Ny hårddisk, vilket filsystem?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Paer
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Ny hårddisk, vilket filsystem?

Inlägg av Paer »

Hej!

Har nyss köpt en extern hårddisk, men vet inte riktigt vilket filsystem som är bäst för Ubuntu. Jag vill gärna kunna använda hårddisken till en annan dator med Windows också.

Den jag köpt är Western Digital Extern HDD Elements 1TB. Den kanske bara är plug and play eller bör man formatera den först?

Tacksam för svar!
Per
Användarvisningsbild
norhager

Re: Ny hårddisk, vilket filsystem?

Inlägg av norhager »

Paer skrev:Hej!

Har nyss köpt en extern hårddisk, men vet inte riktigt vilket filsystem som är bäst för Ubuntu. Jag vill gärna kunna använda hårddisken till en annan dator med Windows också.

Tacksam för svar!
Per
I med att du vill använda den till Windows är ntfs given men är den tillräcklig stor för att dela den i 2 partioner så kan du göra en i ntfs och en ext3, det finns ett nyare filsytem (ext4) till Linux men jag tycker att man bör vänta ett tag med att använda det åtminstone på de filer man är rädd om.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Som standard brukar externa hårddiskar levereras med FAT32 vilket är helt värdelöst. Men som norhager tipsade om, NTFS är nog det bästa alternativet om det ska även fungera smidigt med Windows.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Paer

Inlägg av Paer »

Ah. Med FAT är det väl någon gräns för hur stora filer den kan hantera? Men man kan väl annars splitta filer. Vet att jag förr gjorde det med WinRar, vilket program kan man använda i Ubuntu?
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Paer skrev: Med FAT är det väl någon gräns för hur stora filer den kan hantera?
Det finns en gräns i alla filsystem.
Paer skrev:Men man kan väl annars splitta filer. vilket program kan man använda i Ubuntu?
split.
NAME
split - split a file into pieces
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

NTFS som bygger på hpfs och även OpenVMS f11b är inte något dåligt fs, även om det inte här helt optimalt ur Linux synvinkel. Nu är dock Linux så trevligt att det läser även det (inte f11b tror jag), men vill du ha bästa prestanda i Linux så välj ext4 eller ext3...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Paer skrev:Ah. Med FAT är det väl någon gräns för hur stora filer den kan hantera? Men man kan väl annars splitta filer. Vet att jag förr gjorde det med WinRar, vilket program kan man använda i Ubuntu?
Maxstorleket ligger på 4GB. Du kan med arkivhanteraren i Ubuntu dela filer om du använder 7z (p7zip-full) men det är fortfarande att rekomendera NTFS, då det är nyare än FAT32. Fast inget av dom kan mäta sig med Ext3.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag tror fortfarande detta gäller:

Om man kopierar Ubuntu/Linux-filer till en ntfs-disk/partition så kommer åtkomsträttigheterna ("rwx") att ändras. (Kopieras via ntfs-3g) Det kan alltså vara bra att dessutom ha en ext3-partition om man skall kopiera tillbaka till Ubuntu/Linux.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Paer

Inlägg av Paer »

Men då låter ju det bästa alternativet att ha kvar FAT32. Jag slipper formattera om, det är kompatibelt med Windows och det blir ingen risk för krångel. Att jag inte kan lägga in filer över 4GB stör mig inte. Jag använder inte så stora filer, och om jag nu skulle behöva det ändå är det bara att splitta den.
Paer

Inlägg av Paer »

Har nu kopplat in den, men har problem. Det tar cirka två minuters tuggande innan jag kan gå in i disken och titta, och samma tuggande när jag vill avmontera den. Känns som det kan vara hårddisken som är problemet, eller vad tror ni?

Startar jag gparted står det "Söker av partitioner på /dev/sdc" medan den tuggar.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Paer skrev:Har nu kopplat in den, men har problem. Det tar cirka två minuters tuggande innan jag kan gå in i disken och titta, och samma tuggande när jag vill avmontera den. Känns som det kan vara hårddisken som är problemet, eller vad tror ni?

Startar jag gparted står det "Söker av partitioner på /dev/sdc" medan den tuggar.
Jag ser att du skrev Western Digital Extern betyder det att det är en usbhårddisk du har köpt?
Paer

Inlägg av Paer »

norhager skrev:
Paer skrev:Har nu kopplat in den, men har problem. Det tar cirka två minuters tuggande innan jag kan gå in i disken och titta, och samma tuggande när jag vill avmontera den. Känns som det kan vara hårddisken som är problemet, eller vad tror ni?

