Systemloggvisare i Xfce/LXDE mfl ??
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Systemloggvisare i Xfce/LXDE mfl ??
Efter ett tag med Xubuntu 9.04 förstod jag att Xubuntu inte hade någon naturlig Systemloggvisare som ubuntu har. I Ubuntu där Gnome är skrivbordsmiljön heter det just Systemlogg, men egentligen gnome-system-log och logview. (Kärt barn har många namn). Så jag letade och hittade xlogmaster istället.
Den är kanon! Visar vilka loggfiler DU vill, inte som den andra som klagar på fel format hela tiden. Och du kan konfigurera den nästan hur du vill.
Jag har nu gjort min allra första deb-fil för enkel installation på 9.04, men den borde fungera på 8.04 och uppåt. Om jag inte strulat till det totalt, vilket är fullt möjligt. Här är den;
http://www.lorddharma.net/xlogmaster_1.6.1.deb
Surfa dit och välj 'Spara sida som' vanligt textdokumet. Högerklicka sedan på filen, var den nu hamnat på din dator, och välj gdebi-paketinstallatörren.
Om allt verkar OK välj Installera.
Nu återstår konfihueringen, men det kan vi ta senare.
Du startar programmet initialt från en terminal med kommandot;
xlogmaster &
konfigurationsmöjligheterna är oändliga och om du tänder på detta så kan jag posta fler filer och tips!
Den är kanon! Visar vilka loggfiler DU vill, inte som den andra som klagar på fel format hela tiden. Och du kan konfigurera den nästan hur du vill.
Jag har nu gjort min allra första deb-fil för enkel installation på 9.04, men den borde fungera på 8.04 och uppåt. Om jag inte strulat till det totalt, vilket är fullt möjligt. Här är den;
http://www.lorddharma.net/xlogmaster_1.6.1.deb
Surfa dit och välj 'Spara sida som' vanligt textdokumet. Högerklicka sedan på filen, var den nu hamnat på din dator, och välj gdebi-paketinstallatörren.
Om allt verkar OK välj Installera.
Nu återstår konfihueringen, men det kan vi ta senare.
Du startar programmet initialt från en terminal med kommandot;
xlogmaster &
konfigurationsmöjligheterna är oändliga och om du tänder på detta så kan jag posta fler filer och tips!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Systemloggvisare i Xfce/LXDE mfl ??
Det låter på dig som du fått till en riktigt bra xubuntu installation!? När jag testade senast så tyckte jag det var lite fattigt, speciellt "thunar" annars väldigt nöjd. Det skulle vara intressant att veta vilka övriga paket du använder (sudo dpkg --get-selections > Packages.list) samt inställningar. 

