Desktop-terminal med URxvt (hur bestämmer man placeringen?)

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
mqa
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Desktop-terminal med URxvt (hur bestämmer man placeringen?)

Inlägg av mqa »

Jag skulle vilja ha två stycken urxvt-terminaler på skrivbordet, som på dessa bilder - 1, 2, 3, och 4.

Det alltså se ut precis så här.

Det gör inget om de syns på taskbaren. Det enda som då ska göras, är egentligen att starta dem utan borders, och få dem att starta med en viss storlek och på en viss position - hur gör man det?

All hjälp uppskattas, tack på förhand! :)
Senast redigerad av 1 mqa, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
dmz

Re: Desktop-terminal med Rxvt (hur bestämmer man placeringen?)

Inlägg av dmz »

devilspie
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
mqa

Inlägg av mqa »

Jag har fortfarande lite svårt att förstå riktigt hur jag ska få devilspie att starta urxvt på en speciell position.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

med verktyg som devilspie eller wmctrl kan du bestämma blandannat fönsterstorlek och position, t.ex att de skall ligga på de platser som du visar på din screenshot, i länkarna finns instruktioner och manualer om inte "man" i terminalen räcker till.

Om du fortfarande inte förstår så beskriv gärna vad du försökt göra, vilket resultat du förväntade dig och det faktiska resultat som visade sig så är det enklare att hjälpa dig.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Många grafiska program har parametern -geometry. Geometry kan ha formen 300x600 för att ange storleken på fönstret eller +200+50 för att ange positionen, eller båda. Negativ position (- i st.f +) räknas från nederkant eller högerkant (i st.f uppifrån och vänsterkant). Prova följande kommandon

Kod: Markera allt

rxvt -bl -geometry +0-0 &
rxvt -bl -geometry +580-0 &
Byt ut 580 beroende på font och upplösning. Prova dig fram. När det ser bra ut, lägg in kommandona nånstans så de autostartas eller i ett script eller launcher du startar själv.
mqa

Inlägg av mqa »

Tack för tipset, själva placeringen och storleken fungerar fint, men ett annat problem har uppstått. Jag startar terminalen med:

urxvt -bl -geometry 55x20+0-0
Det placeras korrekt, och storleken är bra, men det går inte att fokusera på fönstret (kan det vara för att det är -bl?), och det ligger över allting annat. Det går inte heller att stänga det, och det syns inte i taskbaren.

Om jag startar terminalen utan -bl, är allting jättebra och inga andra problem uppstår.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

mqa skrev:

urxvt -bl -geometry 55x20+0-0
Det placeras korrekt, och storleken är bra, men det går inte att fokusera på fönstret (kan det vara för att det är -bl?), och det ligger över allting annat. Det går inte heller att stänga det, och det syns inte i taskbaren.
Jag har xfce, xfwm4 och focus follow mouse och upplever inte de problemen med -bl. Terminalen finns i aktivitets-listen, går i och ur fokus och placeras över och under som det ska. Vad har du för fönsterhanterare?

Om terminalen har fokus kan man stänga den med kommandot "exit" eller control-d.
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"