Netbook-fråga
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Netbook-fråga
Hej!
Jag har planer på att köpa en netbook nu under sommaren.
Mina önskemål är att det ska vara möjligt att uppgradera ramminnet till 2 GB.
Ska ha en ganska stor hårddisk, så då är väl inte SSD-varianterna aktuella?
Batteritiden ska vara bra dvs lång. Hur påverkas batteritiden och datorlivsländen
av att istället ha en SSD? Blir det mycket bättre batteritid, så då är det ett bättre
alternativ för mig.
Och allt ska helst fungera smärtfritt med någon *buntu-dist.
Vad har ni för tips? Vad rekommenderar ni?
Eller är det så att jag kanske borde vänta några månader för "nästa generation netbooks".
När kommer dessa och vilken skillnad är det på dem? Bättre batteritid?
/Markus
Batteritiden ska vara bra dvs lång. Hur påverkas batteritiden och datorlivsländen
av att istället ha en SSD? Blir det mycket bättre batteritid, så då är det ett bättre
alternativ för mig.
Eller är det så att jag kanske borde vänta några månader för "nästa generation netbooks".
/Markus
Senast redigerad av 1 markus.lar, redigerad totalt 25 gånger.
Re: Netbook-fråga
Hej!
Jag kan inte så mycket om netbooks, men jag vet att att det skiljer sig väldigt mellan modellerna då det handlar om batteritid. En netbook med dålig batteritid håller en tredjedel av batteritiden som en netbook med bra batteritid. Om det skiljer väldigt mycket i pris och batteritid mellan de netbooks du sedan funderar på så kan du kolla vad ett extrabatterikostar för den billigare modellen. Då kanske du kan få två batterier, med sämre kapacitet, till samma pris som du får ett batteri med bättre kapacitet.
Sedan så fungerar väl Linux generellt väldigt bra med netbooks. Men kolla självklart upp de modeller som du sedan funderar på extra noga.
Lycka till!
Jag kan inte så mycket om netbooks, men jag vet att att det skiljer sig väldigt mellan modellerna då det handlar om batteritid. En netbook med dålig batteritid håller en tredjedel av batteritiden som en netbook med bra batteritid. Om det skiljer väldigt mycket i pris och batteritid mellan de netbooks du sedan funderar på så kan du kolla vad ett extrabatterikostar för den billigare modellen. Då kanske du kan få två batterier, med sämre kapacitet, till samma pris som du får ett batteri med bättre kapacitet.
Sedan så fungerar väl Linux generellt väldigt bra med netbooks. Men kolla självklart upp de modeller som du sedan funderar på extra noga.
Lycka till!
En annan sak att fundera på är tangentbordet. De är lite mindre än på vanliga datorer, förstås, men skiljer sig rejält mellan modeller/tillverkare. Jag testade en Eee för ett tag sen och tangentbordet passade inte alls mig (fingrarna hamnade fel hela tiden), köpte i stället en Acer Aspire one med lite större knappar.
Men om du huvudsakligen ska ha den för att se på film etc, då kanske det här inte är lika viktigt.
Men om du huvudsakligen ska ha den för att se på film etc, då kanske det här inte är lika viktigt.
Om du med nästa generation netbooks menar Ionplatformen, som t.ex finns i den här --> http://www.sweclockers.com/nyhet/9407-l ... vidia_ion/, kanske du bör fundera på om du har behov av den högre processor+grafikprestandan; för priset lär bli ganska högt (omkring 6.000 kr skulle jag tro).
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Har ingen själv men kännt på några... Acer Aspire One tycker jag verkar vara ett bra val, om du nu inte ska vänta in ARM baserade netbooks. ASUS har ju tyvärr blivit köpta av MS? och aviserar endast XP framövermarkus.lar skrev:Hej!
alternativ för mig.
/Markus

Dells nya är nog helt Ok också...

-
Planen är att netbooken skall användas "on-the-go". På dagarna som hjälp under studierna, men även för företagsarbete, med fakturering, bokföring och annat. Blir nog inte så mycket film.
Är nog inte ute efter den allra minsta, utan snarare 10 tum, ev t o m 12 tum. SÅ tangentborden borde då inte bli så hemskt mycket mindre än "vanligt".
