Var är min FckEditor?
Var är min FckEditor?
Jag har installerat både FckEditor och Tinymce för länge sedan genom Synaptic. Jag är så nyfiken på dem men jag har inte lyckats se dem. Jag läser en massa positiva recensioner och jag blir bara frustrerad. Jag har inte lyckats starta dem. Hur gör man?
Re: Var är min FckEditor?
När jag frågar terminalen whereis fckeditor
får jag svar:
fckeditor: /etc/fckeditor /usr/share/fckeditor
Men det hjälper inte mig, jag kan inte starta den ändå. Inget förslag?
får jag svar:
fckeditor: /etc/fckeditor /usr/share/fckeditor
Men det hjälper inte mig, jag kan inte starta den ändå. Inget förslag?
Alltså, hur tänker du dig att använda FckEditor och Tinymce? Det rör ju sig inte om vanliga program du kör rakt upp och ner, utan är ju snarare färdig funktionalitet du kan infoga i befintligt webbsystem.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Vad menar du med att du inte kan starta den?
I vilket bakomliggande system vill du ha in den?
I vilket bakomliggande system vill du ha in den?
Bakomliggande system
Ubuntu
Du frågar antagligen någongting annat. Är fckeditor inte ett självständigt program?
Jag använder Quanta plus när jag gör hemsida, men jag skulle vilja ha en Wysiwyg. Går den ihop med den på något sätt?
Jag har även Kompozer, men den kraschar hela tiden.
Jag försökte med Seamonkey också.

Ubuntu

Du frågar antagligen någongting annat. Är fckeditor inte ett självständigt program?
Jag använder Quanta plus när jag gör hemsida, men jag skulle vilja ha en Wysiwyg. Går den ihop med den på något sätt?
Jag har även Kompozer, men den kraschar hela tiden.
Jag försökte med Seamonkey också.
Kan du visa ett exempel där fckeditor är infogad i ett websystem? Kan man använda den för att göra hemsida?
-
- Global Moderator
http://www.fckeditor.net/demoHymer skrev:Kan du visa ett exempel där fckeditor är infogad i ett websystem?
Nej, man kan inte använda den som en wysiwyg-editor för att skapa hemsidorHymer skrev:Kan man använda den för att göra hemsida?
Jasså. Då fattar jag inte alls vad den är bra för.
Är det samma sak med Tinymce?
Är det samma sak med Tinymce?
Det här demot har jag sett förut, och den ser ut precis som en wysiwyg editor som man kan göra hemsidor med. Då skulle jag vilja se ett exempel i praktiken, inte bara som demo, utan där är den infogad i något websystem. Används den för forum? Då är det överdrivet mycket formateringsmöjligheter. Vad annars?
-
- Global Moderator
Portalen http://ubuntu-se.org/drupal/ använder TinyMCE för att kunna formatera sidorna (nyheter och bloggar) som man lägger upp där.
- per9000
- Kontakt:
Jag vet att Plone använder den kan använda båda - http://plone.org/ Där redigerar man "sidor" och sparar "html" eller "rich text". Väldigt WYSIWYG och "användarvänligt", om man gillar sånt.Hymer skrev:Det här demot har jag sett förut, och den ser ut precis som en wysiwyg editor som man kan göra hemsidor med. Då skulle jag vilja se ett exempel i praktiken, inte bara som demo, utan där är den infogad i något websystem. Används den för forum? Då är det överdrivet mycket formateringsmöjligheter. Vad annars?
/Per
- DrMegahertz
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Själv så använder jag TinyMCE i min bloggapplikation för att formatera inläggen, ett av många områden där man behöver åtkomst till en mängd olika textformateringsverktyg. Hur som helst så är TinyMCE och FckEditor ingenting som ska köras stand-alone, utan som tidigare sagts, så ska de bäddas in i hemsidors formulär, för att erbjuda formateringsmöjligheter direkt i webbläsaren.
Så om du vill knacka text/kod i en schysst editor så kan jag rekommendera gedit, texthanteraren i gnome, för det ändamålet!
Så om du vill knacka text/kod i en schysst editor så kan jag rekommendera gedit, texthanteraren i gnome, för det ändamålet!

Tack, då förstår jag. Quanta är roligare än Gedit, men ingen av dem är wysiwyg. Jag vet att alla avråder från wysiwyg men ändå är det konstigt att det inte finns en enda ordentlig wysiwyg editor förutom Dreamweaver som ger ren css. Det finns alla möjliga magiska program i datavärlden, men ingen riktigt bra wysiwyg. Jag försökte med Kompozer, men den producerar inline som är ganska meningslös variant på css. Dessutom den kraschar hela tiden i Linux.