övertyga vista användare om att ubuntu är bättre?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

övertyga vista användare om att ubuntu är bättre?

Inlägg av TweekiE »

tja,
var inne på bilddagbokens forum , då det var en tråd som handlade om vista , och en kille där säger att linux/ubuntu suger och att det inte är något problem med vista ^^
och att gratis program är skit, som försöker likna andra program...
vad kan jag säga? ni här vet säkert mycket bättre...
jag sa att vista var buggigt , fullt med knäppa frågor , segt m.m
men det räckte inte,
min fråga är vad ska jag säga till honom?

och om någon mod tycker att detta är en skittråd, så ta bort den!

//95monye
Beta

Re: övertyga vista användare om att ubuntu är bättre?

Inlägg av Beta »

Säg att man slipper virus och sånt, det brukar de jag pratar med som bara har haft Windows bli imponerade på (fast det tar ett tag att få dom att tro mig)
Användarvisningsbild
charlietux
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av charlietux »

fråga hur mycket tid han lagt på ubuntu.
alltså timar dagar etc.
vilken version lts eller vanlig sant nummer.
bungalowbill
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av bungalowbill »

Eller så kan du tänka tanken att han är ett troll och sedan göra nåt mer konstruktivt med din tid eftersom du själv vet att du har rätt =)
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

charlietux skrev:fråga hur mycket tid han lagt på ubuntu.
alltså timar dagar etc.
vilken version lts eller vanlig sant nummer.
han har nog inte ens provat ubuntu , men endå tycker han att det är skit...
att ubuntu är virusfritt har jag redaan sagt , men då : ja, men det är för att ingen orkar göra virus till ubuntu för att ingen använder det.
och har man windows kan man ju bara skaffa virusskydd. sa han.
bungalowbill

Inlägg av bungalowbill »

http://bilddagboken.se/p/forum_showpost ... &tID=80879

Är det den tråden du syftar på måntro? Jag blev nyfiken och kikade runt lite :P

Edit: Ändrade länken, den var kass :-\
Senast redigerad av 1 bungalowbill, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Exry
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Exry »

95monye skrev:han har nog inte ens provat ubuntu , men endå tycker han att det är skit...
att ubuntu är virusfritt har jag redaan sagt , men då : ja, men det är för att ingen orkar göra virus till ubuntu för att ingen använder det.
och har man windows kan man ju bara skaffa virusskydd. sa han.
Men det kan man ju göra (installera antivirusprogramvara), sen så är det ju ett fritt val att själv installera Windows.

Man kan se det så här: Windows fungerar bra med antivirus, brandvägg och sunt förnuft 09. Det man kan lyfta fram är hur GNU/Linux kan göra sakerna som Windows kan bättre, sen så får de välja själva. Sen får vi inte glömma att vi inte kan tvinga någon att gilla Linux, då tycker de bara att vi är tjatiga och säger emot bara för 'att'.
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

bungalowbill skrev:http://bilddagboken.se/p/forum_showpost ... &tID=80879

Är det den tråden du syftar på måntro? Jag blev nyfiken och kikade runt lite :P

Edit: Ändrade länken, den var kass :-\
jupp det är den :)
Användarvisningsbild
Gnuet

Inlägg av Gnuet »

Virusfriheten är mitt främsta argument när jag ska försöka övertala folk, samt att i värsta fall så kan man ju faktiskt köra spel och sånt genom Wine - för det funkar ju ganska bra. Är det familj, släkt och vänner - då kör vi stenhårt på "INGET UBUNTU, INGEN SUPPORT" ;) Allvarligt, vem har inte tröttnat på att hjälpa alla förvirrade människor i sin närhet med att fixa laga windows stup i ett :)

//C
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

a men nu kom det in en i tråden som skrev såhär:
Alla MS OS blir segare med tiden vare sig du är inne på skitsidor eller inte. Det som segar ner är att massor med info lagras i registret. Detta registret existerar inte i gnu/linux. Därav inget som segar ner på datorn.

Anledningen att folk inte orkar göra virus till gnu/linux är för att det är ett mer säkert OS än t.ex MS.

"Alla gratisprogrammen är skit och/eller knock-offs på riktiga program på andra OS."
Det tror jag inte på att du själv ens kan stå för. Använder du möjligtvis Firefox eller Opera? Gratis och klår IE med hästlängder.
Om du inte visste det så kommer MS i framtiden att slopa IE för att deras egna grund för browsern är så seg att dom kommer använda sig av motorn till Google Chrome(också gratis).

Fördelen med öppen källkod är att _alla_ kan optimera programen som finns och det resulterar i program som är mångfaldigt bättre än MS mjukvara.

