varför är ubuntus standardteman så fula?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: varför är ubuntus standardteman så fula?

Inlägg av Ulsak »

Xcore skrev:Vad har mänsklighet och värme med ett operativsystem att göra? Har aldrig fattat den biten för jag kan inte tänka mig något mer omänskligt och datoriserat än ett operativsystem. Bättre att satsa på stil och effektivitet. Medmänskligthet är knappast det första som kommer i tankarna när jag sitter med XP eller Puppy Linux. ;)
Säkert har det aldrig slagit dig att det inns en ideologisk grundton i att information och kunskap inte ska vara propretiärt utan vara fri och öppen. Mark S har framförallt i Sydafrika sponsrat utbildningsprojekt vari just ubuntu linux varit centralt.
Det är korrekt att MS vill casha in och stoppa andra från att göra det. Det är en kapitalisk mekanism. Att vilja dela med sig och vara öppen är en mänsklig mekanism.
Men det är min åsikt. Men vad vet jag..
Xcore

Inlägg av Xcore »

Ulsak skrev:
Xcore skrev:Vad har mänsklighet och värme med ett operativsystem att göra? Har aldrig fattat den biten för jag kan inte tänka mig något mer omänskligt och datoriserat än ett operativsystem. Bättre att satsa på stil och effektivitet. Medmänskligthet är knappast det första som kommer i tankarna när jag sitter med XP eller Puppy Linux. ;)
Säkert har det aldrig slagit dig att det inns en ideologisk grundton i att information och kunskap inte ska vara propretiärt utan vara fri och öppen. Mark S har framförallt i Sydafrika sponsrat utbildningsprojekt vari just ubuntu linux varit centralt.
Det är korrekt att MS vill casha in och stoppa andra från att göra det. Det är en kapitalisk mekanism. Att vilja dela med sig och vara öppen är en mänsklig mekanism.
Men det är min åsikt. Men vad vet jag..
Vi pratar nog om olika saker här Ulsak. :)

Du pratar om "tanken bakom" operativsystemet, jag pratar om själva operativsystemet som består av enbart ettor och nollor. Men jag förstår din tanke. :)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Tack för din empati. Den värmer.
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

bungalowbill skrev:Inte för att vara sån, men varför ens diskutera frågan "varför är ubuntus standardteman så fula?"? Det är ju så otroligt individuellt så det finns inte ens ett svar på frågan 8) Personligen tycker jag att ubuntus standardteman är snygga som f*n jämfört med allt som t.ex windows någonsinn åstadkommit (speciellt vista och 7) >:D
smaken är som baken!
frästen skulle det vara bra att kunna spara allt i ett enda stort tema, som man bara kan lägga på ett usb-minne och installera det på nästa dator med ubuntu,
då skulle det inte göra något med alla fula teman...
och om ubuntu ska föreställa afrikanskt så tycker jag att standard-bakgrunden skulle vara en bild på en djungel eller något.
andash

Inlägg av andash »

95monye skrev:och om ubuntu ska föreställa afrikanskt så tycker jag att standard-bakgrunden skulle vara en bild på en djungel eller något.
ja eller kanske en svart dude som spelar trummor och käkar vattenmelon :rolleyes:
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

andash skrev:
95monye skrev:och om ubuntu ska föreställa afrikanskt så tycker jag att standard-bakgrunden skulle vara en bild på en djungel eller något.
ja eller kanske en svart dude som spelar trummor och käkar vattenmelon :rolleyes:
ja !
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig bilder på djur mot en snygg bakgrund!
Alla utgåvor har ju djurnamn.
Jag tror faktiskt det skulle bli snyggt!
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

Harlekin33 skrev:Jag skulle faktiskt kunna tänka mig bilder på djur mot en snygg bakgrund!
Alla utgåvor har ju djurnamn.
Jag tror faktiskt det skulle bli snyggt!
ja! eller hur?
tycker det borde vara lite snyggare ikoner också,
och alla teman är så "matta" det skulle vara lite mer som os x .
Elias laurell
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Elias laurell »

Måste bara fråga en sak angående detta, jag tycker ubuntu är lite svår stylat, och altför många teman är ganska fula eller ser lika dana ut...

