Kan man övervaka trafiken i en router?
Kan man övervaka trafiken i en router?
Vill gärna kunna se vad som passerar genom routern. Ungefär som PyKeylogger, fast även för annan dator som surfar trådlöst via den trådlösa routern. Har nu bredbandsbolagets adsl och en La Fonera wifi router. Finns det mjukvara för det, eller behövs det speciella routrar?
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Kan man övervaka trafiken i en router?
Jag är ute på rätt tunn is här för jag vet inte mycket om området i fråga. Men du kan ju alltid utforska DD-WRT, det ska ha rätt stora övervakningsmöjligheter sägs det.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Lite mer avancerade routrar använder SNMP för det ändamålet. Kolla om din router stödjer det.
Den där PyKeylogger är lite rolig, då den förutom att logga alla tangentborstryck även tar en liten bild på det som användaren klickar på. Så vill jag ha det :-) Synd bara att den bara fungerar på en dator.
- virus91
Är det inte olagligt enligt Sveriges lag att se med bilder vad någon annan trycker på/gör (på någon annans dator), men man får se vad de trycker på textbaserat, men inte vad de kollar på med bilder? Eller har jag fel i det, har för mig jag läste om det någon stanswee skrev:Den där PyKeylogger är lite rolig, då den förutom att logga alla tangentborstryck även tar en liten bild på det som användaren klickar på. Så vill jag ha det :-) Synd bara att den bara fungerar på en dator.
-
Jag missuppfattade nog frågan lite grand. SNMP kan användas för att övervaka mängden trafik som flyter genom routern, men inte för att avlyssna trafiken.Lars skrev:Lite mer avancerade routrar använder SNMP för det ändamålet. Kolla om din router stödjer det.
Ja, avlyssna är nog ett bättre ord än övervaka..
Vet inte om det är olagligt. Men det är trafiken i min router jag vill avlyssna.
Man har ju hört om program som arbetsgivare använder sig av för att se vad anställda surfar på för fulsidor på arbetstid. Det borde ju vara något sånt program som jag är ute efter.
Vet inte om det är olagligt. Men det är trafiken i min router jag vill avlyssna.
Man har ju hört om program som arbetsgivare använder sig av för att se vad anställda surfar på för fulsidor på arbetstid. Det borde ju vara något sånt program som jag är ute efter.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Fy tusan, jag skulle inte vilja bo ihop med dig du FRAwee! 

heh. Är det en komplimang, eller? FRAwee, det låter som en superhjälte, ju.