Vad tror ni om SSD kontra vanlig hårddisk? Vad är fördelarna respektive nackdelarna. Hur är det med antalet skrivningar på en SSD? Vad ger den för ökad batteritid (om någon) i jämförelse med vanlig hårddisk?
Hm, 6000 och i slutet av sommaren. Nja, behoven är nog kanske inte så stora. Fast frågan är, det är inte så mycket högre pris än den stora mängd netbooks som kostar runt 4500. Svåra val, men där batteritid ska ha en stor inverkan, och såklart en nätt form och vikt.
Vilken är dells "nya"? Är det den där mini 9?
Är nog inte ute efter den allra minsta, utan snarare 10 tum, ev t o m 12 tum. SÅ tangentborden borde då inte bli så hemskt mycket mindre än "vanligt".
Vad tror ni om SSD kontra vanlig hårddisk? Vad är fördelarna respektive nackdelarna. Hur är det med antalet skrivningar på en SSD? Vad ger den för ökad batteritid (om någon) i jämförelse med vanlig hårddisk?
Hm, 6000 och i slutet av sommaren. Nja, behoven är nog kanske inte så stora. Fast frågan är, det är inte så mycket högre pris än den stora mängd netbooks som kostar runt 4500. Svåra val, men där batteritid ska ha en stor inverkan, och såklart en nätt form och vikt.
- bbauto
Aser Aspire One finns i 10" och 11,6" från 300$. Normalt trimmar du ubuntu att inte swappa så mycket till SSDn vilket gör att antal läs/skriv inte spelar någon större roll, annars är ju SSDn otroligt stryktålig rent "mekaniskt" Nackdelen är ju framför allt storleken (i GB) Du får inte plats med filmarkiv och annat... Ja Dell mini 9markus.lar skrev:Planen är att netbooken skall användas "on-the-go". På dagarna som hjälp under studierna, men även för företagsarbete, med fakturering, bokföring och annat. Blir nog inte så mycket film.
Jag gillar SSD. Dom drar mindre ström, och tål stötar bättre än roterande hårddiskar, och är därför ett bättre val för en bärbar dator. Att antalet skrivningar är begränsat spelar mycket liten roll, för med en vardaglig användning lär det ta ett par decennier att komma upp till den begränsningen. Om man mot all förmodan ändå planerar att använda samma disk under så många år kan man spara på antalet skrivningar genom att använda filsystemet ext2 .Då lär disken hålla i ytterligare några år. 

-
Nu har jag jagat runt en del. Har fastnat för
Samsung NC10 som verkar ha en bra batteritid och i övrigt många nöjda köpare. Ska jag slå till tycker ni? Tyvärr inte SSD, men å andra sidan mer hd-utrymme.
Samsung NC10 som verkar ha en bra batteritid och i övrigt många nöjda köpare. Ska jag slå till tycker ni? Tyvärr inte SSD, men å andra sidan mer hd-utrymme.
- bbauto
Om nu batteritiden håller vad den lovar? se ->markus.lar skrev:Nu har jag jagat runt en del. Har fastnat för
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=393468
-
Jag har varit inne och läst där. Verkade doc som att övriga öpare var nöjda!
Däremot såg jag en ny modell som kommer om nån eller ett par veckor. Samsung N120. Väntar nog någon vecka eller så för att beställa den. I stort sett samma dator, men bättre batteritid och lite nättare. Fast priset går upp till 4995 då. hm, kanske är bättre att slå till på en Asus 1000HE för 4200 nu istället. Om det inte är något mer som skiljer. Lär köpa till mer ramminne dock! Till vilken jag än köper...
Vad tror ni?
Däremot såg jag en ny modell som kommer om nån eller ett par veckor. Samsung N120. Väntar nog någon vecka eller så för att beställa den. I stort sett samma dator, men bättre batteritid och lite nättare. Fast priset går upp till 4995 då. hm, kanske är bättre att slå till på en Asus 1000HE för 4200 nu istället. Om det inte är något mer som skiljer. Lär köpa till mer ramminne dock! Till vilken jag än köper...
Vad tror ni?
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Vad ska du med mer ramminne till?markus.lar skrev:Lär köpa till mer ramminne dock!
