigare, eller nån slags kompromiss, så borde den läggas till alternativen...

Lösningen som behövs skall då täcka upp ledning, kontaktperson & 'förtroenderåd'. Det är ju det vi har föreslagit. Sen, om man vill kalla det 'styrelse' eller 'Ledningsgrupp' är ju skit samma... Vi valde termen 'styrelse' för att inte använda 'råd' (med tanke på den eventuella associeringen med nuvarande 'Förtroenderådet') men det verkar som om associationen istället gick till företags/föreningsstylelse vilket är lika fel det... :-\

Vad vi pratar om är en fluid grupp som tar hand om det som vi saknar idag, ledarskap och samtidigt ersätter dagens 'Förtroenderåd'.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

@Upnorth

Om inte annat är en snygg och funktionell 'framsida' (portal eller vad man vill kalla det) med länkar till nerladdning, nyheter på svenska om Ubuntu o.s.v. att räkna som marknadsföring...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Urban Anjar skrev:@FF min tanke är att TL får kort mandatperiod, till exempel 6 mån. Det gör det lätt att byta om man är missnöjd. Är man nöjd kan man alltid välja om TL. Tror egentligen att det är bra om TL sitter rätt länge eftersom det tar tid att bygga kontaktnät.
Jodå, jag är med på det, men jag ser för mycket problem med en enskild TL, jag lade upp några av dom i tråden ovan, jag citerar mig själv:
farmfield skrev:Det här med TL tror jag inte på av flera anledningar...
  • Det är ont om den kompetens som behövs och chansen att 'rätt' medlem väljs som TL känns minst sagt tveksam.

Sen har vi det där med kritik som jag skrev i tråden nyss - tänk dig vad en sån medlem skulle få ta för skit av dom som inte håller med om beslut o.s.v...

Den sista problematiken är det där med mandattider... En ny TL behöver tid att sätta sig in i rollen. Sen blir det nyval efter 6 månader. Då kan det ev. bli en ny TL igen - som skall sätta sig in i allt...
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

farmfield skrev:
Urban Anjar skrev:@FF min tanke är att TL får kort mandatperiod, till exempel 6 mån. Det gör det lätt att byta om man är missnöjd. Är man nöjd kan man alltid välja om TL. Tror egentligen att det är bra om TL sitter rätt länge eftersom det tar tid att bygga kontaktnät.
Jodå, jag är med på det, men jag ser för mycket problem med en enskild TL, jag lade upp några av dom i tråden ovan, jag citerar mig själv:
farmfield skrev:Det här med TL tror jag inte på av flera anledningar...

och med en styrelse får du byråkrati med möten och protokoll på köpet?

Effektivitet vs. stabilitet?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

upnorth skrev:och med en styrelse får du byråkrati med möten och protokoll på köpet?
Som jag sa, dessvärre associerars det till företags/föreningsstyrelse när vi använde termen...

Jag ser det som att trådar bildas runt aktuella 'ärenden' och att dessa trådar i sig själv utgör 'protokollen' - som det sköts i Förtroenderådet idag... Och ja, min grundidé baserade sig såklart på mina erfarenheter med 'Förtroenderådet' som faktiskt fungerade bra så länge det fanns ett ledarskap (läs: Mekaniserad Apelsin).

Vi är inte ute efter att skapa nåt avancerat system, bara en ledningsgrupp som vid behov kan kliva in och göra avgöranden - gäller det rena beslut eller ett överklagande av nåt, ja ni fattar...
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Det här med möten och protokoll var mitt fel att det blandades in.
Men jag ser ingen nackdel i att beslut som tas dokumenteras och förs på en speciell plats där de ska vara lätta att finna.

Idag protokollförs väl ingenting. Ska man senare hitta när/var/hur ett beslut tagits så får man ju vända upp och ner på hela forumet för att eventuellt hitta åt det igen.

Frågan poppade ju upp och jag svarade vad jag tyckte (som jag påpekade), men det är inget som egentligen togs upp i vår motion.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

I så fall har jag ju samma upplägg av ledningsgrupp, fast med bara en ledare:

TeamLeader
TeamContact
Webbdesigner
Webbutvecklare
Webbredaktör

Kan ni komma på nån fråga som inte kan lösas med dessa individers kompetens?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Kattskrället skrev:Det här med möten och protokoll var mitt fel att det blandades in.
Men jag ser ingen nackdel i att beslut som tas dokumenteras och förs på en speciell plats där de ska vara lätta att finna.