Jag ser att du skrev Western Digital Extern betyder det att det är en usbhårddisk du har köpt?
Jo, det stämmer
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Paer skrev:
norhager skrev:

Jo, det stämmer
ntfs-3g är numera hur pålitlig som helst, men jag brukar montera den med force parametern. Anledningen är att jag vill kunna köra "scan/checkdisk" från Linux. Om Windows avslutas onormalt och påkallar en "chkdsk /f" vid nästa uppstart, så kan volymen inte monteras utan denna parameter.
Det tar cirka två minuters tuggande
Detta är inte normalt, utan kan förmodligen härledas till en bugg som smugit sig in nyligen (har samma problem) vad jag kan se så verkar "bonobo-activation-server" hänga sig, vilket påverkar nautilus. Förmodligen kommer en uppdatering ganska snart, om du kan ge dig till tåls!? Tillfällig workaround:
Högerklicka på en panel->Lägg till i panelen->Systemövervakare
Om "bonobo-activation-server" verkar hänga sig, klicka på Systemövervakaren->Processer->Högerklicka på "bonobo-activation-server" ->Döda processen. (den kommer igång automatiskt igen). Man kan givetvis göra det i terminalen, med script + Startare skrivbord, schemalägga var 5e minut etc... Har inte fördjupat mig eftersom jag förutsätter att det snart är löst. :)
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag är alltså inte helt säker på detta, men det är ju en mycket viktig fråga att besvara.

Jag tror att följande (åtminstone tidigare) gällde om man använde FAT32 eller NTFS filsystem på den externa disken:

Om man kopierar en grupp filer till den externa disken och sedan kopierar tillbaka dem till Ubuntu/Linux så kan "rwx" ha blivit förändrade. Det är ju mycket viktigt att veta om man t.ex. gör backup. (Om man t.ex. gjort en backup av sitt hem-directory kan det bli struligt.)

ntfs-3g är stabilt, men jag undrar om "rwx"-data lagras i ntfs eller fat32?

En annan väg att gå borde vara att använda fs-driver - ett Win-program som läser bl.a. ext3. Jag har inte kört fs-driver mot extern disk, men det verkar mycket välgjort när jag kör från Windows mot Ubuntu. (Läser/skriver Ubuntu-partitionerna från Windows på interndisken i dual-boot system.) Dvs formatera externdisken till ext3 och läsa/skriva den från Windows via fs-driver.

TILLÄGG:
Fast har man bara ext3 så fordras det att man installerar fs-driver på alla Win-datorer som skall köra disken. (Fast fs-driver vaerkar vara ett bra och lättinstallerat program.)

Jag undrar om det inte vore bra att ha två partitioner:
ntfs för det som skall till Win-maskiner
ext3 för det som skall till(baka) till LInux
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Jag förmodar att du vill ha den externa HDn för Media/Data samt ev. backup, använder du backup program som "sbackup" så skapas ett backup-arkiv där flaggorna sparas i arkivet, så det går alldeles utmärkt med ntfs. Media/Data vill du väl ha åtkomligt från både Windows och Linux, och är väl inte tänkt att skyfflas fram o tillbaka mellan olika filsystem?? Isåfall är det ntfs som gäller... Men visst kan det vara bra med en liten ext3 partition för backup också. :)

PS! Jag har en likadan HD fast halva storleken, den monteras på under 10sek. Du kanske inte bör ha 1 stor partition på 1TB (har aldrig prövat) utan dela upp den lite!? Jag använder min dels för att göra en image på min Windows samt Linux, sen en backup partition och resterande till gemensamt Media/Data. :)
m!rage

Inlägg av m!rage »

Du kan annars använda ext3 och drivrutinen från fs-driver.org, som ycc nämnde. Då kan du använda den i både Windows och Linux. Nackdelen är att disken monteras som ext2, dvs du får ingen journalföring. Du måste också vara noga med att formattera den med inod-storleken 128 för det är den enda som fs-drivern klarar av. Du kan formattera om den med följande kommando, ersätt x med namnet på din hårddisk:

Kod: Markera allt

mkfs.ext3 -i 128 /dev/sdx1
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"