Kan ej boota Ubuntu[LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
virus91
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Kan ej boota Ubuntu[LÖST]

Inlägg av virus91 »

Igår natt när jag gjorde något så försvann plötsligt alla ikoner ifrån skrivbordet, sökte lite på fourmet och hittade denna tråd http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=229&t=39661
Förmodligen ett ganska enkelt problem, prova att boota i "recovery mode" skriv "cd /home/ditt-användarnamn" och kör sedan "rm -r .gnome2" och "rm -r .local" och tryck sedan "^D" (eller skriv "exit") och låt systemet starta upp och logga in igen....
När jag skulle göra detta så råkade jag trycka på att automatiskt reparera X, sen så gjorde jag det som stod och nu när jag försöker boota Ubuntu så kommer den till laddningen av operativsystemet, men när den är färdig med det så blir laddningsbilden mindre och man ser ungefär en 5 ubuntu loggor.
Tacksam för all hjälp jag kan få

EDIT: Höll på att med teman och Murrine när det dära med högerklick och ikoner försvann.

Startade även om och tog en bild med digitalkameran när den försöker gå till inloggningskrämen
Bild

EDIT: Markerade som löst /Serial
Användarvisningsbild
serialsniffer
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Kan ej boota Ubuntu

Inlägg av serialsniffer »

Har du testat att starta med en annan kärna i GRUB?. Fungerar inte det kan du ju testa köra en recovery igen och reparera X.
------------------------
Serial Sniffer

Linux Ubuntu 9.10 Karmic Koala Gnome.

Jag är fadder. Läs om mighttp://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 60#p323784
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

serialsniffer skrev:Har du testat att starta med en annan kärna i GRUB?. Fungerar inte det kan du ju testa köra en recovery igen och reparera X.
Jag har bara en kärna installerad på ubuntu, i alla fall så vitt jag vet, har testat med att reparera X igen och det är fortfarande kvar samma sak
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

Hmm, orkar inte vänta på några svar. Är det någon som kan förklara för mig istället hur jag kan skriva över Ubuntu installationen som jag har installerad på hårddisken, jag kan inte göra det men installationsskivan så som det är nu i alla fall. Vore extremt tacksam om någon kunde säga hur jag ska göra det, vill inte skriva över hela hårddisken, vill ha kvar vista också
Användarvisningsbild
serialsniffer
Kontakt:

vadå kan du inte boota upp med ubuntu cd?
------------------------
Serial Sniffer

Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

virus91 skrev:Hmm, orkar inte vänta på några svar. Är det någon som kan förklara för mig istället hur jag kan skriva över Ubuntu installationen som jag har installerad på hårddisken, jag kan inte göra det men installationsskivan så som det är nu i alla fall. Vore extremt tacksam om någon kunde säga hur jag ska göra det, vill inte skriva över hela hårddisken, vill ha kvar vista också
Har du provat att välja "manuell partitionering" vid installationen/partitioneringen för Ubuntu...?? där kan du välja precis hur du vill att disken ska delas upp och vad som ska hända.....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

serialsniffer skrev:vadå kan du inte boota upp med ubuntu cd?
Jo, jag kan boota med CD:n men jag verkar inte kunna installera om ubuntu på den redan nuvarande ubuntu installationen, om någon kan förklara hur jag ska göra det så vore jag tacksam

EDIT:
Osprey skrev:
virus91 skrev:Hmm, orkar inte vänta på några svar. Är det någon som kan förklara för mig istället hur jag kan skriva över Ubuntu installationen som jag har installerad på hårddisken, jag kan inte göra det men installationsskivan så som det är nu i alla fall. Vore extremt tacksam om någon kunde säga hur jag ska göra det, vill inte skriva över hela hårddisken, vill ha kvar vista också
Har du provat att välja "manuell partitionering" vid installationen/partitioneringen för Ubuntu...?? där kan du välja precis hur du vill att disken ska delas upp och vad som ska hända.....
Nej, jag ska ta och testa det nu da
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

Jag kollade det dära du sa nu, men jag har ingen aning om vad det är som jag ska ta och välja till de olika partitionerna, för swap skulle jag tro att jag ska ta och välja boot och för den större så har jag ingen aning, men kollade lite snabbt, tyckte det stod något om med att man kunde ha en för ngt med /profile/ eller ngt i den stilen, skulle gissa att det är den man ska ha där all data ska sparas? Ni får gärna förklara för mig vad jag ska ta och välja
Användarvisningsbild
serialsniffer
Kontakt:

Först och främst i partitions listan måste du hålla koll på vilken partition som är vista så du inte råkar ta bort det.

Sen tar du bort alla partitioner du inte vill ha så du får så mycket ledigt utrymme som möjligt, nu börjar vi partitionera.

partition nr 1
Den skall vara mellan 10-20GB stor, filsystem skall vara ext3, och monteringspunken skall vara: / det är din root (där alla systemfiler hamnar.)

