Växla användare

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Palle65
Kontakt:

Växla användare

Inlägg av Palle65 »

Jag kör Ubuntu 9.04 på en Dell Studio 17. Jag har två problem som jag skulle vara tacksam om någon hade lösningen på.

1. Jag kan inte växla användare, när jag gör det så låser datorn sig och jag får en svart skärm. Tvingas starta om datorn. Jag kan däremot logga ut och
sedan logga in igen som en ny användare, men inte gå direkt till annan användare dvs jag kan inte ha två eller flera användare aktiva på datorn.

2. Viloläge/vänteläge fungerar inte. När jag sätter datorn i viloläge/vänteläge så fungerar allt normalt ända tills jag startar den igen
då låser den sig typ "fryser" och jag måste starta om systemet för att komma in igen.

Hoppas att någon har lösningen på detta för det är väldigt irriterande. Har sett att detta fungerar på andra datorer så det måste ha något med mitt grafikkort eller annan
hårdvara att göra. Jag har ett ATI grafikkort 256 MB ATI ® Mobility Radeon HD 3650.

Tack på förhand!

palle65
Användarvisningsbild
serialsniffer
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Växla användare

Inlägg av serialsniffer »

1. Vad händer om du startar om X? Kommando ctrl + sysrq (printscreen) + k

2. Det är många laptops som har problem med vänte eller vilo läge. själv på min toshiba satellite pro kan jag inte heller använda det:(
------------------------
Serial Sniffer

Linux Ubuntu 9.10 Karmic Koala Gnome.

Jag är fadder. Läs om mighttp://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 60#p323784
Palle65
Kontakt:

Inlägg av Palle65 »

När jag trycker ctrl + sysrq (printscreen) + k händer absolut ingenting. Svart skärm och omöjligt att komma vidare. Problemmen med vänteläge och viloläge har kommit med 9.04 de fungerade utmärkt under 8.10. Därför tycker jag det är lite konstigt att de har börjat konstra nu?
Användarvisningsbild
serialsniffer
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av serialsniffer »

okej, det kommandot borde startat om X för dig så du loggas ut och får loggas in igen. Men tydligen har du problem med det oxå...

Jag börjar fundera på om du har något GNOME problem, eller X, kan någon verifiera detta?:)
------------------------
Serial Sniffer

Linux Ubuntu 9.10 Karmic Koala Gnome.

Jag är fadder. Läs om mighttp://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 60#p323784
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Palle65 skrev:Jag kör Ubuntu 9.04 på en Dell Studio 17. Jag har två problem som jag skulle vara tacksam om någon hade lösningen på.

1. Jag kan inte växla användare, när jag gör det så låser datorn sig och jag får en svart skärm. Tvingas starta om datorn. Jag kan däremot logga ut och
sedan logga in igen som en ny användare, men inte gå direkt till annan användare dvs jag kan inte ha två eller flera användare aktiva på datorn.

2. Viloläge/vänteläge fungerar inte. När jag sätter datorn i viloläge/vänteläge så fungerar allt normalt ända tills jag startar den igen
då låser den sig typ "fryser" och jag måste starta om systemet för att komma in igen.

Hoppas att någon har lösningen på detta för det är väldigt irriterande. Har sett att detta fungerar på andra datorer så det måste ha något med mitt grafikkort eller annan
hårdvara att göra. Jag har ett ATI grafikkort 256 MB ATI ® Mobility Radeon HD 3650.

Tack på förhand!

palle65
min dator fryser ibland när jag växlar användare, och då måste jag starta om datorn...
men det händer bara ibland...
EDIT: kom också med ubuntu 9.04 väldigt störande...
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"