Snabba upp Xubuntu på riktigt gammal dator

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
strixx
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Snabba upp Xubuntu på riktigt gammal dator

Inlägg av strixx »

Hej,

Har försökt en längre tid att få liv i en gammal laptop (AMD-K2, 192Mb RAM). Men nu är jag bra nära slutet på det projektet. Det sista problemet jag haft är att få mitt USB-Wifikort att fungera. Ett Netgear Wg111v3. Men efter att laddat ner senaste Xubuntu 9.04 fungerar det perfekt.

Problemet är att det går väldigt segt! Har testat Puppy o DSL men fick aldrig kortet att fungera i dom distarna, och har förstått det som så att kärnan i de distarna inte stödjer mitt kort. Ndiswrapper fungerar inte!

Vill egentligen ha Ubuntu eller Xubuntu. Tycker det är det snyggaste, smidigaste o bästa OS jag någonsin använt.

Någon som har något tips på en tutorial eller liknande på nätet hur man kan snabba upp det genom att ta bort saker jag inte behöver?
Allt jag ska använda datorn till är att surfa på! Jag vill egentligen bara ha ett snyggt/enkelt gränsnitt (inte jag som ska använda datorn) och en webläsare av nyare snitt.
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
Laptop - Windows XP, Netbook - Windows 7
PDA - Windows Mobile 2003 SE , Mobil - Android , Wii - ??????
Användarvisningsbild
skalman65

Re: Snabba upp Xubuntu på riktigt gammal dator

Inlägg av skalman65 »

Har en liknande situation.
dels så hittade jag mycket information här på forumet

bla kan du titta på den här länken

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 48#p294348

Vet att jag hittade en sida som beskrev vad man kunde stänga av samt vad de gjorde, återkommer om jag hittar på den igen.

Min maskin fungerar idag smidigt att surfa med (trådlöst)
filmer går givetvis lite segare.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Ett alternativ är att installera en minimal ubuntu och sedan installera de paket man vill ha, inkusive xfce4: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=806950 "[xfce] Minimal CD Image"

(Den minimala ubuntun har inget grafiskt gränssnitt men det enda man behöver göra i konsollen är ett par sudo apt-get verkar det som.)
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Hans Linde »

David Andersson skrev:Ett alternativ är att installera en minimal ubuntu och sedan installera de paket man vill ha, inkusive xfce4: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=806950 "[xfce] Minimal CD Image"

(Den minimala ubuntun har inget grafiskt gränssnitt men det enda man behöver göra i konsollen är ett par sudo apt-get verkar det som.)
Jag tycker som David, med den ändringen att du överger Xubuntu-desktop och tar LXDE.
Det kommer att frigör lite minne och applikationerna blir snabbare.
Du installerar också Kazehakase som browser.....super bäst.....och snabb.

mini CD installation
välj manuell packet installation (, mao inte Xubuntu)

hmmmm.....sedan är det nog inte helt rätt (men funkar :D :D )
starta om efter promt skriver du..........
sudo apt-get install lxde (skrivbord
sudo apt-get synaptic
starta om igen

Nää, det är inte lika snyggt med LXDE ... men något får du offra :)
Installera LXDE med Synaptic från din Xubuntu installation först. Så ser du om det är okay för dig.
Det blir då en alternativ Session till Xfce, som du väljer före inloggning.
strixx

Inlägg av strixx »

SUPER...

Vad många svar. Tusen tack. ;D
Trodde faktiskt inte att jag skulle få något svar för alla de gammla trådar jag hittat som behandlar ämnet har endast gett rådet att testa DSL eller Puppy eller andra minimalistiska distar.

Jag ska börja med att testa LXDE nästa vecka. Så fort jag är hemma igen asså.
Om det inte accepteras av min fru (som ska använda den när jag är på resande fot med min "riktiga" laptop) så laddar jag ner miniubuntu och kör.
skalman65 skrev:Vet att jag hittade en sida som beskrev vad man kunde stänga av samt vad de gjorde, återkommer om jag hittar på den igen.
Tack för länken til.l den andra tråden, den lyckades jag inte hitta när jag sökte igår.
Men jag är fortfarande superintresserad av sidan du nämner. Om inte annat för att lära mig mer om Linux.
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

ChrunchBang Linux är ett nedskalat Ubuntu. Kan rekommenderas, jag kör med det :-)
http://crunchbanglinux.org/
Mörkt tema som orginal. men det kan man ju ändra.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
strixx

Inlägg av strixx »

nicefinger skrev:ChrunchBang Linux är ett nedskalat Ubuntu. Kan rekommenderas, jag kör med det :-)
Tack för tippset, men det är inget för mig, främst pga Openbox. :-\ Testade det när jag lekte med DSL och var ingen fönsterhanterare för mig (eller frugan). Och sedan är jag bara intresserad av att ha en webläsare! :)

Nu har jag inte testat LXDE ännu, men av det jag läst verkar det fungera.

Edit:
Oops!! :-[
Såg precis att Lxde har Openbox som fönsterhanterare, men när jag testade det i DSL så fanns det bara ett sätt att starta program och det var genom att högerklicka, men det ser ut på bilderna som om det finns ett "aktivitetsfält" längst ner på skärmen med Lxde, och att man kan lägga upp "snabb-knappar" för att starta applikationer med.
Får helt enkelt ladda ner och testa!
strixx

Inlägg av strixx »

En annan liten fråga dök just upp.

