Problem med Nexus Personals BankID på 64-bitars system[LÖST]

Hjälp med installation och användning av program
Användarvisningsbild
brattham
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Problem med Nexus Personals BankID på 64-bitars system[LÖST]

Inlägg av brattham »

Det finns en fin guide för den som vill installera Nexus Personals BankID på sitt 64-bitars system på http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal. Det är ju mycket tacksamt, och guiden hjälper mig verkligen att komma mycket nära mitt mål, men nära skjuter ingen hare (tur för den). Att Nexus Personals BankID funkar för 32-bitars system tror jag att alla har förstått som har läst runt lite här i forumet.

Efter att ha gått igenom hela proceduren (för att få det att funka för ett 64-bitars system) har jag kommit så lång att Java och Nexus Personal verifieras med OK! på https://install.bankid.com/. Problemet kommer när jag skall ladda ner mitt bank-id från Swedbank.

Då man följer instruktionerna för nerladdning av BankID (dvs e-legitimationen) hos Swedbank, kommer en punkt där lösenordet ska fyllas i. Efter detta är gjort ska det bara vara all klicka OK för att bekräfta att man är rätt person och ens BankID (e-legitimation) skall då laddas ner och lägga sig i Nexus Personal.

Efter att ha tryckt OK laddas också BankID ner till Nexus Personal där man kan se den nerladdade e-legitimationen. Det är bara (?) det att det inte finns något datum (dvs giltlighetstid) där det bör finnas. Istället står det:

<Certifikat saknas>.

E-legitimationen funkar naturligtvis inte.... Är detta bara för att man kör 64-bitars (Ubuntu 9.04)? :'(

Finns det någon väg runt detta problemet? (På Swebanks Internetsupport så vet de så klart ingenting - vad var annars väntat? ["Ledsen, men jag hittar inte faxutskriften över vilken Buntuversion som det skulle funka för..."] ^-^

Hur ska jag gå vidare? Jag VILL att det ska funka!

/Mvh Per
Senast redigerad av 2 brattham, redigerad totalt 27 gång.
Användarvisningsbild
ThinLizzy

Re: Problem med Nexus Personals BankID på 64-bitars system

Inlägg av ThinLizzy »

enl. mina erfarenheter så är det just nedladdningen av ett nytt e-leg som kräver 8.04, och det har jag för mig gick bra att göra med en live-cd-usb.
när du hämtat ett nytt e-leg, exportera det till en usb-pinne, och importera det sedan till din nuvarande installation.
kock_jävel
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Problem med Nexus Personals BankID på 64-bitars system

Inlägg av kock_jävel »

Följ wikin, funkar utmärkt för mig.
Ubuntu 9.04 64bit
Användarvisningsbild
brattham

[LÖST] Problem med Nexus Personals BankID på 64-bitars syste

Inlägg av brattham »

Jag har nu fått det att fungera! Tja, det var ett tag sen, men i alle fall..

Tydligen går det att få det att fungera om man har tålamod (eller rätt information). Det funkade alltså inte att ladda ner ett giltigt certifikat till Nexus Personal från Swedbank på en 64-bitarsversion, även om man följt Wikin som omnämnts ovan. Nexus Personal är alltså Linuxvarianten av Bank_ID.

Jag var tvungen att ladda ner en 32-bitars version av Ubuntu (valde 8.10), installera Suns flashpluggin, och tillsist ladda ner Nexus Personal på denna. Sedan var det bara att logga in på Swedbank och ladda ner sitt cerifikat till sitt Bank_ID.

För att sedan kunna använda min e-legitimation på mitt 64-bitars system exporterade jag certifikatet i Nexus Personal till ett USB-minne och importerade det sedan till mitt 64-bitars program. Detta fungerade utmärkt, även om det känns onödigt krångligt att göra på detta vis.

Kommandona för export och import av certifikatet görs via terminalen. Matnyttig information om detta kan införsupas på http://www.seniorerna.net/Anvisn.NexusP ... _Linux.pdf under "Kopiera ditt BankID till en annan dator"

[ Edit: Som en liten service citerar jag här några väl valda rader från det ovan angivna dokumentet:

">> persadm export
Available tokens:
0: (091114 14.07) Knut Knutsson – BankID pa Fil
1: (091114 11.34) Linus Linusson – BankID pa Fil
Choose token:
Skriv in önskat nummer ur listan, t.ex. 1
Enter pin:
Skriv in lösenordet som hör till detta BankID.
Enter removable media export directory (must exist):
Skriv in sökvägen till ditt USB-minne. Detta hittar du i Ubuntus filbläddrare, som öppnas när du ansluter
USB-minnet, t.ex: /media/Linus_USB_minne
Successfully exported token.
Nu kan du se en fil med samma namn som det exporterade BankIDt på ditt USB-minne.
>> persadm import
Enter path to token to import:
Ange sökväg och filnamn till ditt exporterade BankID, t.ex:
/media/Linus_USB_minne/(091114 11.34) Linus Linusson – BankID pa Fil.nge
Enter pin:
Skriv in lösenordet som hör till detta BankID.
Successfully imported token.
Nu kan du även se det importerade BankIDt i Nexus Personals huvudfönster.
Observera att det inte fungerar att använda ett BankID i en Linux-dator om man har exporterat det från en
Windows-dator.
Däremot går det bra att åt andra hållet, från Linux till Windows.
Det går även bra att exportera och importera BankID mellan Mac och Linux åt båda hållen."]

/Mvh Per
Senast redigerad av 1 brattham, redigerad totalt 22 gånger.
teitur
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: [Löst]Problem med Nexus Personals BankID på 64-bitars system

Inlägg av teitur »

Hej,

Jag har exakt samma problem som beskrevs ovan: lyckas ladda ner bank-id (från skandiabanken i mitt fall) men i nexus står det <certifikat saknas> under Giltigt till kolumnen.

Har någon än bättre lösning än att installera en gammal ubuntuversion? Får ni andra det att funka, jag fattar inte riktigt vad jag gör för fel i sådana fall. Har provat att ta bort alla bankid, installera om nexus och installera om java.

Hälsning,
Teitur
Skriv svar

Återgå till "Program"