Varnågostans hittar jag teman som windows stardocks för ubuntu ?
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

Elias laurell skrev:Måste bara fråga en sak angående detta, jag tycker ubuntu är lite svår stylat, och altför många teman är ganska fula eller ser lika dana ut...

Varnågostans hittar jag teman som windows stardocks för ubuntu ?
gnome look?
jag måste hålla med dig om att ubuntus teman ser likadana ut!
och är rysligt tråkiga,
det är ganska svårt att få ubuntu snyggt!
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

95monye skrev: jag måste hålla med dig om att ubuntus teman ser likadana ut!
och är rysligt tråkiga,
Man ska nog inte skylla allför mycket på Ubuntu, i och med att det är Gnome som används så finns det väl inte så mycket att välja på.
Ett önskemål, kan vara att Ubuntu skickar med lite fler vackra bakgrundsbilder...
Själv använder jag Clearlooks som tema i Ubuntu, det är ett standardtema som följer med i Ubuntu 9.04.

Vill man ha lite coolare tema "out of the box" så får man välja någon dist med KDE 4.2 eller windows 7...
Själv vill jag inte lägga ner alltför många minuter på att få ett snyggt utseende på skrivbordet och ha lite coola 3D-effekter...
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

Rune.K skrev:
95monye skrev: jag måste hålla med dig om att ubuntus teman ser likadana ut!
och är rysligt tråkiga,
Man ska nog inte skylla allför mycket på Ubuntu, i och med att det är Gnome som används så finns det väl inte så mycket att välja på.
Ett önskemål, kan vara att Ubuntu skickar med lite fler vackra bakgrundsbilder...
Själv använder jag Clearlooks som tema i Ubuntu, det är ett standardtema som följer med i Ubuntu 9.04.

Vill man ha lite coolare tema "out of the box" så får man välja någon dist med KDE 4.2 eller windows 7...
Själv vill jag inte lägga ner alltför många minuter på att få ett snyggt utseende på skrivbordet och ha lite coola 3D-effekter...
faktum är att jag ska skaffa windows 7 när det kommer ut (såklart ska jag ha kvar ubuntu) , men det skulle endå vara roligt att skaffa windows 7 utseende till ubuntu (gnome) eftersom det inte finns rgba i kde är detta omöjligt.
jsute! är det någon som har sett att det finns ubuntu teman till windows nu! och ett snyggt vibuntu tema till vista! synd att det ska vara så lätt att härma ubuntu.
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

OT: men är det någon som vet vad denna rad kallas?
Bilagor
en bild på en rad som jag inte vet vad den heter?????????
en bild på en rad som jag inte vet vad den heter?????????
Skärmbild-Dokument - Filbläddrare.png (47.77 KiB) Visad 1392 gånger
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag tror det kallas för namnlist

På engelska blir det: namelist
Senast redigerad av 1 Harlekin33, redigerad totalt 9 gånger.
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

Harlekin33 skrev:Jag det kallas för namnlist

På engelska blir det: namelist
okej, jag bara undra eftersom jag håller på i en gtkrc fil,

någon som tycker att något av ubuntus standard teman är snygga? vilka?
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

95monye skrev:någon som tycker att något av ubuntus standard teman är snygga? vilka?
Human, DarkRoom och Dust, men darkroom måste moddas lite i färgerna.
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

jag tycker dust är rätt snyggt!
men det finns snyggare!
är det något tema som ni skulle kunna tycka vara bra som standard?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Jag använder teman och bakgrund från ubuntu satanic edition. Mycket svart och rött, vilket är mina favoritfärger. Man kan dessutom få med en del härlig fri hårdrock "music for the damned" om man lägger till satanics repos. :D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

vulfgar skrev:Jag använder teman och bakgrund från ubuntu satanic edition. Mycket svart och rött, vilket är mina favoritfärger. Man kan dessutom få med en del härlig fri hårdrock "music for the damned" om man lägger till satanics repos. :D
Jag har funderat på att dra in dem.

95: Det finns alltid snyggare och vi kommer aldrig enas om det snyggaste temat. Ska man ha tag i det snyggaste kan vi lika gärna ge upp, helst inte. :P
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

detta eller [url=p://gnome-look.org/content/show.php/Azenis+For+Gnome!?content=106608]detta[/url] eller ett riktigt snyggt tema skulle vara fint i starten av ubuntu , lite omväxling , inte bara brunt och grått eller grått och blått.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"