-
Jag tänker mig att datorn blir trevligare att arbeta med med mer ramminne. att kunna ha fler program igång samtidigt. Kanske inte är något större problem med denna typ av datorer?
Två förlag nu.
Samsung NC10 1.6 GHz 1.33 kg och ~4300
Asus 1000HE 1.66 GHz 1.45 kg och ~4200
+ ett eventuellt extra ramminne.
Vet ni om något form av case ingår?
Annars om jag går ner knappt en tusing i pris finns ju
Asus 1000H 1.6 GHz 1.45 kg och ~3400
bökigt det här att välja...
Två förlag nu.
Samsung NC10 1.6 GHz 1.33 kg och ~4300
Asus 1000HE 1.66 GHz 1.45 kg och ~4200
+ ett eventuellt extra ramminne.
Vet ni om något form av case ingår?
Annars om jag går ner knappt en tusing i pris finns ju
Asus 1000H 1.6 GHz 1.45 kg och ~3400
bökigt det här att välja...
Måste slå ett slag för Dell mini 9 - dock är den ju EOL'ad nu så man får titta på Dell mini 10v istället. Förvisso lite större men samma maskin. Annars är ju dock mini 9 den ultimata netbooken i nuläget (den tredje och hitintills bästa netbooken i min ägo). Lenovo s10e är också en välfungerande trevlig burk.
Det du ska gå på är:
1. Vikt (man vill inte ha mycket tyngre än 1kg)
2. Att minnet går att utöka (1Gb kanske räcker men det är fan inte roligt)
3. SSD-möjligheter (du kommer vara oförsiktig med din netbook, hårddiskar dör av oförsiktighet)
//C
Det du ska gå på är:
3. SSD-möjligheter (du kommer vara oförsiktig med din netbook, hårddiskar dör av oförsiktighet)
//C
-
Men hur är det med batteritid i dell-en? Blir ganska få timmar va? Hur är det med ett 6-cellsbatteri?Gnuet skrev:Måste slå ett slag för Dell mini 9 - dock är den ju EOL'ad nu så man får titta på Dell mini 10v istället. Förvisso lite större men samma maskin. Annars är ju dock mini 9 den ultimata netbooken i nuläget (den tredje och hitintills bästa netbooken i min ägo). Lenovo s10e är också en välfungerande trevlig burk.
Det du ska gå på är:
//C
BLir det inte en ganska ful "utväxt"?
1 Håller med där. Då är för min del samsung nc10 möjlig!
2 Tror även att det går att öka minne i den.
3 ...
Dellen kör förvisso OS X just nu men runt 3-4 timmar brukar jag få ut på det medföljande 32Wh-batteriet. Rätt najs faktiskt. Alltid WiFi+BT på och rätt så normal arbetsbetalstning.
En svart Samsung NC10 är inget dåligt val, om man klarar av 10" skärm dvs
//C
En svart Samsung NC10 är inget dåligt val, om man klarar av 10" skärm dvs

//C
-
Hittade en annan spännande dator!
HP 2133 Mini-Note PC - VIA C7-M ULV 1.60GHz / 2GB / 120GB / 8.9" TFT / Vista HB
Kostar endast 3000 kronor på webbhallen. Någon som har någon erfarenhet av den? Läste någon rescension om att den skulle kännas gedigen och lite "lyxig". Batteritiden är väl något sämre, men den är en dryg tusing billigare än både Asus 1000HE och Samsung NC10, samt har med 2 GB ram redan från början.
Hur är VIA processorn?
HP 2133 Mini-Note PC - VIA C7-M ULV 1.60GHz / 2GB / 120GB / 8.9" TFT / Vista HB
Kostar endast 3000 kronor på webbhallen. Någon som har någon erfarenhet av den? Läste någon rescension om att den skulle kännas gedigen och lite "lyxig". Batteritiden är väl något sämre, men den är en dryg tusing billigare än både Asus 1000HE och Samsung NC10, samt har med 2 GB ram redan från början.
Hur är VIA processorn?
- bbauto
Eller en 11,6" 8tim batteritid 500GB HD....
http://www.linuxdevices.com/news/NS9538440366.html
http://www.linuxdevices.com/news/NS9538440366.html