Snacket om att det är krångligt att installera spel i gnu/linux är bara något som MS-användare som har bestämt sig för att dom inte vill erkänna att det finns fullgoda alternativ till MS som är gratis. Att installera ett spel via t.ex "Wine" är precis lika lätt som att installera i windows, man dubbelklickar bara på .exe filen och sen ser det ut precis som i windows(mot förmodan att wine stödjer det spelet. Tyvärr är det fortf för många spel som det inte finns stöd för p.g.a att MS är så snåla att dom inte kan släppa små små detaljer som skulle räcka. Hela källkoden behövs inte). MS har dessa personer som i ett järngrepp och det är anledningen till att gnu/linux inte är större än vad det är, men det är på väg att ändras.
äntligen!
bungalowbill

Inlägg av bungalowbill »

Det var jag som gjorde det inlägget ^^
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag har aldrig kört vista så det är svårt att uttala sig om. Ska dock införskaffa en bärbar och då kan jag utvärdera vista.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Oavsett vad du skriver kommer du aldrig att övertyga honom. Varför? Han är ett tekniskt okunnigt troll som bara är ute för att flama på internet.

Det är min högst snabba och kanske elaka slutsats av det du skrev i ditt första inlägg. :P
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Xcore

Inlägg av Xcore »

Övertyga vista användare om att ubuntu är bättre?

Bättre på vad?

Olika OS är bra på olika saker.

Ett litet tips, var alltid ärliga när ni rekommenderar någon någonting. :)

Ubuntu är inte Windows och allt går långtifrån att köra. Vill du spela senaste spelen så är inte Ubuntu ett alternativ överhuvudtaget till exempel. Vill du syssla med tyngre ljudredigering och midi så är heller inte Ubuntu ett alternativ till Windows och OS X då du behöver tillgång till industristandard. Tala om de bra sakerna istället och att Ubuntu skiljer sig en hel del från Windows. Det blir att börja om helt för en van Windowsanvändare.

När Vista kom var det ingen höjdare men nuförtiden är Vista ganska okey att köra faktiskt.

Har man kört XP så är det inte mycket svårare att köra vista.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Att försöka övertyga dom som är inbitna Windowsfanatiker och Windowsgamers går inte! Det är ju inte deras fel!

Man måste gå på källan som är hårdvarutillverkarna och speltillverkarna!

;)
Xcore

Inlägg av Xcore »

Håller med dig Harlekin. Ju mer support desto lättare att få folk att välja Ubuntu. :)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Det jag har märkt är att det allt för ofta leder till skyttegravskrig om man försöker argumentera för Ubuntu för mycket.

Jag tror snarare numera att folk själva måste vilja testa Ubuntu av egen nyfikehet.

Sen hur man ska väcka nyfikenheten kan ju diskuteras.

En metafor:

-Har du provkört den nya bilen? -Jag har hört att den ska vara bra!

-Nä... Vad är det för bil? kommer den andre svara...

Men så fort man börjar berätta att den är den bästa och säkraste bilen pga. "dittan och dattan" så sparkar folk bakut och kommer med massor av motargument att minsann deras bil är bättre pga...blablabla..osv.

Dom måste själva testa den nya bilen av ren nyfikenhet utan att man avslöjar nåt !

8)
Xcore

Inlägg av Xcore »

Precis, mitt i prick Harlekin33.

Kör man på för hårt så sätter folk upp en mur direkt och vill inte lyssna. Bättre att göra dem lite nyfikna på att testa Ubuntu. Man får vara lite smått lurig när man gör reklam för Ubuntu. ;)
Användarvisningsbild
Gnuet

Inlägg av Gnuet »

Se till att alltid ha en mental lista, för varje vanligt windowsproblem - ha en lösning på problemet samt förklaringen "Men du vet att du hade sluppit det här om du hade haft Ubuntu". Planterar man bara idéen hos folk så brukar den gro, ända tills man får ett samtal några dagar senare "Men du, det där 'uburundo' kanske skulle vara något ändå..."

//C
bungalowbill

Inlägg av bungalowbill »

Hund skrev:Oavsett vad du skriver kommer du aldrig att övertyga honom. Varför? Han är ett tekniskt okunnigt troll som bara är ute för att flama på internet.

Det är min högst snabba och kanske elaka slutsats av det du skrev i ditt första inlägg. :P
Förmodligen precis vad han är. Känns som en person som har bestämt sig och aldrig tänker ändra sig. Precis som jag själv kan vara när det gäller med musik(förutom med vissa undantag där mitt absoluta favoritband var ett sånt band som jag aldrig skulle lyssna på förut utan övertalningskampanjer). Det gäller att visa dom bra bitarna först :D
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"