"Mäta" trafiken på mobilt bredband [LÖST]

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
thoase

"Mäta" trafiken på mobilt bredband [LÖST]

Inlägg av thoase »

Finns det något program som kan mäta hur mycket trafik jag skickar och tar emot via det, tex mobila, bredbandet? Vissa operatörer har ju "trafikgränser"!
Senast redigerad av 3 thoase, redigerad totalt 10 gång.
J0henz

Re: "Mäta" trafiken på mobilt bredband

Inlägg av J0henz »

På den här länken finns några övervakningsprogram för nätverksanslutningarna, du kanske hittar något matnyttigt där.
http://www.ubuntugeek.com/bandwidth-mon ... users.html
thoase

Inlägg av thoase »

Tack!

Kikade som hastigast på länken! Mäter något av dessa program all trafik från ögonblicket när jag blir uppkopplad på nätet? Och jag förutsätter att trafikinformationen uppdateras kontinuerligt!!
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Här påstås att "NetMonitor" screenlet löst ett liknande problem (mängden nedladdat per månad): http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 01&start=0
thoase

Inlägg av thoase »

Jag laddade hem version 0.8 av Netmonitor. Jag klickade på filen i filhanteraren och fick frågan, se bifogad bild. Jag klickar på kör, men inget händer! Hur ska jag starta pythonscriptet? Ska scriptet ligga på någon speciell plats?
Bilagor
Netmonitor.png
Netmonitor.png (17.89 KiB) Visad 2866 gånger
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

thoase skrev:Jag laddade hem version 0.8 av Netmonitor. Jag klickade på filen i filhanteraren och fick frågan, se bifogad bild. Jag klickar på kör, men inget händer! Hur ska jag starta pythonscriptet? Ska scriptet ligga på någon speciell plats?
Är det den av drxnele NJSoft? Bra.

Olika screenlets är inte självständiga program utan ska startas "i" programmet Screenlets.

Installera screenlets (genom att klicka länken, eller med Lägg till/ta bort eller Synaptic eller apt-get i terminalen). Öppna Tillbehör > Screenlets. klicka Installera. Välj Installera Screenlet. OK. Välj filen Netmonitor.tar.gz. Öppna. Nu finns Netmonitor i Screenlets. Klicka den och Launch/add.
thoase

Inlägg av thoase »

Det funkar helt perfekt, precis vad jag sökte! Ett stort tack!!

ps. Går det använda Netmonitor som en Widget i Puppy Linux? ds
Användarvisningsbild
pata66
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av pata66 »

Vill bara tipsa om GkrellM. En system monitor som även loggar Mobilt bredband / Data mängd. + mycket mera.

Jag använde NetMonitor i början men det var buggigt. Rätt som det var så noll ställde den sig. Men det har kanske blivit bättre nu?

Här kan du läsa lite om GkrellM på min blogg om du vill

http://patas-ubuntu.blogspot.com/2009/05/gkrellm.html

/ Pata
thoase

Inlägg av thoase »

Efter en koll på på skärmbilderna verkar detta vara helt ok!

Men när jag går in i Synaptic och söker på GkrellM, kommer det fram massor av program!! Vilka av dessa ska jag välja för att de ändamål som jag söker?

Eller ska jag välja allihop?

Finns det något "sudo apt-get install" kommando som kan användas?
Användarvisningsbild
pata66

Inlägg av pata66 »

Jag installerade alla via Synaptic. Det tar inte mycket plats. Men gör du det så kan du välja massor av olika sensorer och vad dom ska visa.

/ pata
thoase

Inlägg av thoase »

Tack, installerade rubbet!

Vart ser jag totalen för allt jag har laddat upp och ner? Om det är möjligt, vill jag se information för den aktuella dagen, veckan samt månaden? Gissar att det kanske är en inställning som jag vid den första titten inte hittat.

Netmonitor erbjuder denna totalinfo, visserligen på ett ganska dåligt sätt!

Edit:
Jag hittade vad jag sökte!

Återigen, ett stort tack för den hjälp jag fått i denna fråga.
Användarvisningsbild
pata66

Inlägg av pata66 »

Som du såg på bilden på min blogg. Så kan den visa använt för Dag/Vecka/Månad. För att få fram det så för musen över sensorn som visar hastighet för nät uppkoppling. För musen i underkant på den vänster till höger sidan så kommer det att dyka upp en fyrkan i högra hörnet på den i nederkant. tryck på den och du får fram all information.

Är bara sitta och pillra med den. mycket man kan ställa in enkelt och man lär sig mycket av det. Jag har kör med den i 3 månader nu och den fungarer hur bra som helst.
den visar Cpu användning , processer, temp på Cpu, HD, Disk användnng, Mobilt bredband, Använder jag Wifi så loggas det av en annan sensor lika med om du kör med kabel, Total minne och använt minne, Visar om du får ny Epost.

ja den kan göra det mesta... Lycka till

/ Pata
thoase

Inlägg av thoase »

Jag får starta GKrelM manuellt vid varje uppstart! Finns möjlighet till autostart?
tweeek

Inlägg av tweeek »

thoase skrev:Jag får starta GKrelM manuellt vid varje uppstart! Finns möjlighet till autostart?
Gå in på System>Inställningar>Uppstartsprogram

Där kan du lägga till ett program så att det startar varje gång du startar datorn. Om man använder "gkrelm" för att starta programmet så lägger du bara till "gkrelm", utan citattecken.
thoase

Inlägg av thoase »

Jag skapade tre instanser av GKrelM(dag-, vecko- och månadstrafik).

Ingen startar vid uppstarten! Klickar jag på GKrelM-ikonen startar bara en av instanserna!! Är det någon särskilt kommando som krävs för att starta alla mina instanser vid uppstarten? Eller vid klick på panelikonen?
thoase

Inlägg av thoase »

Anledningen till att GKrellm inte startade vid uppstarten var att jag hade stavat fel på GKrellM!! Det blev ingen uppstart med stavningen gkrelm.
Skriv svar

Återgå till "Internet"