Jag har laddat ner AVG Antivirus för Linux ver 8.5.287 från AVG:s nedladdningssida http://free.avg.com/download?prd=afl
Valde där deb-nedladdningsfilen avg85flx-r287-a2632.i386.deb och packade upp den på vanligt vis.
Vid koll i Synaptic så är paketetet avg85flx markerat som installerat.
Kollar jag i filsystemet, så finns filer för AVG på t.ex. /opt/avg/avg8/bin
Men jag får inte AVG Antivirus att starta. Det borde ju kunna öppnas från Program > Tillbehör > "AVG för Linux".
AVG:s webbsidas FAQ ger ingen ledtråd (som jag förstår i alla fall)!
Är det någon, som vet hur man går vidare?
Mvh/kawes
Hur få AVG Antivirus 8.5 att funka i Ubuntu?[DELV.LÖST]
Hur få AVG Antivirus 8.5 att funka i Ubuntu?[DELV.LÖST]
Senast redigerad av 1 kawes, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hur få AVG Antivirus 8.5 att funka i Ubuntu?
Prövar att starta det från en terminal istället. Typ;
/opt/avg/avg8/bin/avg
Men kolla också i /usr/local/bin, /usr/bin, och /usr/sbin efter avg filer. Output i terminalen talar om ev. fel.
/opt/avg/avg8/bin/avg
Men kolla också i /usr/local/bin, /usr/bin, och /usr/sbin efter avg filer. Output i terminalen talar om ev. fel.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Vad ska du med det till? Det finns knappt några virus till Ubuntu.
Nu har jag fått AVG 8.5 att fungera i Ubuntu!
Men eftersom AVG 8.5 saknar grafiskt användargränssnitt (GUI) så måste man köra programmets olika funktioner från Terminalen.
Om någon är intresserad att ladda ner, installera, uppdatera och köra AVG 8.5 kan man göra så här:
Nedladdning, uppackning och installation
Ladda ner AVG Antivirus för Linux ver 8.5 från AVG:s nedladdningssida http://free.avg.com/download?prd=afl
Välj där deb-nedladdningsfilen avg85flx-r287-a2632.i386.deb och packa upp den på vanligt vis genom Paketinstalleraren.
Kolla i Synaptic att paketet avg85flx är markerat som installerat.
Start av AVG 8.5 (från Terminalen)
Kommando sudo avgctl --start
Uppdatering av AVG 8.5 (från Terminalen)
Kommando sudo avgupdate
Kontroll av vilken version databasen har samt datum för releasen (från Terminalen)
Kommando avgscan -H /home/lance
Skanna igenom datorn(från Terminalen
Kommando avgscan --heur
En skanning tar ganska lång tid, i mitt fall 1 timme och 20 minuter.
Då kontrollerades c:a 130000 filer
Inga "Infections", "PUPs" eller "Warnings" rapporterades.
Däremot rapporterades 671 "Errors", dvs. filer som av någon anledning inte kunde kontrolleras.
Det vore ju bra om man på något sätt kunde starta ovannämnda funktioner på ett enklare sätt (i avsaknad av GUI), t.ex. genom att att skapa "Programstartare" via System > Inställningar > Huvudmeny. Men jag har inte lyckats med detta. Eller på något annat sätt skapa "Alias" för de olika funktionerna.
Det vore kul om någon kunde hitta sådana lösningar.
Mvh/kawes
Men eftersom AVG 8.5 saknar grafiskt användargränssnitt (GUI) så måste man köra programmets olika funktioner från Terminalen.
Om någon är intresserad att ladda ner, installera, uppdatera och köra AVG 8.5 kan man göra så här:
Nedladdning, uppackning och installation
Ladda ner AVG Antivirus för Linux ver 8.5 från AVG:s nedladdningssida http://free.avg.com/download?prd=afl
Välj där deb-nedladdningsfilen avg85flx-r287-a2632.i386.deb och packa upp den på vanligt vis genom Paketinstalleraren.