Det är lite fattigare än Ubuntu med Gnome, det är det. Men jag blev lite trött på alla beroenden i Gnome. Man kunde ju inte ens avinstallera Evolution till 100%!
Men Xubuntu har nog också krävt lite mer handpåläggning än Ubuntu, men det är mest på det kosmetiska planet med teman, ikoner osv, Trots allt är jag MYCKET nöjd och trivs som fisken i vattnet med mitt Xubuntu 9.04.
Fast det verkar som jag haft lite tur.Det är en och annan som inte alls fått det att fungera. Det har laggat, strulat med Synaptic m m för en del.
En generell 'bugg' några, både Ubuntu och Xubuntu användare råkat ut för är att efter installation av har 260+ uppdateringar ställts på kö och tjövt hela systemet, Kanske fler Xubuntu användare råkat ut för detta? Jag kanske klarade mig bättre eftersom jag installerade betan ca 10 dagar innan release och tog uppdateringarna mera pö om pö?
Fast å andra sidan är antalet Xubuntuinstallationer bland aktiva användare här på forumet så få, att man inte kan uttala sig med någon större statistisk säkerhet. De skulle vara fler om det inte bara stod Ubuntu överallt på hemsidan t ex. Det samma verkar gälla för Kubuntu. Jag fundrerar på att starta ett flamewar om detta men lägger nog min tid på att försöka kompilera en egen kärna istället. Bara för att det är kul och man kanske kan få 1-2% bättre prestanda. (Visste du att det finns nåt som heter 'apt build' där man som i Gentoo kan kompilera ALLT man installerar själv?)
PS Utöver detta har jag kompilerat Nautlius själv och kör det i en stympad version enbart för att få 'mp3-preview' på min musikmapp.
PPS Varför gick det inte att lägga in en textfil som bilaga här? - Aha, fel filformat!!
Men Xubuntu har nog också krävt lite mer handpåläggning än Ubuntu, men det är mest på det kosmetiska planet med teman, ikoner osv, Trots allt är jag MYCKET nöjd och trivs som fisken i vattnet med mitt Xubuntu 9.04.
Fast det verkar som jag haft lite tur.Det är en och annan som inte alls fått det att fungera. Det har laggat, strulat med Synaptic m m för en del.
En generell 'bugg' några, både Ubuntu och Xubuntu användare råkat ut för är att efter installation av har 260+ uppdateringar ställts på kö och tjövt hela systemet, Kanske fler Xubuntu användare råkat ut för detta? Jag kanske klarade mig bättre eftersom jag installerade betan ca 10 dagar innan release och tog uppdateringarna mera pö om pö?
Fast å andra sidan är antalet Xubuntuinstallationer bland aktiva användare här på forumet så få, att man inte kan uttala sig med någon större statistisk säkerhet. De skulle vara fler om det inte bara stod Ubuntu överallt på hemsidan t ex. Det samma verkar gälla för Kubuntu. Jag fundrerar på att starta ett flamewar om detta men lägger nog min tid på att försöka kompilera en egen kärna istället. Bara för att det är kul och man kanske kan få 1-2% bättre prestanda. (Visste du att det finns nåt som heter 'apt build' där man som i Gentoo kan kompilera ALLT man installerar själv?)
PS Utöver detta har jag kompilerat Nautlius själv och kör det i en stympad version enbart för att få 'mp3-preview' på min musikmapp.
PPS Varför gick det inte att lägga in en textfil som bilaga här? - Aha, fel filformat!!
- Bilagor
-
- MinaPaket.lst.bz2
- Min paketlista
- (6.79 KiB) Nerladdad 151 gånger
- bbauto
Såna småbuggar är väl inga problem, lite sunt förnuft och fingertoppskänsla brukar räckawebaake skrev:Det är lite fattigare än Ubuntu med Gnome, det är det. Men jag blev lite trött på alla beroenden i Gnome. Man kunde ju inte ens avinstallera Evolution till 100%!

- bbauto
Sen tänkte jag börja titta närmare på tunna klienter och embedded devices, då kan slimmade system komma till pass.
Hittar många roliga prylar på linuxdevices.com, med lite adapterkort kan man få ut mycket av ex. Vortex86
http://www.linuxdevices.com/news/NS5563564014.html
massvis med GPIO och PWM utgångar...
En annan intressant produkt:
http://www.linuxdevices.com/news/NS7369895239.html
http://www.linuxdevices.com/news/NS5353314812.html
Några smakprov, listan blir lång...
Hittar många roliga prylar på linuxdevices.com, med lite adapterkort kan man få ut mycket av ex. Vortex86
http://www.linuxdevices.com/news/NS5563564014.html
massvis med GPIO och PWM utgångar...

En annan intressant produkt:
http://www.linuxdevices.com/news/NS7369895239.html
http://www.linuxdevices.com/news/NS5353314812.html
Några smakprov, listan blir lång...

- per9000
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Kan man få ett screenshot på hur det ser ut hos dig?
/Per
/Per
Vad då på? Hos mig eller bbauto?
- bbauto
Här kan du få en screenshot på en kioskapplikation, xenarc touchpanel och kubuntu 8.10.per9000 skrev:Kan man få ett screenshot på hur det ser ut hos dig?
/Per

- Bilagor
-
- Sunsafe3.JPG (178.44 KiB) Visad 1873 gånger
- bbauto
Ubuntu 8.04.2 (ser lite olika ut från dag till dag) 

- Bilagor
-
- Skärmbild.jpg (77.09 KiB) Visad 1869 gånger
- bbauto
Portabel ubuntu 9.04, på ett Kingston traveler 16GB.
Nöjd?

- Bilagor
-
- ubuntu9_04.jpg (80.09 KiB) Visad 1867 gånger
- per9000
- Kontakt:
Ha ha ha, jag ställde en typiskt dålig fråga - tji fick jagper9000 skrev:Kan man få ett screenshot på hur det ser ut hos dig?
/Per

/Per
- per9000
- Kontakt:
Jag måste tipsa om xfce4-sensors som är en panel-plugin till xfce. Jag har den för att visa temperaturen på min (fläktlösa) nya burk.
/Per
/Per
- bbauto
per9000 skrev:Ha ha ha, jag ställde en typiskt dålig fråga - tji fick jagper9000 skrev:Kan man få ett screenshot på hur det ser ut hos dig?
/Per
/Per