Det skadar inte att pröva...

Det skadar inte att pröva...
Kod: Markera allt
uname -a
jorgen@jorgen-desktop:~$ uname -aHylas skrev:köri terminalenKod: Markera allt
uname -a
Ja.krassegrand skrev: Betyder det att min Kernel är "2.6.28-11"?
Kan det ursprungliga problemet vara att jag uppgraderade i steg från 8.04 till 8.10 till 9.04?Rune.K skrev:Ta en titt i tråden > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=204&t=40535
Mitt kort listas som Creative Labs CA0106 Soundblaster.
Det heter "Creative Blaster Audigy SE" när man läser på kartongen.
Och det har jag fått igång med hjälp av alsamixer och att jag installerat alsa-oss i Arch och Debian Sid KDE
Mitt ljudkort fungerar "out of the box" när jag gjort en nyinstallation av Ubuntu 9.04 (Gnome) , alldeles nyss...
@ krassegrand
Mitt förslag att du gör en helt ren och ny installation av Ubuntu 9.04
Jag hade liknande problem med att ljudet försvann när jag uppgraderade från Debin Lenny till Debian Sid.
Edit: Jag har lagt till lite mer info här ovanför...
sudo cp /etc/apt/sources.list ./
sudo dpkg --get-selections > ./MinaPaket.list
Om jag gör så innan ominstallationen, hittar Ubuntu det själv vid installationen eller (vilket jag skulle föredra) ska jag välja att återställa inställningarna sedan?bbauto skrev:Om du ska installera om så spara isåfall förrådslistan:samt installerade paket:Kod: Markera allt
sudo cp /etc/apt/sources.list ./
sudo dpkg --get-selections > ./MinaPaket.list
Jag har en hårddisk för Windows och en för Ubuntu men om jag öppnar platser finns därvulfgar skrev:Om du har /home på en egen partition och om du är noga med att inte formattera den vid en omistallation så har du kvar alla inställningar, profiler osv dom tidigare. Det enda extra du behöver göra efter en sådan nyinstallation är att installera alla program som du hade och som inte följer med under själva installationen.
krassegrand skrev:Jag har en hårddisk för Windows och en för Ubuntu men om jag öppnar platser finns därvulfgar skrev:Om du har /home på en egen partition och om du är noga med att inte formattera den vid en omistallation så har du kvar alla inställningar, profiler osv dom tidigare. Det enda extra du behöver göra efter en sådan nyinstallation är att installera alla program som du hade och som inte följer med under själva installationen.
Hemmamapp
Skrivbord
Dokument
Musik Bilder
Video
Dator
163,9 GB-media
Dikettenhet
Nätverk
Ansut till server
Sök efter filer
Senaste dokument
I Dator finns
jorgen
Skrivbord
Filsystem
Nätverk
163,9 GB media
osv
Är jorgen det som kallas min "/home" Jag förstår nu att det inte är så
Japp. Var bara noga med vilka partitioner du formatterar så att du inte av misstag raderar det du vill spara (jag har givetvis råkat göra det misstaget en gång). Det är inte helt fel att dessutom lägga det viktigaste på en extern disk eller CD/DVD för säkerhets skull, tex mappen .evolution. Punkten framför mappnamnet innebär att den är dold, så du måste aktivera visning av dolda filer för att se den.krassegrand skrev:
Om jag gör en ny partition och kopierar in /home dit, kan jag hämta alla inställningar och mejl från Evolution därifrån efter ominstallationen om jag vill det?