Vilket är mest "lightweight" Xfce eller Lxde?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

strixx skrev:En annan liten fråga dök just upp.

Vilket är mest "lightweight" Xfce eller Lxde?
LXDE utan tvekan.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

Jag har nyligen installerat LXDE på en dator med Xubuntu med 256 MB minne och tyckt mig märka avsevärt förbättrad prestanda/minskad minnesanvändning. Jag har gjort lite extra arbete för att få det ännu bättre genom att stänga av tjänster jag inte behöver, byta ut diverse program mot lättviktiga program-alternativ etc.
strixx

Inlägg av strixx »

Christian Johansson skrev:Jag har gjort lite extra arbete för att få det ännu bättre genom att stänga av tjänster jag inte behöver, byta ut diverse program mot lättviktiga program-alternativ etc.
Finns det någon bra lista över vilka tjänster man behöver och inte behöver? Jag är fortfarande nybörjare vad det gäller Linux. Och när jag tittar vilka tjänster som är igång i Xubuntu kan bara lista ut vad ca hälften är.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

strixx skrev:
Christian Johansson skrev:Jag har gjort lite extra arbete för att få det ännu bättre genom att stänga av tjänster jag inte behöver, byta ut diverse program mot lättviktiga program-alternativ etc.
Finns det någon bra lista över vilka tjänster man behöver och inte behöver? Jag är fortfarande nybörjare vad det gäller Linux. Och när jag tittar vilka tjänster som är igång i Xubuntu kan bara lista ut vad ca hälften är.
Det är delvis det här du vinner när du gör en MiniCD installation. Èftersom det då inte följer med XUbuntu-funktioner och program.
Om vill ha en lista på vilka program du sedan ska installera.........får du ropa. :)

Hmmmm........om du hara har 256MB RAM kommer netinstall processen att ta lång tid.
strixx

Inlägg av strixx »

Hans Linde skrev:Det är delvis det här du vinner när du gör en MiniCD installation. Èftersom det då inte följer med XUbuntu-funktioner och program.
Ockej, så om jag kör med Mini-versionen och sedan installerar de program jag behöver med apt så kommer det inte finnas några service startade som absolut inte behövs?
Hans Linde skrev:Hmmmm........om du hara har 256MB RAM kommer netinstall processen att ta lång tid.
Har inte ens 256Mb, endast 192Mb, men tid har jag gott om, datorn får gärna stå och tugga hela natten för min del. Bara det går att surfa på den när den väl är färdig.. ;)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag skulle rekomendera U-Lite eller CrunchBang Linux. Både bygger på Ubuntu i botten, båda är väldigt "lätta".
strixx

Inlägg av strixx »

Hund skrev:Jag skulle rekomendera U-Lite eller CrunchBang Linux. Både bygger på Ubuntu i botten, båda är väldigt "lätta".
Blir det inte ännu "lättare" om man som tidigare rekomenderats installerar MiniCD och sedan endast lägger till LXDE och en snabb/lätt webläsare?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

strixx skrev:
Hund skrev:Jag skulle rekomendera U-Lite eller CrunchBang Linux. Både bygger på Ubuntu i botten, båda är väldigt "lätta".
Blir det inte ännu "lättare" om man som tidigare rekomenderats installerar MiniCD och sedan endast lägger till LXDE och en snabb/lätt webläsare?
Om du orkar. Det är ju en del paket som kan vara bara att ha som man inte tänker på, t.ex bash-completion etc. :) Skillnaden blir dock minimal.
Hans Linde

Inlägg av Hans Linde »

Jag har inte provat, men..........det vore bekvämt om det gick att installera #! och sedan välja LXDE istället för Openbox.
Men jag antar att det inte går ens om LXDE installeras igen :-\
Kanske de som förstår bättre har hittat på någon listig spärr. :P

Nja ....om du har tid att "fixa o pilla" som jag har gjort med flera, så får du en snabb och bra lösning med MiniCD o LXDE.
Välj sedan
Kazehakase
Abiword
Gnumeric
ingen mediaspelare har jag antagit.....annas finns det förståssss :)
Gpicview för bilder får du med LXDE.
strixx

Inlägg av strixx »

Hund skrev:Om du orkar. Det är ju en del paket som kan vara bara att ha som man inte tänker på, t.ex bash-completion etc. :) Skillnaden blir dock minimal.
En anledning till att jag gillar idén med MiniCD är att jag får mer kontroll, en annan är att jag antagligen lär mig lite mer om Linux under tiden... :D
strixx

Inlägg av strixx »

Hans Linde skrev: Välj sedan
Kazehakase
Abiword
Gnumeric
En följd fråga jag hade tänkt ställa senare var vilka program jag ska använda för att kunna öppna Office-filer, men jag antar att du anser Abiword och Gnumeric är de minst resurskrävande "office"-programmen?

Skulle även behöva en pdf-viewer!

Frugan, som ska använda datorn, behöver ibland kunna läsa MS Word-dokument och pdf-filer på nätet!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Bara att kika vad #! använder. :)

http://crunchbanglinux.org/wiki/applications
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"