home partition i olika linux-varianter

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Beta

home partition i olika linux-varianter

Inlägg av Beta »

Hej,
en idiotfråga kanske, men om jag har ubuntu i datorn och home har en egen partition, och så lägger jag in nåt annat linux i stället för ubuntu (inte anna buntu smak utan eg OpenSuse eller Fedora), kan jag ha kvar home partitionen och bara fortsätta som förrut? Eller kommer de icke-debian linuxversionerna att se det där som nån vanlig ext3 partition som bara ignoreras och de skapar en ny home folder?

mvh,
beta
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: home partition i olika linux-varianter

Inlägg av Konservburk »

Det är inte alls en idiotfråga.

När du installerar den andra linux-disten borde du manuellt kunna välja vilken partiton den nya /home ska ligga på. Om du inte väljer något speciellt så blir den förmodligen en del av nya /-partitionen, dvs ingen separat partition för /home.

Om du däremot väljer den partition där du har din ubuntu-/home och är noga med att kryssa i att det inte ska skapas något nytt filsystem på den, så ska du kunna använda samma /home för både ubuntu och den andra linux-disten. Men om du inte är helt säker på hur den andra linux-distens installation fungerar så vill du såklart ha en ordentlig backup på din ubuntu-/home.

Det ska också gå bra att installera den andra linux-disten utan separat /home-partition, och sedan i efterhand ändra så att den använder samma /home som ubuntu.
David Andersson

Re: home partition i olika linux-varianter

Inlägg av David Andersson »

Ska du installera en annan distro i en ledig partition, eller ska du ta bort ubuntu oöch ersätta den med en annan distro?

Om du har kvar /home och den nya distron använder samma program (för desktop, browsning, epost, etc) så kommer det att se i princip likadant ut. Om du vill att det ska kännas som en helt ny distro kan du behöva flytta undan vissa konfigurationsfiler i din home. Flytta undan dem som har med teman, menyer, paneler, etc att göra och behåll dem som har bokmärken, musikbibliotek, epost, kontakter, etc att göra.
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"