Idag protokollförs väl ingenting. Ska man senare hitta när/var/hur ett beslut tagits så får man ju vända upp och ner på hela forumet för att eventuellt hitta åt det igen.

Frågan poppade ju upp och jag svarade vad jag tyckte (som jag påpekade), men det är inget som egentligen togs upp i vår motion.
@ Ni som läser detta

Vi bakom vår motion enades om en grundtanke, vi specificerade inte så exakt under planeringen - vilket vi iof fått kritik för. Dock ser jag det iaf inte som något avancerat, att dra upp dom riktlinjer som är vettiga för en styrelse/styrgrupp/ledargrupp/LoCoCouncil (vad man nu vill kalla det).

@Bowmore

Hur var det med en styrgrupp bakom en TL? Det är ingenting jag läst i någon motion...
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Kattskrället skrev:Det här med möten och protokoll var mitt fel att det blandades in.

Nä, det är nog en sida där vi helt klart har en "förbättringspotential" och detta oavsett styrelse eller inte. Visserligen kan man tycka att ett forum är "självdokumenterande", men det är förbaskemig inte enkelt att hitta en omröstning eller diskussion som har något år på nacken.

Det närmaste vi har är vår dokumentationshandbok, men den täcker ju just bara det området. tror emellertid det kan vara en bra mall för hur man dokumenterar beslut, för att leta i protokoll är inte heller kul, även om det är lite lättare än att leta i forum.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:I så fall har jag ju samma upplägg av ledningsgrupp, fast med bara en ledare:

TeamLeader
TeamContact
Webbdesigner
Webbutvecklare
Webbredaktör

Kan ni komma på nån fråga som inte kan lösas med dessa individers kompetens?
Ojoj, vad har webbdesigner, webbutvecklare och webbredaktör i en ledningsgrupp att göra? Jag tror också vi behöver en ledningsgrupp av något slag, men i första hand ser jag att representanter för support, dokumentation, marknadsföring och översättning bör sitta där i andra hand representanter för våra admins, våra mods och kanske en för designsidan. Men själva verksamheten måste vara tungt representerad.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Urban Anjar skrev:

Nä, det är nog en sida där vi helt klart har en "förbättringspotential" och detta oavsett styrelse eller inte.
+1 Instämmer helt.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Allt av redaktionell karaktär med textproduktion för guider och liknande faller under redaktörens ansvar. Om du med supporthantering menar att plocka upp lösningar ur forumet och skapa guider av dem är det alltså redaktören som i så fall samordnar det.

Marknadsföring vet jag ärligt talat inte vad ubuntu-se.org ska göra? ubuntu.se är inbjudna på DreamHack och ska tydligen få en egen monter mm. Föreningen Ubuntu Sverige försökte som sagt med direktmarknadsföring koordinerad via nätet vilket gick så där. Drivkraften här verkar vara fokuserad på support.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev: Marknadsföring vet jag ärligt talat inte vad ubuntu-se.org ska göra? ubuntu.se är inbjudna på DreamHack och ska tydligen få en egen monter mm. Föreningen Ubuntu Sverige försökte som sagt med direktmarknadsföring koordinerad via nätet vilket gick så där. Drivkraften här verkar vara fokuserad på support.
Vill du lägga ner oss som LoCo, är du välkommen att försöka övertyga massorna om det. Marknadsföring är en av huvuduppgifterna för ett sådant. Men driv det i så fall i en relevant tråd.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:
upnorth skrev: Marknadsföring vet jag ärligt talat inte vad ubuntu-se.org ska göra? ubuntu.se är inbjudna på DreamHack och ska tydligen få en egen monter mm. Föreningen Ubuntu Sverige försökte som sagt med direktmarknadsföring koordinerad via nätet vilket gick så där. Drivkraften här verkar vara fokuserad på support.
Vill du lägga ner oss som LoCo, är du välkommen att försöka övertyga massorna om det. Marknadsföring är en av huvuduppgifterna för ett sådant. Men driv det i så fall i en relevant tråd.
Kan du förklara hur man centralt kan underlätta för just marknadsföring? Folk kommer ju fortfarande att fylla forumet med framgångssagor om fri mjukvara från pressen och skriva liknande bloggar, vari ligger behovet för organisering av det?
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

hur relevant är dreamhack för att sprida ubuntu till den vanlige användaren och hjälpa denne komma igång?

Svar: på fråga 1:0. fråga 2:0
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"