Tagit bort Administrator [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Forsmarker

Tagit bort Administrator [LÖST]

Inlägg av Forsmarker »

Hejsan jag har stött på ett problem nu när jag satte mig ner för att lära mig allt, eller iafl det mesta om Ubuntu. Jag gjorde massa användare fram och tillbaka. Upptäkte sen att man kunde skriva "gksudo nautilus" för att ändra rättigheter och kunna ta bort alla man hade på datorn tydligen.

Men nu till problemet; Jag tror jag har tagit bort Administrator mappen i /home. Och efter jag gjorde det så har jag inte kunnat logga in på Administrator för att hemkatalogen inte finns längre. De ända användarna jag kan logga in på är de jag skapade, "hans" & "greta". De har ju inte rättigheter för att skapa ny Admin.

Så jag undrar hur jag kan få tillbaka Administrator katalogen så att jag återigen kan logga in!

// Forsmarker
Bowmore

Re: Tagit bort Administrator

Inlägg av Bowmore »

Välkommen ;)

Det enklaste är att du ger t.ex "hans" admin-rättigheter. Sen kan du skapa din nya admin-användare och sen ta bort admin-rättigheten för "hans" igen. Admin-rättigheterna ligger in under /home.

Men innan bör du kolla upp om användares Administrator hemkatalog fortfarande finns, dvs /home/Administrator. Det kan du göra från nån av de andra användarna du har skapat. Möjligen kanske det bara är ett problem med rättigheter.

Om du nu vill skapa en ny admin-användare så behöver du först ge "hans" admin-rättigheter.
Det gör du enklast genom att starta upp i recovery mode och där ge kommandot

Kod: Markera allt

nano /etc/group
Sök sen upp gruppen admin i listan och lägg till "hans".

Står där
admin:x:117:Administrator
så lägger du till "hans" så att raden då ser ut så här
admin:x:117:Administrator,hans
Sen startar du om och fixar ny administratör via "hans".
Forsmarker

Re: Tagit bort Administrator

Inlägg av Forsmarker »

Gjorde allt du skrev och nu har jag tillbaka mitt administrator konto som admin och inte hans. :)

Tack så jätte mycket för hjälpen och det snabba svaret! Återkommer om det kommer upp något till fel, eller om jag gör något misstag hehe. ;D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"