felmeddelande under uppdatering
felmeddelande under uppdatering
Hejsan när jag ska uppdatera så får jag detta felmeddelande:
Kunde inte initiera paketinformationen
Ett problem utan lösning inträffade vid initiering av paketinformationen.
Rapportera det här felet mot paketet "update-manager" och inkludera följande felmeddelande:
'E:Encountered a section with no Package: header, E:Problem with MergeList /var/lib/apt/lists/security.ubuntu.com_ubuntu_dists_jaunty-security_main_binary-i386_Packages, E:Paketlistan eller statusfilen kunde inte tolkas eller öppnas.'
vad e detta för felmeddelande och hur kommer jag runt den?
Kunde inte initiera paketinformationen
Ett problem utan lösning inträffade vid initiering av paketinformationen.
Rapportera det här felet mot paketet "update-manager" och inkludera följande felmeddelande:
'E:Encountered a section with no Package: header, E:Problem with MergeList /var/lib/apt/lists/security.ubuntu.com_ubuntu_dists_jaunty-security_main_binary-i386_Packages, E:Paketlistan eller statusfilen kunde inte tolkas eller öppnas.'
vad e detta för felmeddelande och hur kommer jag runt den?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: felmeddelande under uppdatering
Testa med sudo apt-get update för att uppdatera listan (eller klicka på "läs om" i Synaptic).
sudo apt-get update har jag testat funkar inte hellerLars skrev:Testa med sudo apt-get update för att uppdatera listan (eller klicka på "läs om" i Synaptic).
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
För min del verkar det som om ett av de paket som lagts in i uppdateringen inte är rätt.
Felet ligger centralt, så att säga. (Ett sådant fel har hänt tidigare, så det är inget nytt i sig).
om det kommer ut någon info.
För drygt ett år sedan, hade man ett liknande problem och det fixades centralt, med tiden.
Gissningsvis är det något liknande i detta fall. https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/194436
Håll ögonen på din tråd här, förhoppningsvis kommer det in ett inlägg, från någon som har
pejl på det allra senaste.
Tukken
Jag googlar febrilt. . . .
( 66.400 träffar på sökbegreppet "ubuntu Encountered a section with no Package: header "
Förutom förslaget från Lars, testa även
En tråd om liknande problem, finns på forumet. Obs! Försiktighet. Inte samma fel.
Mest till för att ge dig lite hum om problem mer generellt. Läs och begrunda. Gör inget. Avvakta fler svar i den här tråden.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=37905
Jag håller tummarna och följer med intresse, hur det utvecklar sig.
Felet ligger centralt, så att säga. (Ett sådant fel har hänt tidigare, så det är inget nytt i sig).
Jag skulle nog avvakta och seEncountered a section with no Package: header
om det kommer ut någon info.
För drygt ett år sedan, hade man ett liknande problem och det fixades centralt, med tiden.
Gissningsvis är det något liknande i detta fall. https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/194436
Håll ögonen på din tråd här, förhoppningsvis kommer det in ett inlägg, från någon som har
pejl på det allra senaste.
Tukken
Jag googlar febrilt. . . .

Förutom förslaget från Lars, testa även
Kod: Markera allt
sudo apt-get install -f
Mest till för att ge dig lite hum om problem mer generellt. Läs och begrunda. Gör inget. Avvakta fler svar i den här tråden.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=37905
Jag håller tummarna och följer med intresse, hur det utvecklar sig.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
sudo apt-get install -f funkade inte heller.
Det har inget med säkerheten att göra på datorn? Problem with MergeList /var/lib/apt/lists/security.ubuntu.com_ubuntu...?
Det har inget med säkerheten att göra på datorn? Problem with MergeList /var/lib/apt/lists/security.ubuntu.com_ubuntu...?
-
Prova detta:
Det återskapar den aktuella filen och borde lösa problemet. För övrigt borde du använda de svenska speglarna istället.
Kod: Markera allt
sudo mv /var/lib/apt/lists/security.ubuntu.com_ubuntu_dists_jaunty-security_main_binary-i386_Packages /tmp
sudo apt-get update
så stod det i terminalen:Lars skrev:Prova detta:Det återskapar den aktuella filen och borde lösa problemet. För övrigt borde du använda de svenska speglarna istället.Kod: Markera allt
sudo mv /var/lib/apt/lists/security.ubuntu.com_ubuntu_dists_jaunty-security_main_binary-i386_Packages /tmp sudo apt-get update
E: Encountered a section with no Package: header
E: Problem with MergeList /var/lib/apt/lists/ppa.launchpad.net_bisigi_ppa_ubuntu_dists_jaunty_main_binary-i386_Packages
E: Paketlistan eller statusfilen kunde inte tolkas eller öppnas.
-
Prova att flytta på alla de där filerna då ...
felet finns fortfarande kvar vet ingen vad för fel det är 

Prova att ändra i programvarukällor från hudvudserver till server för sverige (eller tvärt om om du har den svensks servern).
Det fungerade för mig.
Det fungerade för mig.
- bbauto
Precis, men kör "sudo apt-get clean" först...mtm skrev:Prova att ändra i programvarukällor från hudvudserver till server för sverige (eller tvärt om om du har den svensks servern).
Det fungerade för mig.

mtm skrev:Prova att ändra i programvarukällor från hudvudserver till server för sverige (eller tvärt om om du har den svensks servern).
Det fungerade för mig.
ok jag ändra men det funkade ej
Senast redigerad av 1 Burken, redigerad totalt 6 gånger.
-
Du kan byta server via sysetm->administration->programvarukällor.
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
tyvärr, den laddar ner nya filer, men det löser inte problemet, vilket ger intrycket att felet ligger centralt.Lars skrev:Prova detta:Det återskapar den aktuella filen och borde lösa problemet. För övrigt borde du använda de svenska speglarna istället.Kod: Markera allt
sudo mv /var/lib/apt/lists/security.ubuntu.com_ubuntu_dists_jaunty-security_main_binary-i386_Packages /tmp sudo apt-get update
char a[]="\n .CJacehknorstu";int putchar(int);int main(void){unsigned longb[]={0x67dffdff,0x9aa9aa6a,0xa77ffda9,0x7da6aa6a,0xa67f6aaa,0xaa9aa9f6,0x11f6},*p=b,i=24;for(; p+=!*p; *p/=4)switch(0[p]&3)case 0:{return 0;for(p--;i--;i--)case+2:{i++;if(i)break;else default:continue;if(0)case 1:putchar(a[i&15]);break;}}}