Kolla i Synaptic att paketet avg85flx är markerat som installerat.
Start av AVG 8.5 (från Terminalen)
Kommando sudo avgctl --start
Uppdatering av AVG 8.5 (från Terminalen)
Kommando sudo avgupdate
Kontroll av vilken version databasen har samt datum för releasen (från Terminalen)
Kommando avgscan -H /home/lance
Skanna igenom datorn(från Terminalen
Kommando avgscan --heur
En skanning tar ganska lång tid, i mitt fall 1 timme och 20 minuter.
Då kontrollerades c:a 130000 filer
Inga "Infections", "PUPs" eller "Warnings" rapporterades.
Däremot rapporterades 671 "Errors", dvs. filer som av någon anledning inte kunde kontrolleras.
Det vore ju bra om man på något sätt kunde starta ovannämnda funktioner på ett enklare sätt (i avsaknad av GUI), t.ex. genom att att skapa "Programstartare" via System > Inställningar > Huvudmeny. Men jag har inte lyckats med detta. Eller på något annat sätt skapa "Alias" för de olika funktionerna.
Det vore kul om någon kunde hitta sådana lösningar.
Mvh/kawes
Re: Hur få AVG Antivirus 8.5 att funka i Ubuntu?[DELV.LÖST]
671 "Errors" skulle jag tro är filer som den inte har rättighet till. Kan man lägga till exkluderingar?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
De 671 "Errors" bestod av dels "Permission denied" och dels "Specified file was not found". Hur man undantar filer från skanning vet jag inte (än) och varför vissa filer inte hittas vet jag inte heller (än). Kanske du webaake eller någon annan har kunskapen!
Då vill jag gärna få veta.
På den här länken kan man läsa om bl.a. undantag (exceptions) i AVG 8.5 för Linux
http://free.avg.com/faq.num-1770?srch=PUP#faq_1773
Intressant är att man kan följa hela skanningsprocessen, fil för fil, på bildskärmen.
Förklaring till slutresultatet efter en skanning:
Begreppet PUP betyder Potentialy Unwanted Programs, kanske detsamma som Malware i Windowsvärlden.
Infections borde väl betyda virus.
Mitt önskemål är:
1. Hitta eller skapa ett GUI (eller någon annan form av enkel hantering av uppdaterings och skanningsprocesserna än via Terminalen)
2. Konfigurera undantag
Det vore kul om någon hittar och presenterar lösningar
Mvh/kawes
Då vill jag gärna få veta.
På den här länken kan man läsa om bl.a. undantag (exceptions) i AVG 8.5 för Linux
http://free.avg.com/faq.num-1770?srch=PUP#faq_1773
Intressant är att man kan följa hela skanningsprocessen, fil för fil, på bildskärmen.
Förklaring till slutresultatet efter en skanning:
Begreppet PUP betyder Potentialy Unwanted Programs, kanske detsamma som Malware i Windowsvärlden.
Infections borde väl betyda virus.
Mitt önskemål är:
1. Hitta eller skapa ett GUI (eller någon annan form av enkel hantering av uppdaterings och skanningsprocesserna än via Terminalen)
2. Konfigurera undantag
Det vore kul om någon hittar och presenterar lösningar
Mvh/kawes
Tack för omtanken pata.
Men tyvärr, länken gäller endast för AVG ver. 7.5 och där hade AVG ett riktigt GUI.
Jag har tidigare jobbat efter Peters beskrivning, men den går inte längre att använda eftersom AVG nu endast supportar ver. 8.5.
Men i ver. 8.5 saknas GUI.
Mvh/kawes
Men tyvärr, länken gäller endast för AVG ver. 7.5 och där hade AVG ett riktigt GUI.
Jag har tidigare jobbat efter Peters beskrivning, men den går inte längre att använda eftersom AVG nu endast supportar ver. 8.5.
Men i ver. 8.5 saknas GUI.
Mvh/kawes