Installerade Ubuntu 9.04 Nordic Remix Edition på en dator med XP och Vista. Fick först lite problem med att installeringen inte gjordes på den partionen jag tänkt mig, men efter radering av av första installeringen och sett till att ta bort den logiska enheten på partionen där jag tänkt mig Ubuntu gick det att installera på rätt ställe.
MEN!
GRUB har inte fungerat som den ska. Jag får vid varje uppstart se till att ha ubuntus installationsskiva i. Utan den hittas inte någon bootmeny, först fick jag Error 22, efter ominstallationen, error 17? Och som det ser ut nu får jag först välja mellan Ubuntu / Vista Loader i GRUB och sen om jag vill köra XP får jag välja det från Vista Loader, finns det möjlighet att "köra ihop" alternativen från GRUB och Vista Loader och ha möjlighet att välja mellan XP/Vista/Ubuntu direkt?
Känns som allra bästa vore om det fanns ett friståeende program som kan läsa och editera mbr-filen från vilket av operativsystemen som helst! Vem vet jag kanske vill pröva att även köra OS X på PC:n senare, hur funkar det då med bootning. Eller om man kan gå tillbaka och använda gammal boot.ini och editera den?
GRUB error 22, 17?
Re: GRUB error 22, 17?
Uppdaterade till GRUB2 via Synaptic och kan inte starta Ubuntu överhuvudtaget!
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Hej du,
innan du gräver ner dig för djupt i allehanda alternativ i ditt sökande, kan kanske detta tips
som jag visar dig på, vara något för dig. Jag hoppas att inte den engelskspråkiga texten skall
vara något hinder för dig.
Jag vill också nämna, att jag googlade på ditt problem och det finns massor av råd och tips
där ute. Men varför inte börja med de lättaste alternativen först?
Här tipsas du om att starta upp med liveskivan och via Gparted göra en filecheck på dina ext3-
diskar (partitioner). Fel kan uppstå vid ofrivilliga avbrott t.ex. och här har du i vart fall en
lösning som kan vara värt att testa, innan du beger dig djupare in i mysteriernas djungel....
http://users.bigpond.net.au/hermanzone/ ... filesystem
Tukken håller tummarna för dig.
innan du gräver ner dig för djupt i allehanda alternativ i ditt sökande, kan kanske detta tips
som jag visar dig på, vara något för dig. Jag hoppas att inte den engelskspråkiga texten skall
vara något hinder för dig.
Jag vill också nämna, att jag googlade på ditt problem och det finns massor av råd och tips
där ute. Men varför inte börja med de lättaste alternativen först?

Här tipsas du om att starta upp med liveskivan och via Gparted göra en filecheck på dina ext3-
diskar (partitioner). Fel kan uppstå vid ofrivilliga avbrott t.ex. och här har du i vart fall en
lösning som kan vara värt att testa, innan du beger dig djupare in i mysteriernas djungel....

http://users.bigpond.net.au/hermanzone/ ... filesystem
Tukken håller tummarna för dig.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tack för att du tagit dig tid för att svar!
Jag har allt sökt en hel del, men jag har inte tyckt att det stämt helt och hållet och säkert blivit frustrerad och haft lite bråttom. Det har gått förut att lösa problem med hjälp av instruktioner på engelska och ska säkert gå nu med, om jag tar det lungt och försiktigt.
Jag har allt sökt en hel del, men jag har inte tyckt att det stämt helt och hållet och säkert blivit frustrerad och haft lite bråttom. Det har gått förut att lösa problem med hjälp av instruktioner på engelska och ska säkert gå nu med, om jag tar det lungt och försiktigt.

Ser ut som att din CD/DVD-spelare tagits för en hårddisk el.dyl under installationen. Vill minnas att det hände för vissa SCSI-spelare. Vad har du för CD/DVD-spelare, IDE eller SATA?
Undrar om device.map ger någon ledtråd. Kör kommandot
Överensstämmer det med antalet hårddiskar du har anslutna?
Undrar om device.map ger någon ledtråd. Kör kommandot
Kod: Markera allt
cat /boot/grub/device.map
Hej!
Efter att uppgraderat till Grub2 kan jag inte starta Ubuntu:
"ERROR 11 Unrecognized device string"
Egentligen inget problem att installera om, men vad har man lärt sig då?
Efter att uppgraderat till Grub2 kan jag inte starta Ubuntu:
"ERROR 11 Unrecognized device string"
Egentligen inget problem att installera om, men vad har man lärt sig då?

är en bugg!Manarad skrev: "ERROR 11 Unrecognized device string"
Det du behöver göra är att ändra raderna
tillroot <uuid>
i /boot/grub/menu.lstroot (hdx,y)
Mha LiveCD kör kommandot
Kod: Markera allt
sudo fdisk -l
Vet du redan vad partitionen heter så behöver du inte starta upp LiveCD utan editera direkt från grubmenyn.
- välj bootalternativ i menyn (normalt där markören redan står)
- tryck e för att editera
- markera raden root <uuid>
- tryck e igen
- ändra <uuid> till (hdx,y)
- tryck b för att boota
Du kan ju testa olika alternativ för (hdx,y) till att börja med.