LXDE: Automatiskt kolla efter uppdateringar?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
LXDE: Automatiskt kolla efter uppdateringar?
Jag undrar om det finns någon möjlighet att med LXDE automatiskt få reda på när det finns uppdateringar tillgängliga. Man kan ju då och då gå in i Uppdateringshanteraren och kolla detta men det hade varit bra om det kunde kollas automatiskt som med Gnome och Xfce.
- Xappe
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: LXDE: Automatiskt kolla efter uppdateringar?
Hmm, det borde väl räcka att autostarta update-manager misstänker jag.
vanum est vobis ante lucem surgere
Update Notifier som finns under Sessions har kommandot:

Prova med det.update-notifier --startup-delay=60

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Tack för svaren. Jag får prova när jag kommer hem.
Att autostarta update-manager är nog inte riktigt vad jag vill göra. update-manager är väl samma som Uppdateringshanteraren på svenska, d.v.s. programmet där man måste klicka på en knapp för att kolla efter uppdateringar.
Jag vill mer få en symbol i panelen som visar att det finns uppdateringar tillgängliga.
update-notifier som Hund skrev om kan kanske fungera. Något liknande "Sessioner" hittar jag inte i LXDE men jag kan kanske t.ex. lägga in en .desktop-fil under ~/.config/autostart som startar update-notifier och se om det hjälper.
Att autostarta update-manager är nog inte riktigt vad jag vill göra. update-manager är väl samma som Uppdateringshanteraren på svenska, d.v.s. programmet där man måste klicka på en knapp för att kolla efter uppdateringar.
Jag vill mer få en symbol i panelen som visar att det finns uppdateringar tillgängliga.
update-notifier som Hund skrev om kan kanske fungera. Något liknande "Sessioner" hittar jag inte i LXDE men jag kan kanske t.ex. lägga in en .desktop-fil under ~/.config/autostart som startar update-notifier och se om det hjälper.
LXDE använder Openbox och då är det filen:
du ska lägga till kommandot, glöm inte ett "&" på slutet bara:~/.config/openbox/autostart.sh
update-notifier --startup-delay=60 &
- Xappe
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Du borde kunna visa antalet tillgängliga uppdateringar i conky oxå. Fixa ett script i /etc/cron.hourly/ som uppdaterar paketcachen (apt-get update t.ex. om nu inte update-manager eller liknande kan sköta det). Sen borde du kunna låta conky visa resultatet av:
EDIT: och för autostart openbox brukar man använda ~/.config/openbox/autostart.sh, men jag har för mig att LXDE har en egen fil för detta ändamål...
Kod: Markera allt
aptitude search "~U" | wc -l
vanum est vobis ante lucem surgere
-
Tack. Jag provade precis (fick skapa den filen för den fanns inte). Det fungerade dock inte för mig. Då lade jag istället till följande rad i filen /etc/xdg/lxsession/LXDE/autostart:Hund skrev:LXDE använder Openbox och då är det filen:
du ska lägga till kommandot, glöm inte ett "&" på slutet bara:~/.config/openbox/autostart.sh
update-notifier --startup-delay=60 &
Kod: Markera allt
@update-notifier --startup-delay=60 &

-
Att det inte fungerade med .sh-filen kan ha att göra med att jag glömde att inleda filen med #!/usr/bin/bash kom jag på nu.
-
Jo, det dök upp en ikon i LXDE-panelen när jag precis installerade ett program med apt-get så det verkar fungeraChristian Johansson skrev: Det fungerar... åtminstone på så sätt att update-notifier körs ... men om jag verkligen får någon notifiering om uppdateringar får jag väl se nästa gång det finns uppdateringar tillgängliga.

Xappe skrev:Du borde kunna visa antalet tillgängliga uppdateringar i conky oxå. Fixa ett script i /etc/cron.hourly/ som uppdaterar paketcachen (apt-get update t.ex. om nu inte update-manager eller liknande kan sköta det). Sen borde du kunna låta conky visa resultatet av:
EDIT: och för autostart openbox brukar man använda ~/.config/openbox/autostart.sh, men jag har för mig att LXDE har en egen fil för detta ändamål...Kod: Markera allt
aptitude search "~U" | wc -l
aptitude search "~U" | wc -l | tail