Partition nr 2.
Den skall vara lika stor som du har ramminne, så har du 2gb ram skall den vara 2gb stor, filsystem skall vara växlingsfil även kallat swap.

Partition nr 3.
den skall vara resterande ledigt utrymme, filsystem skall vara ext3 och monteringspunkt skall vara /home, detta gör att alla dina config filer inte behöver formateras bort om du skulle behöva formatera om ett tag igen.

Förstod du inte rekommenderar jag att du läser ubuntu-se´s installations guide i våran wiki.
------------------------
Serial Sniffer

Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

serialsniffer skrev:Först och främst i partitions listan måste du hålla koll på vilken partition som är vista så du inte råkar ta bort det.

Sen tar du bort alla partitioner du inte vill ha så du får så mycket ledigt utrymme som möjligt, nu börjar vi partitionera.

partition nr 1
Den skall vara mellan 10-20GB stor, filsystem skall vara ext3, och monteringspunken skall vara: / det är din root (där alla systemfiler hamnar.)

Partition nr 2.
Den skall vara lika stor som du har ramminne, så har du 2gb ram skall den vara 2gb stor, filsystem skall vara växlingsfil även kallat swap.

Partition nr 3.
den skall vara resterande ledigt utrymme, filsystem skall vara ext3 och monteringspunkt skall vara /home, detta gör att alla dina config filer inte behöver formateras bort om du skulle behöva formatera om ett tag igen.

Förstod du inte rekommenderar jag att du läser ubuntu-se´s installations guide i våran wiki.
Jo, jag förstod, tack för det snabba svaret, ska bara skriva ner det också så jag kommer ihåg vad det är som jag skulle ta och göra
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

Nu har jag installerat om Ubuntu, kommer nu till inloggnings skärmen, men när jag ska logga in så hacar den upp sig där, när jag har tryckt på CTRL+ALT+F5 och loggar in så kommer denna texten upp i det textbaserade läget
-bash dev/null: Åtkomst nekas
Vad beror det på
Användarvisningsbild
serialsniffer
Kontakt:

det är något med systemfilerna, finns nog risk att du får formatera igen, om ingen har lösning.
------------------------
Serial Sniffer

Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

serialsniffer skrev:det är något med systemfilerna, finns nog risk att du får formatera igen, om ingen har lösning.
Haha, okej, tar och formaterar om på direkten da, men nu så ska jag bara ta och behöva formatera om partitionen "/", eller är jag helt borta?
Användarvisningsbild
serialsniffer
Kontakt:

det borde räcka så:;)
------------------------
Serial Sniffer

Bowmore

Inlägg av Bowmore »

virus91 skrev:Nu har jag installerat om Ubuntu, kommer nu till inloggnings skärmen, men när jag ska logga in så hacar den upp sig där, när jag har tryckt på CTRL+ALT+F5 och loggar in så kommer denna texten upp i det textbaserade läget

-bash dev/null: Åtkomst nekas

Vad beror det på
Det är en udev bugg som dyker upp ibland. Finns beskrivet i denna bugg.

Det du behöver göra är det som står längst ner i den, nämligen
Workaround for Jaunty:
add the line:
chmod 666 /dev/null
to /etc/rc.local before the exit 0 line.
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

Bowmore skrev: Det är en udev bugg som dyker upp ibland. Finns beskrivet i denna bugg.

Det du behöver göra är det som står längst ner i den, nämligen
Workaround for Jaunty:
add the line:
chmod 666 /dev/null
to /etc/rc.local before the exit 0 line.
Hur ska jag göra för att skriva in detta i denna filen, välja root i recovery mode och skriva "nano /etc/rc.local" och sen i filen skriva "chmod 666 /dev/null" ?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

virus91 skrev:Hur ska jag göra för att skriva in detta i denna filen, välja root i recovery mode och skriva "nano /etc/rc.local" och sen i filen skriva "chmod 666 /dev/null" ?
Låter bra :)
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

Bowmore skrev:
virus91 skrev:Hur ska jag göra för att skriva in detta i denna filen, välja root i recovery mode och skriva "nano /etc/rc.local" och sen i filen skriva "chmod 666 /dev/null" ?
Låter bra :)
Okej, ska testa det nu da
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

hmm, jag testade det du skrev Bowmore, nu funkar det att logga in och styra musen, men nu så har jag bara en vit bild i stället. Så nu ska man bara få ordning på det sen så funkar det igen för hoppningsvis
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hmm, det tyder på ett grafikdrivarproblem med de visuella effekterna.

Prova att slå av dem med kommandot

Kod: Markera allt

metacity --replace
Tror inte det funkar i tty med ctrl+alt+F1/F7 utan testa att lägga in kommandot i filen
/home/virus91/.profile genom att trycka ctrl+alt+F1, logga in och editera med nano.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"