Jag har ett problem vid uppstarten av Ubuntu. Oavsett version. Jag tror att det är relaterat till något program som jag tidigare har installerat.
Söker tips på lämplig loggfil för att kunna filtrera fram källan till problemet.
Felet yttrar sig så här: vid uppstart efter /boot/grub/menu skall Ubuntu startas upp. Imagen med den liggande stapeln startar. Går fram och tillbaks några gånger, sedan kommer den mer fasta stapeln igång. Den vandrar framåt, men när den har kommit till strax i höjd med mitten av det tänkta arbetet, stannar den upp i en och en halv minut, varefter den fullföljer uppstarten.
Jag har problemet med endast en av datorerna, en laptop.
På den, har jag ingen indikering av om processorn arbetar eller inte och jag kan heller inte lyssna mig till om den arbetar.
Jag har sparat tidigare installationer av program på en fil. Unikt för varje enskild dator.
Problemet har funnits tidigare. Efter en ominstallation finns inte problemet. Det verkar komma först efter det att jag kört filen med de sparade programmen.
Då börjar det igen. Därför misstänker jag att det finns något som ställer till det, i den programsamlingen. Jag har försökt rensa i listan över program som skall startas när Ubuntu startas. Utan postivt resultat.
Jag har försökt leta i /var/log/ efter en lämplig fellogg, men det har inte lyckats för mig, att finna något som kan vara till hjälp.
Tacksam för råd och tips.
Tukken
Problem vid uppstart av Ubuntu.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Problem vid uppstart av Ubuntu.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Re: Problem vid uppstart av Ubuntu.
Jag försökte hitta en lösning. Men har du under System > Administration en Logfilsvisare ?
LJ
LJ
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Kom på en sak. Kan du gå in i Synaptic och avinstallera usplash?
Då starta datorn som vanligt, men du ser under uppstarten på vilket ställe den stannar...( i textformat)
LJ
Då starta datorn som vanligt, men du ser under uppstarten på vilket ställe den stannar...( i textformat)
LJ
- Osprey
- Kontakt:
Det finns någon sådan funktion någonstans som hette typ "even grub" eller något sådant, men eftersom den enbart är en grafisk representation och i sig tar kraft, så skrotade jag den....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
-
/var/log/dmesg är en logg från senaste booten. (Jag trodde kommandot dmesg var samma sak, men tydligen inte på min dator.) Den är tids-stämplad med sekunder så man kan se vad som tog tid.Broder Tuck skrev: Jag har försökt leta i /var/log/ efter en lämplig fellogg, men det har inte lyckats för mig, att finna något som kan vara till hjälp.
- Broder Tuck

Tack för era svar. Jag skall ta dem i beaktande så snart tillfälle erbjuds.
Det pinsamma är, att nu har jag helt sabbat just den datorn. Det skulle kanske ha haft sin egen tråd.
Men ni som har tipsat mig här, förtjänar ett svar på varför jag inte testar era tips och återkommer.
På den datorn har jag försökt att installera virtualbox nu, i ett par dagar. Vi har ju två alternativ i
Synaptic. Jag började med alternativet virtualbox-use. Fick upp den under program. Klickade, men
inget hände.
Avinstallerade den och testade den andra. Samma sak där.
Åter till virt.-oce. Denna gång, i förmiddags innan jag drog till jobbet, kompletterade jag med
kärnan linux-virtual, eller nå't liknande.
Totalkrasch!
Nu bara stannar den vid begynnande uppstart. Kommer inte ens fram till grubmenyn.
Så, jag kan ännu inte testa någonting. Skall nu ge mig ut och söka på forumet efter något som
behandlar config av x, eller något liknande. Kanske jag startar en egen tråd i morgon eller till
helgen ang detta. För att andra skall finna problemet lättare, i den händelse de själva hamnar
i samma situation.
Men har ni ett svar att avge redan före det och här, så tar jag tacksamt emot svaret ändå.
Hälsningar
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Broder Tuck

Nyinstallation, fortfarande samma problem.
Jag hittade inget enligt L J:s fråga, om System Administration. Men har plockat bort ytterligare en del
av mina program samt rensat i listan bland program att köras vid uppstart.
Filen dmesg gav mig massor av info. Jag har kopierat ner den till ett textdokument och lagt på mitt
skrivbord. Skall försöka tränga djupare in i materielet senare. Mycket och bra info i loggen. Inget,
dock, som gav mig ett ögonblickligt "napp". Jag skall titta mer på detta.
Tack, allesamman, för råd och dåd.

Tukken.