Dual boot med (k)ubuntu och slackware

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
jensklas

Dual boot med (k)ubuntu och slackware

Inlägg av jensklas »

Funderar på det här med att dual boota med 2 olika linux distar. Kör slackware i vmware nu för att testa och känna efter lite. Installerade i min virtuella slackware kubuntu, jag tror att kubuntun använder samma swap partition.

Är detta möjligt? Är det så det funkar? Kändes lite konstigt, men som ni förstår är jag relativt ny på linux.. Dock bootar både slack opch kubuntu upp utan problem.

Ambitionen är då såklart att göra detta "skarpt".

(möjligheten finns att detta är fel tråd, ber om ursäkt isåna fall!)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Dual boot med (k)ubuntu och slackware

Inlägg av Rune.K »

jensklas skrev:Funderar på det här med att dual boota med 2 olika linux distar. Kör slackware i vmware nu för att testa och känna efter lite. Installerade i min virtuella slackware kubuntu, jag tror att kubuntun använder samma swap partition.

Är detta möjligt? Är det så det funkar? Kändes lite konstigt, men som ni förstår är jag relativt ny på linux.. Dock bootar både slack opch kubuntu upp utan problem.

Ambitionen är då såklart att göra detta "skarpt".

(möjligheten finns att detta är fel tråd, ber om ursäkt isåna fall!)
Det är helt normalt att olika Linuxinstallationer kan använda samma swap-partition.
Det enda problemet är om du tänkt att använda viloläge (suspend to disk), då hela innehållet i RAM skrivs till swap.
Startar du då en annan Linuxinstallation så skrivs innehållet i swap över...
Kul att du använder Slackware, det är en av mina favoritdistributioner av Linux.
jensklas

Inlägg av jensklas »

Tack! Kanon då vet jag. Hmm verkar ju kanske finnas en fördel med att göra en egen swap till kubuntun då kasnke.. antar att det funkar lika bra?

Tänkte efter att ha kört debian baserade linuxar testa att använda slackware. Det är ju trots allt en liten utmaning och dessutom väldigt kul och lärorikt. Fantastiskt också vilken bra hjälp man få överallt!
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

jensklas skrev:Tack! Kanon då vet jag. Hmm verkar ju kanske finnas en fördel med att göra en egen swap till kubuntun då kasnke.. antar att det funkar lika bra?

Tänkte efter att ha kört debian baserade linuxar testa att använda slackware. Det är ju trots allt en liten utmaning och dessutom väldigt kul och lärorikt. Fantastiskt också vilken bra hjälp man få överallt!
Om swap, kan man säja som så att om du vill använda viloläge så ska den distributionen ha en helt egen swap som inte används av något annat OS.
Swapen ska vara minst lika stor som ditt RAM till det OS som ska använda viloläge.
Ta gärna till lite extra utrymme eftersom GB räknas på olika sätt...

Eventuellt kan du få redigera filen /etc/fstab i efterhand för att få ordning på dina swap-partitioner.
Installationsprogrammet till Ubuntu gör lite som det själv vill...
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"