Script som flyttar katalog/er till en annan katalog? [LÖST]
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Script som flyttar katalog/er till en annan katalog? [LÖST]
Hej,
Jag skulle vilja ha hjälp med ett skript som söker i kataloger och i fall det finns en katalog där ska den flyttas till en givet ställe som är angivet i skriptet.
Exempel:
/media/MP3/1974/kan finnas kataloger här, det ska skriptet konrollera, finns det, ska dom flyttas till ex: /media/DATA/Arkiveras
/media/MP3/2007/kan finnas kataloger här, det ska skriptet konrollera, finns det, ska dom flyttas till ex: /media/DATA/Arkiveras
/media/MP3/2008/kan finnas kataloger här, det ska skriptet konrollera, finns det, ska dom flyttas till ex: /media/DATA/Arkiveras
När flytten är gjord ska den "gamla" katalogen tas bort.
Jag skulle vilja ha hjälp med ett skript som söker i kataloger och i fall det finns en katalog där ska den flyttas till en givet ställe som är angivet i skriptet.
Exempel:
/media/MP3/1974/kan finnas kataloger här, det ska skriptet konrollera, finns det, ska dom flyttas till ex: /media/DATA/Arkiveras
/media/MP3/2007/kan finnas kataloger här, det ska skriptet konrollera, finns det, ska dom flyttas till ex: /media/DATA/Arkiveras
/media/MP3/2008/kan finnas kataloger här, det ska skriptet konrollera, finns det, ska dom flyttas till ex: /media/DATA/Arkiveras
När flytten är gjord ska den "gamla" katalogen tas bort.
Senast redigerad av 1 TobbeT, redigerad totalt 7 gånger.
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
- Konservburk
Re: Script som flyttar katalog/er till en annan katalog?
Det här är ett typiskt jobb för find. Vad menar du med den "gamla" katalogen?
Kod: Markera allt
find /media/MP3/* -mindepth 1 -maxdepth 1 -type d -exec mv -t /media/DATA/Arkiveras/ {} +
- TobbeT
Katalogen där flytten sker ifrån. 1974, 2007, 2008 eller vad den nu kan heta ska tas bort efter att flytten är genomförd.Konservburk skrev:Det här är ett typiskt jobb för find. Vad menar du med den "gamla" katalogen?
find /media/MP3/* -mindepth 1 -maxdepth 1 -type d -exec mv -t /media/DATA/Arkiveras/ {} +
//Tobbe
- Konservburk
OK, då vi bygger vidare på den första varianten:TobbeT skrev:Katalogen där flytten sker ifrån. 1974, 2007, 2008 eller vad den nu kan heta ska tas bort efter att flytten är genomförd.
#!/bin/sh
find /media/MP3/* -mindepth 1 -maxdepth 1 -type d \
-exec mv -t /media/DATA/Arkiveras/ {} + \
-printf %H\\0 | sort -zu | xargs -r0 rmdir --ignore-fail-on-non-empty
- TobbeT
Hej,
Händer ingenting när jag kör skriptet. Det bör väl räcka om jag står här ---> /media/DATA eller måste jag stå i /media DATA/MP3 katalogen? Jag har gjort skriptet körbart.
//Tobbe
Händer ingenting när jag kör skriptet. Det bör väl räcka om jag står här ---> /media/DATA eller måste jag stå i /media DATA/MP3 katalogen? Jag har gjort skriptet körbart.
//Tobbe
- Konservburk
Det är /media/MP3/* som talar om vilka kataloger den kommer att leta i. Ändra till rätt sökväg.
/media/DATA/Arkiveras/ är dit sakerna ska flyttas... den katalogen måste existera innan du kör skriptet.
/media/DATA/Arkiveras/ är dit sakerna ska flyttas... den katalogen måste existera innan du kör skriptet.
- TobbeT
Hehe, man är lite blind ibland. Funkar ju klockrent som vanligt när man får hjälp av dig. Tusen tack.Konservburk skrev:Det är /media/MP3/* som talar om vilka kataloger den kommer att leta i. Ändra till rätt sökväg.
//Tobbe