Tappar internetanslutning titt som tätt

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
ichbineinberliner
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Tappar internetanslutning titt som tätt

Inlägg av ichbineinberliner »

Hej allihopa, gör ett nytt försök med Ubuntu, denna gång med kubuntu Jaunty. Det mesta verkar faktiskt riktigt bra och jag försöker lära mig att acceptera open office istället för microsoft alternativet.

Dock återstår ett problem, anslutningen till internet verkar dö lite när som för att några sekunder/minuter senare fungera fint. Själva kopplingen till min trådlösa router (d-link dir 365) är intakt med full styrka. På min dator (Zepto 6625wd) har jag ett 300Mb pre-n kort (kommer inte ihåg vilket märke eller hur man kollar upp det :). Från routern kör jag automatisk frekvens (b-g eller n) så att både min flickväns dator och min har den bästa möjliga uppkopplingen.

I DC++ märks det tydligast där uppkopplingen börjar på ca 1Mbs för att sedan snabbt gå ner till 0Kbs och förlora kontakten med hubbarna. Vissa dagar märker jag inte av det alls andra dagar kämpar den för att tom klara av att surfa normalt. Min flickväns dator har inga liknande problem och min kära Zepto har inga liknande problem under valfri windowsversion.

Någon som känner sig manad?? :P

Med vänliga hälsningar
Adam Hardarson

Ps jag skapade en tråd innan men jag kan inte hitta den någonstans så jag skrev denna, ni får ursäkta om det blev en dubbelpostning... :o
Användarvisningsbild
virus91
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Tappar internetanslutning titt som tätt

Inlägg av virus91 »

Jag vet ej vad som kan vara fel för dig, men för att kolla vad man har för nätverkskort så kan man i terminalen köra följande kommando

Kod: Markera allt

sudo lshw -c network
Det listar vilka nätverkskort man har i datorn, då så kan du ju i alla fall skriva vad det är för något nätverkskort som du har i datorn, kanske kan vara till någon hjälp för någon annan som kan mera än mig :D
ichbineinberliner

Ok tack för tipset!!

Så mitt nätverkskort är: PRO/Wireless 4965

Dock så verkar problemet endast uppkomma då jag använder pre-n inställningen på routern (som sagt så är det inga problem med det i windows) så att jag använder istället g standarden istället som verkar stabil. Men kom gärna med några ideer om vad som kan vara problemet mer pre-N.

Mvh
Adis Hardis
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

Hmm, läste din försat post igen, jag has samma router hemma, en D-Link DIR-635, det är ju en wirless draft-n router, finns ju ingen N standard för det trådlösa nätverk ännu, men senast jag läste så var det troligt att det kommer bli draft-N (vet ej heller när det kommer att bli en wirless N standard). Men jag sitter med trådlösa nätverkskortet Atheros AR928x, tappar även jag ibland nätverksstödet, stör mig inte så mycket på det men. Kollade lite på google och hittade den här länken för drivrutiner till ditt nätverkskort http://intellinuxwireless.org/ och om du vill installera kolla även readme (om du installerar är det på egen risk, jag tar inget ansvar, vet ej om de funkar eller något eftersom jag ej har samma nätverkskort)
ichbineinberliner

Intressant!! Sjukt snällt av er att engagera er som ni gör! Efter Makrotentan nu på onsdag så ska jag sätta mig in i det bättre, får se om jag vågar testa... :p

Än en gång tack för hjälpen! Rapporterar vidare när jag bestämt mig/krashat wi-fi'n...

Addi Graddi
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

Hmm, det kanske är så att drivrutinerna för nätverkskortet på ubuntu stödjer wirless dratf-N ännu, kollade google, verkar som att det bara stödjer 54Mbit/s, vad får du för bit rate när du kör kommandot

iwlist scan

Själv så får jag detta i Bit Rate:
Bit Rates: 1 Mb/s; 2 Mb/s; 5.5 Mb/s; 11 Mb/s; 6 Mb/s
9 Mb/s; 12 Mb/s; 18 Mb/s; 24 Mb/s; 36 Mb/s
48 Mb/s; 54 Mb/s
Någon annan som vet ifall man kan få högre anslutning med ett Wirless Atheros AR928x och i sådana fall hur?
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

jag har samma kort
http://intellinuxwireless.org/
drivrutinerna du hittar där för kortet är dom som gäller. kortet funkar med dom för mig med kanske som bäst 70% av kapaciteten men ngt annat fel finns inte.
jag har en annan router dir -655.

du kan förutom att ha drivrutinera göra detta för att vara säker på att kortet maxas

sudo iwconfig wlan0 rate auto
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"